Bakhjul glappar framåt och bakåt?

Bowman

Medlem
Jag är rätt säker på att det inte var så innan jag hade haft av bakhjulet för bromsluftning och byte av belägg. Jag är väldigt känslig för att ha små glapp osv. :)

Men efter fixandet när jag provcyklade cykeln, en Scott Genius 940, så kände jag när jag stod stilla att bakhjulet kunde ”gunga/glappa” fram och tillbaka en rejäl bit säkert en cm eller så.
Så alltså om jag har bakbromsen helt låst, kan jag ändå få ett glapp framåt och bakåt, inte sida till sida alltså. Jag kan inte riktigt se vad som rör sig.
Är det någon som känner igen detta?

Min kollega har en ngn Scott hybridvariant och den har ett rejält glapp i navet mellan nav och infästning av cl. Kan det vara samma problem här?

1cm låter ju helt otroligt. Lite rörelse i pads o cl om det är det får man räkna med
Ja det är rejält, det fick mig verkligen att undra om det kan vara rätt. Och det kan inte varit samma innan, då jag ofta liksom håller inne bromsarna när man står stilla så klart, och hade känt det innan i så fall. Skumt. Måste ta på mig glasögon 🤓 och se om jag kan se vad som rör sig.

Humm, vad menar du med nav och cl, jag är lite ny på detta :)
Skivan är ordentligt åtdragen men med bromsen på rör sig hjulet en bit trots att skivan är fast. Glappet är någonstans i navet. Han har tagit den till lbs och fick alternativet att byta nav. (Mot en kostnad)
Minns inte vilken tillverkare av navet tyvärr.

Glapp i centerlock infästningen alltså.

Fast jag kan inte komma på nåt sätt att få de problem du har pga det du gjort. Lutar nog åt enkelt handhavande fel eller att det var så från början.

Möjligen om det är gammalt skrot så kan nåt i navet lossnat när du tog av det.

Humm ja jag vet inte alltså..
Luft i däcket? Ja
Gammalt skrot, nej, fin och välvårdad av vad jag kan se, inte speciellt hårt körd.
Center lock, ok, ja jag drog enligt vridmomentet jag skulle ha.
Jag får rota lite mer och se vad som rör sig. Är lite svårt att se. Alltid skall det vara nåt :)

Mest troligen CLinfästningen, den kan ha en rörelse även om rätt moment är applicerat.
CLglapp och lite beläggsrörelse ovanpå det kan upplevas som rätt mycket slack.

Så länge skivan är löst lateralt är detta inte ett problem, generellt gör ju bromskrafterna att skivans position på infästningen är tämligen konstant, det är bara när man låser bromsen och ruckar fram och tillbaka som det märks av.

Mest troligen CLinfästningen, den kan ha en rörelse även om rätt moment är applicerat.
CLglapp och lite beläggsrörelse ovanpå det kan upplevas som rätt mycket slack.

Så länge skivan är löst lateralt är detta inte ett problem, generellt gör ju bromskrafterna att skivans position på infästningen är tämligen konstant, det är bara när man låser bromsen och ruckar fram och tillbaka som det märks av.
Ok vad bra, ja det är ju ett definitivt glapp säkerligen en cm, men jag är inte helt säker på att det är nytt :)
Bara att jag lade märke till det efter att ha mekat för första gången med cykeln.
Men tänkte som sagt att jag borde känt det innan med.
Men jag körde precis en runda med grabben och märkte inget nytt egentligen.
Så jag hoppas det skall vara så.
Tack för din hjälp.

har du glapp en cm ute vid däcket eller en cm nere vid skivan? en mm glapp nere vid skivan vilket e normalt ger typ en cm glapp ute vid däcket

har du glapp en cm ute vid däcket eller en cm nere vid skivan? en mm glapp nere vid skivan vilket e normalt ger typ en cm glapp ute vid däcket
Ja vid däcket, så mycket mindre inne vid skivan/ navet. Men ändå mycket tycker jag.
Grabben har en nästan ny Ghost Kato, den har i princip noll ”glapp” så det verkar kunna vara olika mellan cyklar i alla fall.

Ja vid däcket, så mycket mindre inne vid skivan/ navet. Men ändå mycket tycker jag.
Grabben har en nästan ny Ghost Kato, den har i princip noll ”glapp” så det verkar kunna vara olika mellan cyklar i alla fall.
inget onormalt men glappet kan va olika ja, kan va mindre variationer i tillverkningen av bromsok bromsbelägg skiva etc tex en centerlock har oftast mer spel än sex bult men från noll upp till en cm glapp ute vid däcket är inget onormalt

Tillbaka
Topp