Hur kan svenska cykel webbutiker överleva?

Alucardi

Aktiv medlem
Jag köpte byxor och tröja och ett par Googles i tisdags. Tänkte att dom måste ju hinna komma till fredag veckan efter. Fortfarande inte packat och skickat. Beställde samtidigt från tysken och det paketet är redan framme i Sverige.
Inte bara det att det är dyrare det tar så sjukt lång tid. Fick leta länge efter någon butik som inte speglar ett leverantörs lager heller.
Vill man gå i konkurs eller vad händer?
Höll på med rc bilar innan och där konkade sidor som hade lång leverans och speglade leverantörs lager istället för sitt egna.

Sverige är för små för en tillräckligt stor webbutik som kan konkurrera med tysken. Dessutom har Sverige inte euron som gör det svårare att köpa delar och att sälja till resten av Europa. Även i resten av Europa finns nästan ingen webbutik som kan konkurrera med tysken.

De enda som köper i svensk webbutik är de som inte vet om tysken eller/och tycker att det är riskabelt att köpa från Tyskland.

Sen finns det väl några bra svenska webbutiker som TCM.

Jag köpte byxor och tröja och ett par Googles i tisdags. Tänkte att dom måste ju hinna komma till fredag veckan efter. Fortfarande inte packat och skickat. Beställde samtidigt från tysken och det paketet är redan framme i Sverige.
Inte bara det att det är dyrare det tar så sjukt lång tid. Fick leta länge efter någon butik som inte speglar ett leverantörs lager heller.
Höll på med rc bilar innan och där konkade sidor som hade lång leverans och speglade leverantörs lager istället för sitt egna.
Antar att du beställde från någon av wesport-kedjans många varumärken? (Bikester, cykelkraft mfl )

Antar att du beställde från någon av wesport-kedjans många varumärken? (Bikester, cykelkraft mfl )
Jag trodde bikster inte var med. Stod ju 3-4 dagars leverans och beräknad ankomst på tisdag nästa vecka. Men låter som att jag får chansa på storlek från tysken. Helt värdelöst det här.

Sverige är för små för en tillräckligt stor webbutik som kan konkurrera med tysken. Dessutom har Sverige inte euron som gör det svårare att köpa delar och att sälja till resten av Europa. Även i resten av Europa finns nästan ingen webbutik som kan konkurrera med tysken.

De enda som köper i svensk webbutik är de som inte vet om tysken eller/och tycker att det är riskabelt att köpa från Tyskland.

Sen finns det väl några bra svenska webbutiker som TCM.
Storlek bryr jag mig inte om. Snabb leverans kan små företag ha också. Priset är mindre viktigt om man får grejerna inom en rimlig tid. Men när det tar 1-2 veckor oavsett vad man beställer och det kostar mycket mer finns det ingen anledning att ens fundera på svenska butiker.

Storlek bryr jag mig inte om. Snabb leverans kan små företag ha också. Priset är mindre viktigt om man får grejerna inom en rimlig tid. Men när det tar 1-2 veckor oavsett vad man beställer och det kostar mycket mer finns det ingen anledning att ens fundera på svenska butiker.

Jag svarade på frågan i rubriken.

Ja, små företag kan har snabb leverans, men då gäller det att beställa vid rätt företag.

Blev ganska förvånad över danska del ägda webb handel var robbot lager reservdelar påminde mycket om det Yamaha byggt upp i Nederländerna central Europa lager var i fecbok flödet sånt kräver investering kapital.

De svenska grossisterna har väl kört sönder de svenska butikernas möjligheter till överlevnad och konkurrenskraft mot internationell distanshandel. De som finns kvar räddas väl av grupperna som letar bra service i butik, nyrika och nya kunder, och inte bästa pris eller smala märken. Förmånscyklarna är väl den mest betydelsefulla faktorn för överlevandet.

TCM och andra som matchar tyskarna på komponenter är imponerande. Därför handlar jag gärna där.

Då ingen svensk sida och chansa från tysken är nu lite sent kunde jag få express frakt direkt från fox. Helt sjukt att man inte kan hitta någon svensk handlare som inom 1 vecka kan leverera ett par MTB byxor och en tröja och faktiskt ha det i dem vanligare storlekarna M/L.

Vad är en "Svensk" webbutik?
Om det avser att det är en i sverige baserad rörelse som vänder sig till svenskar, så är väl den enkla vägledningen att vi bor lika många i vårat land som i en hyggligt stor stad i stora delar av världen. Vi är väl ett pytteland sett ur konsument-omsättning?

Så för att vara svensk webbutik så får man väl göra som danskar och tyskar, verka vara ett naturligt val i andra länder. Dvs att i praktiken vara en europeisk spelare.

Personligen är jag mer oroad över att jag och andra inte har argument nog att handla i butiker. För LBS-döden är värre ur trivsel och praktiskt synpunkt. Jag har en bra LBS, men de kan omöjligt ha lager av allt jag behöver då och då, så även om jag är beredd att handla dyrare där, så är det ju inte möjligt om de inte har produkten jag söker. Och det blir väl inte enklare av det vi själva tycker om, utveckling till nya grymma prylar, som gör att det finns femtioelva varianter av standarder och därmed komponentval som behöver lagerföras.

Som jag ser det saknar svenska webbutiker mycket av sn betydelse. Två undantag
1. De kan via t ex en fysisk butik hålla bättre support och service även online. Webbshoppen blir bara en förlängd arm för en redan bra butik. TCM är ett bra exempel. Fokusering enligt Porter
2. De håller ett unikt sortiment även i internationell jämförelse. T ex speciella varumärken de kanske är ensamma om iaf lokalt. Differentiering enligt Porter.
Att rakt av konkurrera med de stora tyska katalogföretagen verkar mycket svårt. Där regerar ju economies of scale så att säga. Danskarnas multifront-strategi med Cykelkraft, Cyklotektet och andra som webb/butiksvarumärken är ett försök att täcka lokalmarknaderna.

Personligen är jag mer oroad över att jag och andra inte har argument nog att handla i butiker. För LBS-döden är värre ur trivsel och praktiskt synpunkt. Jag har en bra LBS, men de kan omöjligt ha lager av allt jag behöver då och då, så även om jag är beredd att handla dyrare där, så är det ju inte möjligt om de inte har produkten jag söker. Och det blir väl inte enklare av det vi själva tycker om, utveckling till nya grymma prylar, som gör att det finns femtioelva varianter av standarder och därmed komponentval som behöver lagerföras.

LBS borde kunna överleva på service och försäljning av vanligaste grejer och jag tror att många gjör det. Hjälper väl inte många här men det räcker de flesta som cyklar. Att har alla möjliga speciella delar på lagret är omöjligt och prismässigt är det omöjligt att konkurrera med tysken. Det skulle dock hjälpa om grossister som Shimano Nordic inte räknar orimliga priser.

Sen finns det utrymme för boutique-butiker. Jag har köpt saker som midjeväska, goggles och ett fint styre hos Rule 58. De har inte en stor utbud men de har valt precis rätt och priserna är rimliga. Dessutom riktigt trevligt och professionellt bemötande.

Butiker är en förlåtande faktor.

I övrigt tror jag inte att det är så mycket skalfördelar som
1) Pris & begränsningar från distributör
2) Total inkompetens.

En annan rekommendation är att undvika att köpa hos webbutiker av vanliga cykelbutiken. Oftast är de inte intresserade av att skicka saker snabbt eller ens kolla om nåt finns på läget. Gäller inte bara Sverige. Leta upp butiken först på prisjakt.nu eller trustpilot.com.

Positiva undantag är t.ex. TCM och Cykelcity.

Senast ändrad:
Tror jag har skrivit det förr, men vill gärna rekommendera en öppen dialog med LBS.
Jag kollar alltid först med min LBS om inköp, och kan dom matcha webb-lägsta men max 10-15% dyrare, så köper jag från LBS.

Jag kollar alltid först med min LBS om inköp, och kan dom matcha webb-lägsta men max 10-15% dyrare, så köper jag från LBS.
Problemet med detta för mig är att om det är ett stort nog inköp för att vara värt besväret så är ju 10-15% påslag oftast på tok för mycket för att vara värt det prismässigt. Men det är ju högst personligt var man drar sina gränser :)

Typ dom enda inköpen där det skulle vara mödan värt att specialbeställa via LBS så skulle det vara ramar (då kan man ju få ramen preppad på samma gång) eller kompletta cyklar där man vill ha smidig problemlösning om något strular. 10-15% på en komplett cykel kan ju bli väldigt mycket pengar och är ju inget köp man kör så ofta heller.

Typ dom enda inköpen där det skulle vara mödan värt att specialbeställa via LBS så skulle det vara ramar (då kan man ju få ramen preppad på samma gång) eller kompletta cyklar där man vill ha smidig problemlösning om något strular. 10-15% på en komplett cykel kan ju bli väldigt mycket pengar och är ju inget köp man kör så ofta heller.
Beror nog mycket på vilken typ av kund man är också. Fixar man det mesta själv så kan man ju lika gärna göra köpen från tyskarna men om man köper en cykel online och sedan går till LBS för att få hjälp att få den monterad kan jag tycka är jäkligt drygt. Iaf om LBSen i fråga säljer liknande cyklar, om än till något högre pris.

WeSport märkena är så brutalt värdelösa på logistik att det är svårt att begripa hur de överlever. Att de växer enbart genom uppköp det är ju uppenbart.

Handlar tyvärr mycket hellre från Tyskland eller Nederländerna än i slöa svenska butiker.
Norska Bikeshop och danska bikable är helt ok.

Jo brukar skoja blir köra hurtbulle paket sortimentet är lite a och o men mycket hinner bli gammalt med tiden vintage lager och nytt är ju viss typ skillnader gammalt är udda men hålla i lager och nytt är aktuellt.

Problemet med detta för mig är att om det är ett stort nog inköp för att vara värt besväret så är ju 10-15% påslag oftast på tok för mycket för att vara värt det prismässigt. Men det är ju högst personligt var man drar sina gränser :)

Ja, och då är väl ditt val optimalt pressade priser viktigare än LBS. Finns ju inget rätt eller fel i detta, utan bara olika vad man värderar mest.

Beror nog mycket på vilken typ av kund man är också. Fixar man det mesta själv så kan man ju lika gärna göra köpen från tyskarna men om man köper en cykel online och sedan går till LBS för att få hjälp att få den monterad kan jag tycka är jäkligt drygt. Iaf om LBSen i fråga säljer liknande cyklar, om än till något högre pris.
En del LBS:er är ju lite framåt, omfamnar utvecklingen och anpassar sig, och erbjuder t.ex. tjänsten att montera online-köpt cykel. Andra sitter fast i det gamla, ser sin business minska, och surar över det (typ ”vi servar inte online-köpta cyklar”) istf att hitta nya möjligheter.

Finns LBS med kompetens är väl 10-15% säkert rimligt men jag kan inte se att cykelkraft ska räknas som LBS lämplig att sponsra - även om den lokala butiken inte gjort mig nåt
Kan inte mer än hålla med. Jag har cykelkraft väldigt nära. Men dom har aldrig något hemma. Behövde lås till sram 12 speed och nej det hade dom inte hemma. Har letat efter flera prylar och aldrig något hemma 🤷‍♂️ Cycklar har dom dock många av men inte mycket annat. Kunskapen var även den väldigt bristfällig.

En del LBS:er är ju lite framåt, omfamnar utvecklingen och anpassar sig, och erbjuder t.ex. tjänsten att montera online-köpt cykel. Andra sitter fast i det gamla, ser sin business minska, och surar över det (typ ”vi servar inte online-köpta cyklar”) istf att hitta nya möjligheter.
Det är ju något annat att inte serva kan jag tycka. Men håller väl med till viss del att man får acceptera att mer och mer cyklar säljs på webben.

Det som jag kan tycka är lite surt är att det oftast inte ens är speciellt mycket billigare att köpa cykeln på valfri svensk onlinebutik jämfört med hos LBS om det inte är modeller som lokalt ligger på rek. pris. Kunden som inte ens kan montera själv eller som behöver hjälp för att hen har fått hem en felmonterad cykel hade ju fått en bättre upplevelse om dem bara gick till LBS direkt istället.

Kan inte mer än hålla med. Jag har cykelkraft väldigt nära. Men dom har aldrig något hemma. Behövde lås till sram 12 speed och nej det hade dom inte hemma. Har letat efter flera prylar och aldrig något hemma 🤷‍♂️ Cycklar har dom dock många av men inte mycket annat. Kunskapen var även den väldigt bristfällig.
Jaså? Jag har tvärtom en ganska positiv bild av deras butik. Stort sortiment av kläder och skor som man ju gärna vill prova (vid ett skoköp fick vi rabatt utan att ha bett om det eftersom skorna tydligen var på erbjudande på webben). Även mer reservdelar och tillbehör än de allra flesta andra butiker jag besökt. Roligt mycket fina cyklar att dregla över.

Men det ska tilläggas att jag bara besöker typ 1-2ggr/år, och det nog är ett år sedan sist. Verkstaden har jag ingen erfarenhet av.

Vid webköp ligger Cykelkraft tyvärr rätt långt ned på listan för mig, apdålig hemsida och osäkra leveranstider imho.

Beställt 3ggr på cykrlkraft/bikester, lika dålig leveranstid varje gång trots de står 3-4 dagar….

I fortsättningen kommer jag köra på bikable, riktigt snabbt och smidigt med leveranser o bra priser!

Min lbs är bara inriktad på vanliga citycyklar o inte intresserad av hobbycykling! 🤯

Det handlar nog om Om de vill ha kunder .. samma i sportfiske världen Vissa butiker som Vill säljs saker Skickar Omgående ! Å vissa tar sina 3-4arbetsdagar å drar ut på tin .

Det är ju något annat att inte serva kan jag tycka. Men håller väl med till viss del att man får acceptera att mer och mer cyklar säljs på webben.

Det som jag kan tycka är lite surt är att det oftast inte ens är speciellt mycket billigare att köpa cykeln på valfri svensk onlinebutik jämfört med hos LBS om det inte är modeller som lokalt ligger på rek. pris. Kunden som inte ens kan montera själv eller som behöver hjälp för att hen har fått hem en felmonterad cykel hade ju fått en bättre upplevelse om dem bara gick till LBS direkt istället.
Handlas det verkligen så mycket cyklar fr svensk online-butik då? Det är väl snarare fr utlandet där prisnivån är lägre och service-nivån bättre som folk vänder sig? Denna tråd är väl ett exempel på hur kassa de svenska online-butikerna är.

När Bikester fortf var tyskt började ju de bygga upp en modell där de hade avtal med lokala cykelbutiker dit cykeln levererades och slutmonterades/justerades och kunden sedan hämtade ut den. Lite som online-företagen för bildäck har. Det är ju en affärsmöjlighet för LBS:er som är bittra över att de tappar mer och mer till webben. En annan att erbjuda endast verkstadstjänst, inte tvångskombinerat med försäljning av delar till hutlösa svenska priser. Tror de tappat många potentiella verkstadskunder (mig t.ex.) som nu mekar själva istället pga vägran att montera delar som kunden tillhandahåller (inhandlade fr utlandet till en bråkdel av de svenska priserna).

Tillbaka
Topp