[OT] - Mondo i synnerhet och stavhopp i allmänhet

Någon annan än Mondo som attackerar världsrekordet - när hände det senast?

Ser dessutom ut som det kan finnas lite mer än 6,17 m i det hoppet.

Senast ändrad:
Hittade en annan vinkel. Ser riktigt högt ut.

1772393827193.webp

Det är ordning på stavhopparna, inga nyktra torrbollar utan fest i baren till halv fyra och Karalis var kvar fortf kl 3 trots att han skulle med ett flyg kl 6 🤣

Mycket fint!

Men den där greken har potential. 🙂
Det är kul att Karalis både nu och i inomhus-VM tidigare i år sett till att det funnits, i alla fall en teoretisk nerv i tävlingen en bra bit över sex meter. Sen har har det ju delvis varit en effekt av att Karalis varit efter Mondo i hoppordningen och därmed via att stå över kunnat tvinga upp Mondo på högre höjder utan att själv hoppa.

Funderar lite på om det kanske, i alla fall långsiktigt, vore bättre för Karalis att strunta i att stå över och istället hoppa på. Han kan förvisso inte förbättra sin placering genom att ta en höjd om han ligger efter inför den höjden och Mondo tar den, men dels får han om han klara tre nya försök på nästa höjd och dels har han tagit en hög höjd i ett mästerskap. Som det nu blivit har det i slutänden ändå blivit rätt klara segrar för Mondo; 6,25 m mot 6,05 m i vintras och 6,15 m mot 6,00 m nu.

Som lekman funderar jag lite kring robusthet i tekniken. Mitt intryck är att Mondo dels är oerhört säker i ribbpassagen. Visst, det händer att han river även när han har en högsta höjd som är klart över ribban, men det är sällan. Över huvud taget är det sällan han river, bortsett från max-hopp (typiskt VR-försök).

Om man tittar på Karalis (och för den delen i stort sett alla andra hoppare i världseliten) är mitt intryck att han oftar river och det när det känns som själva hopphöjden egentligen är tillräcklig för att klara.

Jeng snackade ju i sänddningen om att Karalis hopp går mkt upp och ner och inte så mycket horisontellt. Borde göra att han blir relativt sett känsligare för små fel i horisontalled. Mondo har väl mer "flykt"/horisontalrörelse i sina hopp. Så länge han inte tar ribban på uppvägen borde det göra hoppningen lite robustare mot små skillnader i horisontell rörelse i hoppet.

Dessutom är mitt intryck att Mondo har väldigt bra kontroll på kroppen precis över ribban. Är relativt sällan man ser honom vara klart över men riva.

Summa summarum har Karalis hög maxkapacitet, vilket ocksså syntes på maxhöjden i några av hoppen igår. Dock river han oftare än Mondo när maxhöjden egentligen "räcker", gissningsvis på grund av mindre robust teknik/hopptrajektoria.

Guld till Uppsala! Igen! 💪
Möjligen till Upsala (med ett p!) IF som han tävlar för. Om man snackar boendeplats är det snarare guld för Monaco.

Själv skulle jag säga att det i första hand är guld för Duplantis och i andra hand för Sverige då han representerar landet snarare än klubben på EM.

Möjligen till Upsala (med ett p!) IF som han tävlar för. Om man snackar boendeplats är det snarare guld för Monaco.

Själv skulle jag säga att det i första hand är guld för Duplantis och i andra hand för Sverige då han representerar landet snarare än klubben på EM.
Ja, Upsala IF hemmahörande i Uppsala! Klubben han representerat i princip hela sin seniorkarriär!
Häromdan var det ju noga att påpeka att Almgren tävlar för Tureberg, inte AIK längre, så då måste vi ju vara lika noga här!

Tillbaka
Topp