Hur kan svenska cykel webbutiker överleva?

Alucardi

Aktiv medlem
Jag köpte byxor och tröja och ett par Googles i tisdags. Tänkte att dom måste ju hinna komma till fredag veckan efter. Fortfarande inte packat och skickat. Beställde samtidigt från tysken och det paketet är redan framme i Sverige.
Inte bara det att det är dyrare det tar så sjukt lång tid. Fick leta länge efter någon butik som inte speglar ett leverantörs lager heller.
Vill man gå i konkurs eller vad händer?
Höll på med rc bilar innan och där konkade sidor som hade lång leverans och speglade leverantörs lager istället för sitt egna.

Sverige är för små för en tillräckligt stor webbutik som kan konkurrera med tysken. Dessutom har Sverige inte euron som gör det svårare att köpa delar och att sälja till resten av Europa. Även i resten av Europa finns nästan ingen webbutik som kan konkurrera med tysken.

De enda som köper i svensk webbutik är de som inte vet om tysken eller/och tycker att det är riskabelt att köpa från Tyskland.

Sen finns det väl några bra svenska webbutiker som TCM.

Jag köpte byxor och tröja och ett par Googles i tisdags. Tänkte att dom måste ju hinna komma till fredag veckan efter. Fortfarande inte packat och skickat. Beställde samtidigt från tysken och det paketet är redan framme i Sverige.
Inte bara det att det är dyrare det tar så sjukt lång tid. Fick leta länge efter någon butik som inte speglar ett leverantörs lager heller.
Vill man gå i konkurs eller vad händer?
Höll på med rc bilar innan och där konkade sidor som hade lång leverans och speglade leverantörs lager istället för sitt egna.
Antar att du beställde från någon av wesport-kedjans många varumärken? (Bikester, cykelkraft mfl )

Antar att du beställde från någon av wesport-kedjans många varumärken? (Bikester, cykelkraft mfl )
Jag trodde bikster inte var med. Stod ju 3-4 dagars leverans och beräknad ankomst på tisdag nästa vecka. Men låter som att jag får chansa på storlek från tysken. Helt värdelöst det här.

Sverige är för små för en tillräckligt stor webbutik som kan konkurrera med tysken. Dessutom har Sverige inte euron som gör det svårare att köpa delar och att sälja till resten av Europa. Även i resten av Europa finns nästan ingen webbutik som kan konkurrera med tysken.

De enda som köper i svensk webbutik är de som inte vet om tysken eller/och tycker att det är riskabelt att köpa från Tyskland.

Sen finns det väl några bra svenska webbutiker som TCM.
Storlek bryr jag mig inte om. Snabb leverans kan små företag ha också. Priset är mindre viktigt om man får grejerna inom en rimlig tid. Men när det tar 1-2 veckor oavsett vad man beställer och det kostar mycket mer finns det ingen anledning att ens fundera på svenska butiker.

Storlek bryr jag mig inte om. Snabb leverans kan små företag ha också. Priset är mindre viktigt om man får grejerna inom en rimlig tid. Men när det tar 1-2 veckor oavsett vad man beställer och det kostar mycket mer finns det ingen anledning att ens fundera på svenska butiker.

Jag svarade på frågan i rubriken.

Ja, små företag kan har snabb leverans, men då gäller det att beställa vid rätt företag.

Blev ganska förvånad över danska del ägda webb handel var robbot lager reservdelar påminde mycket om det Yamaha byggt upp i Nederländerna central Europa lager var i fecbok flödet sånt kräver investering kapital.

De svenska grossisterna har väl kört sönder de svenska butikernas möjligheter till överlevnad och konkurrenskraft mot internationell distanshandel. De som finns kvar räddas väl av grupperna som letar bra service i butik, nyrika och nya kunder, och inte bästa pris eller smala märken. Förmånscyklarna är väl den mest betydelsefulla faktorn för överlevandet.

TCM och andra som matchar tyskarna på komponenter är imponerande. Därför handlar jag gärna där.

Tillbaka
Topp