Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag försöker göra detta just nu, men det går inget bra. Både jag och importbil.se blir ghostade av VW Tyskland...Såg någon rubrik för ett tag sen att köpa från Tysken var på väg tillbaka.
Nån som räknat? Bara att cylkla ner till Bayern?
Är det ny bil du tittar på då?Jag försöker göra detta just nu, men det går inget bra. Både jag och importbil.se blir ghostade av VW Tyskland...
Inte undra på att det går åt skogen för VW om de inte ens är intresserade av att sälja några bilar.
Japp! 2027 Caddy.Är det ny bil du tittar på då?
Skulle säga att det är en av ytterst få som inte är fruktansvärt ful. Hade den funnits redan nu som begagnad till lite lägre pris hade jag starkt övervägt en sån eftersom det nog är läge att gå över till el för min del, då jag pendlar 7+7 mil om dan. Men i princip allt på marknaden bara fyller mig med avsmak.Enbart baserat på estetik är ju Renault 5 en stark kandidat. Vet inget om den men överlägset snyggast av nya små elbilar. Baguettehållare finns som tillbehör, bara en sån sak.
Nja Enyaq är ju samma bil som id4. Men lite längre och lite bredare.om du var tekniskt sett nöjd med id4 är väl enyaq typ samma bil, fast kompaktare, åtminstone till utseendet? uppgraderade modellen har nedflyttade = sämre lysen, så den köps med fördel begagnad. självklarheten strålkastarspolning kommer med:)
Att VW Tyskland ghostar er vid köp av ny bil är nog inte så konstigt. De förväntas nog hålla sig inom sina länder, och de har antagligen olika inköpspriser från VW för att kunna matcha lokala marknader. Bärjar de sälja direkt till Sverige lär det bli liv i luckan.Japp! 2027 Caddy.
det stämmer ju:) men ögat tycks luras. och det kan ju vara en väl så viktig faktor.Nja Enyaq är ju samma bil som id4. Men lite längre och lite bredare.
Men Elroq finns. Mindre än Enyaq och med drag som tillval
Kul när det blir fel på den funktionen..![]()
BMW:s nya säkerhetssystem låser dörren när cyklisten kommer – Allt om Elbil
BMW rullade ut en ny generation säkerhetssystem i samband med lanseringen av Neue Klasse. Bland nyheterna finns funktioner som helt enkelt kan hindraalltomelbil.se
Det finns mekanisk nödöppning som overridar det elektroniska dörrlåset, visade de på förhandsvisningen av nya i3 som jag var på förra veckan.Kul när det blir fel på den funktionen..
Oändligt tragiskt att sånt där ska behövas istället för att folk bara lär sig att inte slänga upp dörren utan att kolla bakåt först.Jag tror som sagt att alla såna här "hjälpmedel" bara leder till total fördumning.
Jag tror att orsaken till nästan alla uppstående "behov" av sånt här är stress. Människor är helt enkelt sjukt stressade, särskilt i och kring storstäder. Nån borde göra nåt åt det istället. Frågan är vad.I det här fallet är det redan för sent, händer dagligen att nån blir "dörrad" i stan. Och det är ju inte den som är fördummad som drabbas.
I det här fallet är det redan för sent, händer dagligen att nån blir "dörrad" i stan. Och det är ju inte den som är fördummad som drabbas.
Det finns ju också rimliga anledningar och sätt att öppna dörren trots trafik: En strid ström av cyklister eller bilar. Man gläntar då på dörren så det syns att man tänker börja kliva ut, utan att för den sakens skull slänga upp den. Eventuellt kan man dessutom göra sig liten och åla ut genom så smal öppning som möjligt för att inte vara ivägen.Och de som får funktionen lär sig snabbt att använda nödöppningen eftersom den "riktiga" inte alltid funkar (för att det finns någon cyklist de aldrig ser, som ändå klarade sig)
Anledningen till att jag aldrig väljer cykelfältet utanför Riche när det står bilar utanför.I det här fallet är det redan för sent, händer dagligen att nån blir "dörrad" i stan. Och det är ju inte den som är fördummad som drabbas.
Avoid dooring accidents with the "Dutch grip" | LAFP NRW https://share.google/JBHMLcwntH77OQuLDDet finns ju också rimliga anledningar och sätt att öppna dörren trots trafik: En strid ström av cyklister eller bilar. Man gläntar då på dörren så det syns att man tänker börja kliva ut, utan att för den sakens skull slänga upp den. Eventuellt kan man dessutom göra sig liten och åla ut genom så smal öppning som möjligt för att inte vara ivägen.
Edit: Men det kräver hänsyn, vilket verkar utrotningshotat.
Exakt min tanke. Att okritiskt följa cykelfälten inne i stan kommer inte sluta lyckligt. Det insåg man ganska snabbt.Anledningen till att jag aldrig väljer cykelfältet utanför Riche när det står bilar utanför.
Exakt min tanke. Att okritiskt följa cykelfälten inne i stan kommer inte sluta lyckligt. Det insåg man ganska snabbt.
i ? Låter som något som går på el?Det finns mekanisk nödöppning som overridar det elektroniska dörrlåset, visade de på förhandsvisningen av nya i3 som jag var på förra veckan.
Mekanisk nödöppning låter mekaniskt.i ? Låter som något som går på el?
Avoid dooring accidents with the "Dutch grip" | LAFP NRW https://share.google/JBHMLcwntH77OQuLD
Nej, det är helt logiskt att den självreglerande manuella växellådan (kan du inte hantera växling och koppling kommer du i princip inte ut från parkeringsplatsen) kräver ett separat körkort, medan du är fri att köra med relativt tungt släp direkt utan att någonsin ens ha provat innan...Tycker hela grejen är lite märklig. Borde vara kort för att köra med släp oavsett vikt istället, lite sent att införa kanske.
Lösningen på att införa sådant har ju använts många gånger. Gamla körkort behåller rättigheterna medan nya får inskränkningar. Så tar det iofs en sådär 70-80 år innan alla gamla körkort är borta, men det går ju i rätt riktning.Tycker hela grejen är lite märklig. Borde vara kort för att köra med släp oavsett vikt istället, lite sent att införa kanske.
Lösningen på att införa sådant har ju använts många gånger. Gamla körkort behåller rättigheterna medan nya får inskränkningar. Så tar det iofs en sådär 70-80 år innan alla gamla körkort är borta, men det går ju i rätt riktning.
Så gjorde man för motorcykel, som mamma får köra men inte jag.
Och för personbil klass 2, där jag kan få köra en dubbeldäckad ledbuss om bara inredningen ser rätt ut. Vad inredningen nu har med körbarheten att göra. Så länge jag aldrig blivit av med körkortet...
Den blir ju lite svårare ja... Tiotusentals hemmapappor som skall köra upp samtidigt, medan alla med utländskt körkort glatt kör vidare. I sak har du så klart rätt, men det partiet (vivillhakaozpartiet?) får inte min röstJa, jag hade gärna sett ändringen direkt dock :) Men visst är det bättre än ingen ändring alls.
Den blir ju lite svårare ja... Tiotusentals hemmapappor som skall köra upp samtidigt, medan alla med utländskt körkort glatt kör vidare. I sak har du så klart rätt, men det partiet (vivillhakaozpartiet?) får inte min röst
Men i ärlighetens namn har jag sett eller hört om få svårare olyckor kopplade (höhö) till släp. Man kan tänka att de borde vara överrepresenterade med oarkeringsskador osv, men inget jag kan påstå att jag märkt? Många, tex jag, undviker nog trånga parkeringar om man har släp.Jag är all in på kaos.
Alla utländska kort ska samtidigt ogiltigförklaras. Säg till innan bara så man hinner investera i körskolor.
Vad ligger egentligen i pipen vad det gäller att få dra lite mer med vanligt B-kort? Får precis dra husvagnen med nuvarande bil och nästan allt som är lite nyare är också tyngre så då skulle man behöva ta utökat B eller vad det heter. Dock pratas det om att reglerna ska luckras upp lite, eller skulle det bara gälla elbilar och eller hybrider eller hur står det till?
Det ligger väl att vanligt B blir som B+ om man åker el eller gas? Alltså 4250kg.
Idiotiskt, då kan man väl höja till 4250 på allt.
Tar säkert 5 år innan det är här.
I samma veva så får vi förhoppningsvis 100km/h släp här med.
Tycker hela grejen är lite märklig. Borde vara kort för att köra med släp oavsett vikt istället, lite sent att införa kanske.
Men i ärlighetens namn har jag sett eller hört om få svårare olyckor kopplade (höhö) till släp. Man kan tänka att de borde vara överrepresenterade med oarkeringsskador osv, men inget jag kan påstå att jag märkt? Många, tex jag, undviker nog trånga parkeringar om man har släp.
Sen händer det ju att släp tappas, och det kan i värsta fall bli rejält otäckt. Men jag ser ju varje dag i trafiken att utbildning och behörighet inte alls är en garant för att man har förstått. De som inte kollar kopplingen och klipper av katastrofvajern för att den bara är ivägen hade nog gjort samma även med behörighet.
Är inte släp lite självreglerande också i så fall? Känner man sig inte lite bekväm kanske man inte ger sig ut med något släp. Och backa osv känns väl rätt sällen så trafikfarligt?Nej, det är helt logiskt att den självreglerande manuella växellådan (kan du inte hantera växling och koppling kommer du i princip inte ut från parkeringsplatsen) kräver ett separat körkort, medan du är fri att köra med relativt tungt släp direkt utan att någonsin ens ha provat innan...
Tjena!
Ingen kommande ändring av regler alls när det gäller släpvagnar. Ta inte utökat B (B96) lägg lite mer pengar och ta BE så är behöver man bara fundera på bruttovikt, ingenting om vad det står för totalvikt.
Kan bara tala för mig själv som relativ nybörjare (3 år med körkort nu, men en jeffla massa mil). Jag har bara kört med släp en gång och det var sjuuuukt mycket bökigare att backa än jag nånsin kunnat tänka mig. Egentligen endast på grund av skåpet som skymmer all sikt på yttersidan. Sen blev jag också rätt förvånad över hur mycket hårdare jag var tvungen att bromsa trots att släpet var nästan tomt (en säng bara) och ganska litet.Är inte släp lite självreglerande också i så fall? Känner man sig inte lite bekväm kanske man inte ger sig ut med något släp. Och backa osv känns väl rätt sällen så trafikfarligt?
Jo. Men just att backa görs ju ofta hemma, på nån parkering, vid båtrampen osv osv där det inte är så trafikfarligt att man inte kan. De flesta kanske inte fickparkerar med husvagn det första de gör. Men visst, det kan ju uppstå situationer.Kan bara tala för mig själv som relativ nybörjare (3 år med körkort nu, men en jeffla massa mil). Jag har bara kört med släp en gång och det var sjuuuukt mycket bökigare att backa än jag nånsin kunnat tänka mig. Egentligen endast på grund av skåpet som skymmer all sikt på yttersidan. Sen blev jag också rätt förvånad över hur mycket hårdare jag var tvungen att bromsa trots att släpet var nästan tomt (en säng bara) och ganska litet.
Så jo, man kan säkerligen hamna i rätt bökiga situationer som man inte väntat sig. Jag tycker nog det borde ingå ett moment i körkortsutbildningen i hur man kör med släp. Sen ska vi inte tala om alla som kör i 110 med släp på motorväg. Känns ju sådär.
Tjena!
Ingen kommande ändring av regler alls när det gäller släpvagnar. Ta inte utökat B (B96) lägg lite mer pengar och ta BE så är behöver man bara fundera på bruttovikt, ingenting om vad det står för totalvikt.
Det som ändras nu är att man får köra eldrivna och gasdrivna bilar upp till 4250 i yrkestrafik. Dvs inte privat och det ändrar ingenting när det gäller släpvagnar.
Man borde du ja ha BE , men pallar man? Troligen inte om man inte har husvagn? Makadam får ju gå i alla fall.
Jag kan fan inte backa utan att kolla bak å varför skulle man vilja kunna det?
Precis, risken när jag kör makadam från upplaget hem och backar upp på min egen uppfart påverkas nog inte så mycket av vilket körkort jag har.
framför allt tror jag inte att risken blir högre pga tung bil => otalvikten är >3.5. Tvärtom.
Många tar det nog rätt försikigt när de kör tungt....