Kina delar

Kina delar
Vi lever på toppen av vår ekonomiska existens, men går mot att konsumera mer och mer tanklöst. Spännande kombination!

Att cykelgrejer skickas en och en från Kina till ett gäng privatpersoner som vågar chansa på att kombinationen billigt och bra fungerar just den här gången kanske inte heller är vårt största bekymmer, när klädföretag, leksaksföretag, heminredningsföretag osv osv köper containervis med skit. När skiten sen går sönder omgående får man helt enkelt en ny, eftersom dom ju har en hel container med samma skit stående på lagret. När skiten sen inte längre går att sälja eldas den upp eller grävs ned. "Hållbarhetsansvariga" på dylika företag har lite att stå i under arbetsdagen, minst sagt.

Jag är också en del av problemet och sitter på en hög häst jag knappt kan hoppa av, men försöker så gott det går genom att kalkylera livslängd och nödvändighet. Vägrar köpa saker som har kort livslängd, även om man inom vissa områden inte kan välja själv (typ cykeldator, all småelektronik etc) - ofta saker man klarar sig utan men vill ha ändå.

En godtycklig kinakomponent med en massa former och loggor och skruvar av dålig kvalitet kanske inte räknas till det med allra längst livslängd. Inte konstigt när tillverkarna sällan har ett varumärke att vårda, eftersom de helt enkelt tillverkar en helt annan pryl nästa vecka. Av sådana företag kommer inte jag köpa grejer.

Lustigt nog är just cykeldator något som tycks ha en ovanligt lång livslängd för att vara elektronik.
Jag kör fortfarande runt med min Edge 530 som inhandlades för gud vet hur månda mansåldrar sen =)

Sen tycker jag diskussionen alltid blir så herrans svart eller vit. Precis som i bilbranschen är den inhemska cykelmarknaden i Kina (och Asien) numera enorm. Det är liksom inte så att fabrikerna lever på att prångla ut billigt skräp till snåla happyiter.
Under decennier har varumärkena från väst "lärt upp" den kinesiska industrin, till en nivå där de blivit tongivande vid tillverkningen. Nu har vi kommit till en tidspunkt där inhemska märken börjar bli högt värderade i Kina med "riktiga varumäken" , respektive kineserna som i bilfallet, inte längre nöjer sig med hemmamarknaden utan nu ska väst erövras (XDS, Winspace, Pardus och en massa fler...)

Ali och dylika är fortsatt bara en handelsplats, och det är upp till var och en att göra bedömningen om det är billigt skit eller riktigt bra produkter som säljs.

Kina delar
Den där undersökningen med Biltemas och att finna på ali express och temu är ju lite fel för höll ett öga på produkten blir ofta exempel vis en produkt som direkt via länken till kontakt via Global recourse till fabriken 5 dollar blir 50 dollar på ali Express per meter eller styck.
Men vist de finns på båda ali express och global recourse produk bilden med olika priser.

Kina delar
Lustigt nog är just cykeldator något som tycks ha en ovanligt lång livslängd för att vara elektronik.
Jag kör fortfarande runt med min Edge 530 som inhandlades för gud vet hur månda mansåldrar sen =)
Många mansåldrar?
Garmin Edge 530 lanserades våren 2019, en onsdag enl Garmin

Men visst kan sju år vara långt särskilt i den snabbfotade elektronikbranschen,
jag köpte en ny telefon för ett år sedan, en av anledningarna var att den "garanterat" skall få säkerhetsuppdateringar till 2032 = 7 år.

Tillbaka
Topp