[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Inte om man ser till att alltid hålla sig över. Tror jag.
Det man absolut inte skall göra är ju följa trafikrytmen, för då blir det ett evigt plingade.
I den vi hade hjälpte inte det. Gick det från 90 till 70 och man kört 95 innan plingade det, typ 5 gånger, sen var den tyst tills nästa gång. Oklart om man kört 95 genom hela 70 sträckan om den faktiskt varnat när det återgår till 90 men det skulle inte förvåna mig. Skulle dock aldrig köra så.

Som nämnts tidigare så finns det en personlig ”knapp” på skärmen i Lynk 08 som man kan ställa in med valfria personliga val som tex att stänga av alla pling. Smidigt.
Den lösningen får med tvekan godkänt om knappen alltid finns på skärmen, på samma ställe, utan att behöva leta upp den.
Renault har ju kommit på att en knapp är bra. En sådan där man trycker på på riktigt. Ingen skärm, inget kapacitivt ök.
Kan inte tro att jag berömmer Renault, men här har de lyckats.

Den lösningen får med tvekan godkänt om knappen alltid finns på skärmen, på samma ställe, utan att behöva leta upp den.
Renault har ju kommit på att en knapp är bra. En sådan där man trycker på på riktigt. Ingen skärm, inget kapacitivt ök.
Ok, då måste det nog bli en Renault för dig nästa gång!
(Att nå ”knappen” på Lynken kräver först ett svep på skärmen från skärmens grundläge, sen kommer den upp på samma ställe varje gång.)

Ok, då måste det nog bli en Renault för dig nästa gång!
(Att nå ”knappen” på Lynken kräver först ett svep på skärmen från skärmens grundläge, sen kommer den upp på samma ställe varje gång.)
Då är det ungefär som på min Ford. Jag har en knapp på skärmen som alltid finns där, och tar mig direkt till rätt meny. Så två knapptryck på skärmen.
Bättre än de flesta men inte tillräckligt IMHO.

Kollade lite på begagnande skrotbilar (dvs i 100K klassen) och blev chockad. 120K för en begnad pickup som gått 20 - 30 000 mil.
Idag kollade jag upp vår v40 och den tickar in på runt 150 000 och det verkar som det inte är helt snett ute:

Inte 100% men säg att vi betalade 250 000 för 9 år sen och att den då gått 1000mil.

De goda nyheterna är att det blir lättare att köpa/leasa en nybil men jag hade tänkt mig en begagnad och det blir omöjligt?

Kollade lite på begagnande skrotbilar (dvs i 100K klassen) och blev chockad. 120K för en begnad pickup som gått 20 - 30 000 mil.
Idag kollade jag upp vår v40 och den tickar in på runt 150 000 och det verkar som det inte är helt snett ute:

Inte 100% men säg att vi betalade 250 000 för 9 år sen och att den då gått 1000mil.

De goda nyheterna är att det blir lättare att köpa/leasa en nybil men jag hade tänkt mig en begagnad och det blir omöjligt?
Tja... om du äger en begagnad bil och vill köpa en annan beg spelar väl de generella begpriserna ingen (eller åtminstone liten) roll. Är det jobbigare att köpa bil för 200k när du sålt din för 150 än att köpa för 100 k men du får bara 50 för den gamla?

Men ja, även beg bilar är ju på sjuka nivåer idag. Så blir det väl när en normal familjebil kostar 6-700k ny och billigaste skitforden kostar 299900 ny.

Tja... om du äger en begagnad bil och vill köpa en annan beg spelar väl de generella begpriserna ingen (eller åtminstone liten) roll. Är det jobbigare att köpa bil för 200k när du sålt din för 150 än att köpa för 100 k men du får bara 50 för den gamla?

Men ja, även beg bilar är ju på sjuka nivåer idag. Så blir det väl när en normal familjebil kostar 6-700k ny och billigaste skitforden kostar 299900 ny.
Nä, det är ju sant. Men tror inte jag får byta den mot en pickup med 30 000mil även om vi går plus.
Det gällde mer ett tänkt framtida scenario som jag kollade upp på skoj - men blev inte så skoj.
(skämtade att vi får köpa nån liten söt bil med manuel för övningskörning men det är tydligen inte aktuellt. Det måste vara nåt som är redo zombie apocalypsen. Ja, det ligger en del i det så vad ska man säga)

Nä, det är ju sant. Men tror inte jag får byta den mot en pickup med 30 000mil även om vi går plus.
Det gällde mer ett tänkt framtida scenario som jag kollade upp på skoj - men blev inte så skoj.
(skämtade att vi får köpa nån liten söt bil med manuel för övningskörning men det är tydligen inte aktuellt. Det måste vara nåt som är redo zombie apocalypsen. Ja, det ligger en del i det så vad ska man säga)
Så det måste vara något som är redo för apocalypsen, men inte en pickup? Lite som att vilja ha en grå bil som inte får ha tråkig färg eller?

Det får nästan en ny bil att framstå som billig. 🤯

Finns massa skrot till låga priser. Om vi pratar skrot.

Eller mindre skrot? Men 40 tkr är ju inte superlågt men ganska lågt?

Men du menade nog inte skrot egentligen va?

Finns massa skrot till låga priser. Om vi pratar skrot.

Eller mindre skrot? Men 40 tkr är ju inte superlågt men ganska lågt?

Men du menade nog inte skrot egentligen va?
Nä, men jag hade kanske trott att en 2013 med 30 000 mil kostade som mazdan i mitten inte 100+

Å andra sidan trodde jag v40 var värd kanske 50-100 max.

Så lägger jag alltid till 100 000 till vad jag tror så stämmer det rätt bra.

Det är mer att en person äger V40 och en annan planerar för WW Z.
Pickup är ett bra val. Andra alt är husbil eller van.
Jag gillar peugot partner/kangoo etc hantverksrbilar. Mycket billiga i inköp jämfört med pickup (kolla inte de amerikanska eller alla som heter Hillux. De kostar 100’ för en ej fungerande 90-talist typ). En 2014 Peugeot partner eller Nissan Nv går att få i ok skick för små pengar. Inget flak dock men ofta skönt med skåp imo. Jag hade dock köpt en före ad blue.

Jag gillar peugot partner/kangoo etc hantverksrbilar. Mycket billiga i inköp jämfört med pickup (kolla inte de amerikanska eller alla som heter Hillux. De kostar 100’ för en ej fungerande 90-talist typ). En 2014 Peugeot partner eller Nissan Nv går att få i ok skick för små pengar. Inget flak dock men ofta skönt med skåp imo. Jag hade dock köpt en före ad blue.
Hade man haft råd, plats och tid hade jag haft en sådan som cykelbil. Lite verktyg i fast monterade skåp, och hållare för lagom många cyklar. Perfekt.

Ja jag har kollat lite till och mycket under 200k verkar man inte komma. Mest ranger och hilux jag tittar på.
I så fall får det bli 15 000 varianten ovan....100 000 och 40 000mil 4x4 vågar inte jag.
I så fall kan jag lika gärna köpa en gammal landrover

Även om familjevarianterna av de små hantverkarbilarna är lite dyrare så skulle jag kika på dem. Samma smarta kaross men baksäte och isolering. Plocka ur baksätet och du har samma funktion men rutor och ljudisolering. Fler i bra skick också. Fler med bensindrift om man vill slippa ad blue och komplicerad ny diesel.

Även om familjevarianterna av de små hantverkarbilarna är lite dyrare så skulle jag kika på dem. Samma smarta kaross men baksäte och isolering. Plocka ur baksätet och du har samma funktion men rutor och ljudisolering. Fler i bra skick också. Fler med bensindrift om man vill slippa ad blue och komplicerad ny diesel.
Finns dock fördelar med att man inte kan se in i skåpet. Visst, det gär att lösa med gardiner i nödfall

Senast ändrad:
Ja jag har kollat lite till och mycket under 200k verkar man inte komma. Mest ranger och hilux jag tittar på.
I så fall får det bli 15 000 varianten ovan....100 000 och 40 000mil 4x4 vågar inte jag.
I så fall kan jag lika gärna köpa en gammal landrover
De har väl lite kändispremium? Navara och andra asiatiska ej hilux kanske är lättare?

Vill köra hvo :) men har funderat på dem. Inte lika prisvärda dock.

Hade man haft råd, plats och tid hade jag haft en sådan som cykelbil. Lite verktyg i fast monterade skåp, och hållare för lagom många cyklar. Perfekt.
Hade en med madrass, dubbelgolv, tvålågigt gaskök (utanför) och en cykel på stativ inne i bilen. Var guld. Kunde ha cykeln huvudsakligen på fällda passagerarsätet fram så fick full 120 säng. Ska se om jag hittar bild.

Såg en pickup utrustad för expedition med alu lådor under taktält.
Tog ingen bild men efter priskoll kommer jag ihåg denna som jag såg nån dag senare
Mer min budget
3751.webp

Såg en pickup utrustad för expedition med alu lådor under taktält.
Tog ingen bild men efter priskoll kommer jag ihåg denna som jag såg nån dag senare
Mer min budget
Visa bilaga 848630
Trodde pålägget för det stereoalternativet var dubbelt så mycket som din budget för bilen?
Den du sitter i alltså

Trodde pålägget för det stereoalternativet var dubbelt så mycket som din budget för bilen?
Den du sitter i alltså
Mm, tänkte nån skulle säga det. Ingen aning, beggad demobil.
Trodde aldrig jag skulle köpa så dyr bil igen och idag är en Golf (GTE) dyrare.

Kanske ändå blir sant - om jag aldrig köper en bil igen

Min Polestar har en knapp inom räckhåll, på startskärmen, alltid samma ställe. Gissar då att även vissa Volvos kan ha det.

Jag tror att hur den nya tekniken implementeras, och därmed upplevs, skiljer sig från ett bilmärke till ett annat. Jag tycker att min bil är helt ok, upplever att det finns en balans mellan ”pling och funktion”.

Min Polestar har en knapp inom räckhåll, på startskärmen, alltid samma ställe. Gissar då att även vissa Volvos kan ha det.

Jag tror att hur den nya tekniken implementeras, och därmed upplevs, skiljer sig från ett bilmärke till ett annat. Jag tycker att min bil är helt ok, upplever att det finns en balans mellan ”pling och funktion”.
Ja Volvestar har väl lösningen med motstånd i pedalen i stället för pling? Jag har inte testat, men om den kan vara på som default och bilen dessutom kan läsa hastigheten rätt är det lovande.

Men när vi pratar Toyota-pling är det inte bara sådana system som plingar i mer eller mindre alla bilar. De plingar i alla möjliga situationer.

Nån som har koll på lite mindre elbilar?

Vi ska lämna tillbaka en ID.4 strax och är överens om att den har varit lite för stor. ID.3 ligger bra till i storlek och pris, men irriterande nog går den inte att få med riktig dragkrok, bara cykelhållare — ingen deal breaker men stark önskan. ID Polo har dragkrok men är troligtvis för liten, ska provsittas i dag för att bekräfta.

Det finns ett par Hyundai Kona hos lokala handlaren för 280 tkr som skulle funka också, men jag har inte räknat på vad månadskostnad blir om vi köper den.

Men vad finns det fler för modeller man borde kolla på?

Vad är syftet med att ha en mindre bil? Är det att den ska vara billigare i inköp, billigare i drift, eller lättare att parkera?

Har du behov av takräcke så går ID3 bort, liksom flera andra mindre elbilar. Kia EV3 har ungefär samma yttermått som ID3 men rymligare invändigt. Sen finns ju även EV2 men den kanske är för liten? Volvo EX30 ungefär som EV3, kanske något mindre invändigt.

Vi ska lämna tillbaka en ID.4 strax och är överens om att den har varit lite för stor. ID.3 ligger bra till i storlek och pris, men irriterande nog går den inte att få med riktig dragkrok, bara cykelhållare — ingen deal breaker men stark önskan. ID Polo har dragkrok men är troligtvis för liten, ska provsittas i dag för att bekräfta.

Det finns ett par Hyundai Kona hos lokala handlaren för 280 tkr som skulle funka också, men jag har inte räknat på vad månadskostnad blir om vi köper den.

Kona verkar rätt vettig tycker jag. Lite av en doldis, men med bra batteri och smidiga yttermått. (I alla fall förra generationen, den nya ser större ut?)
Pratar vi nya mindre bilar så känns väl Stellantisvarianterna, Citroën C3, Fiat600 Opel Mokka och allt vad de heter prisvärda?

Tack alla för bra förslag här. Citroën verkar inte gå att uppbåda i Göteborg så skippade den. EV2 var väldigt trevlig men i minsta laget, speciellt med tanke på priset.

Men efter att ha rantat runt i bilhallarna i dag lutar vi mot att köpa begagnat den här gången och komma från leasing, det blir lite hattigt att behöva byta var tredje år och hålla koll på miltal och repor och annat.

Konan kändes lite gammal och plastig jämfört med nya bilar, man blir rätt fort bortskämd. Det bästa vi hittat är en Niro från 2024 med 3800 mil, dragkrok och vinterdäck för 340. Ska sova lite på saken.

Dubbelkolla dragvikten på Konan. Min el-kona, som var första generationen som fick dra, var bara godkänd för 300 kg, vilket iofs räckte för mig. Trevlig bil, klen snabbladdning.

Tack alla för bra förslag här. Citroën verkar inte gå att uppbåda i Göteborg så skippade den. EV2 var väldigt trevlig men i minsta laget, speciellt med tanke på priset.

Men efter att ha rantat runt i bilhallarna i dag lutar vi mot att köpa begagnat den här gången och komma från leasing, det blir lite hattigt att behöva byta var tredje år och hålla koll på miltal och repor och annat.

Konan kändes lite gammal och plastig jämfört med nya bilar, man blir rätt fort bortskämd. Det bästa vi hittat är en Niro från 2024 med 3800 mil, dragkrok och vinterdäck för 340. Ska sova lite på saken.
Hej,

Medveten att det går emot kravspecen men för den pengen, miltalen och privatköp hade jag sneglat på Model 3 2022 eller nyare. Ska strax återlämna min LR efter fyra år och 14 000 krångelfria mil, kommer sakna den.

Citroën finns väl hos Hedin i Mölndal/Krokslätt, eller har de lagt ner dem? Jag har tittat på Citroën där men det var ett tag sedan (om nu inte Mölndal är alldeles för långt från stan).
Renault har ju också Megane där, som jag känner mig tvungen att nämna eftersom jag gett dem beröm för sin knapp för avstängning av valfria hjälpsystem.
Jag är absolut inget fan av franska bilar, men nyare Renault känns relativt ok.

Citroën finns väl hos Hedin i Mölndal/Krokslätt, eller har de lagt ner dem? Jag har tittat på Citroën där men det var ett tag sedan (om nu inte Mölndal är alldeles för långt från stan).
Renault har ju också Megane där, som jag känner mig tvungen att nämna eftersom jag gett dem beröm för sin knapp för avstängning av valfria hjälpsystem.
Jag är absolut inget fan av franska bilar, men nyare Renault känns relativt ok.
Men Hedin bil har tyvärr uruselt rykte. Jag vet inget specifikt om Hedin i Mölndal, men jag kommer aldrig, aldrig, aldrig ha något med någon Hedin att göra igen i alla fall.

Men Hedin bil har tyvärr uruselt rykte. Jag vet inget specifikt om Hedin i Mölndal, men jag kommer aldrig, aldrig, aldrig ha något med någon Hedin att göra igen i alla fall.
Ja, jag har själv haft problem med dem även om det till slut löste sig.
Men att säga att man skall köpa bil i Göteborg men välja bort Hedin, då har man (tyvärr) begränsat sig rejält

Dubbelkolla dragvikten på Konan. Min el-kona, som var första generationen som fick dra, var bara godkänd för 300 kg, vilket iofs räckte för mig. Trevlig bil, klen snabbladdning.
Konan är bortsorterad, det är Niron som är kandidat. 750 kg räcker med råge, vi ska inte dra något tyngre än grabbens mc på 115 kg.

Enbart baserat på estetik är ju Renault 5 en stark kandidat. Vet inget om den men överlägset snyggast av nya små elbilar. Baguettehållare finns som tillbehör, bara en sån sak.

om du var tekniskt sett nöjd med id4 är väl enyaq typ samma bil, fast kompaktare, åtminstone till utseendet? uppgraderade modellen har nedflyttade = sämre lysen, så den köps med fördel begagnad. självklarheten strålkastarspolning kommer med:)

Hann bara med Sisjön i dag och kom aldrig till Mölndal. Men det finns inga Citroën på Hedins lista över bilar i Gbg iaf.
Citroen finns på JBil i Hisings Kärra.
Är man priskänslig så är nog Citroen/Peugeot/Opel ett vettigt val.

Letar bil med samma kravbild ungefär. Vi är dock barnfamilj så vet inte om det kommer funka..

Blir förmodligen begagnat för oss i slutänden.

Tillbaka
Topp