Cykelbanornas hall of shame

Visa bilaga 841492

Hur är tanken här egentligen? Var ska jag ta vägen, rakt ut i motsatt körfält? Lite längre fram till vänster (syns i bild) finns en liten asfalterad backe som leder ner till annan GC-väg, men jag får inte cykla dit? Bakom mig i bild (där jag får cykla) finns dock en trappa ner till samma ställe.. 🤔

Vägmarkeringen för cykel finns bara här också. Kommer man från andra hållet vet man inte att det är cykelbana här förrän då den plötsligt tar slut.

Känner mig som en riktig Karen men ibland är det riktigt svårt att inte bryta mot lagen som cyklist alltså. Olika lösningar överallt.
Lite välvilligt så kan man tolka skylten som i att det är separeringen mellan gång- och cykelväg som upphör.

Det kommer ju ingen ny skylt efter så man kan killgissa att det är GC-bana.

Men skyltningen är ju inte toppen...

Lite välvilligt så kan man tolka skylten som i att det är separeringen mellan gång- och cykelväg som upphör.

Det kommer ju ingen ny skylt efter så man kan killgissa att det är GC-bana.

Men skyltningen är ju inte toppen...
Så kan man absolut tolka det, men utformningen av trottoaren längre fram är verkligen trottoar-trottoar för max 1-2 gående. :/

1786722205462.webp

Här fina gamla bilvägen när man kommer på Lidingö som nu är en bred cykelbana. Först irritants "grinden" som lämnar lite utrymme. Nu stängt. Har varit öppen länge. Farligt för att man bara ser ett grå stolpe som är precis där man vill cykla. Skulle man kunna köra i i natten. Bakom finns det vita linjer som visar att man abrupt ska svänga 80 grader för att byta till trottoaren. Men det verkar inte gäller längre ...

2026-09-06-18-34-35-424.webp

Nu har man lite senare målet en dubbelriktat (!) cykelstråk av en meter bred. Så cyklister måste svänga till andra sidan av gatan och krocka med motkommande cyklister. Allt för att leda cyklister på trottoaren femtio meter senare. Jag hoppas att ingen cyklist kör som de ska.

2026-09-06-18-34-54-877.webp

Tillbaka
Topp