RR - KOSOVO på 3 dagar

RR - KOSOVO på 3 dagar
Underbart äventyr.
Men min egen indikation på ett icke-fungerande samhälle är att sophanteringen inte funkar. Trist att se. Så dåligt funkar det inte ens i södraste Italien. Och där skall ju maffian styra det mesta, har jag hört.

RR - KOSOVO på 3 dagar
Äta? Har inte sett en enda :oops:
Joho!! vi åkte förbi en inhägnad med typ tre getter....men det var också allt trots besök i två länder....
Helt klart inte getvänligt....

Dumpar några bilder:
IMG_20260921_082442.webpIMG_20260920_165426.webpIMG_20260920_164628.webpIMG_20260920_144338.webpIMG_20260920_142206.webpIMG_20260919_152203.webpIMG_20260919_144358_1.webpIMG_20260919_094025.webpIMG_20260919_102000.webp

RR - KOSOVO på 3 dagar
Sophanteringen är mycket uppstyrd, det finns bara två soptippar i Kosovo - höger sida om vägen och vänster sida om vägen. ;)

Det var mer än 25 år sedan jag tjänstgjorde där och det såg likadant ut då, deprimerande att en sån sak inte har fixats på alla dessa år. Men vackert landskap, om man höjer blicken förbi närfältseländet. Kul RR!

RR - KOSOVO på 3 dagar
Stort tack för fantastisk RR :love:
Jag blev lite sugen på att köra denna, men kanske med en kort avstickare till gamla SWEBATs jaktmarker, så två snabba frågor:

Finns det något segment/delsträcka som ni i efterhand skulle ändra?
Hur löste ni data under turen? (Jag ser det finns några hyfsat billiga esim-alternativ för västra Balkan för både Kosovo/Nordmakedonien) men det finns kanske något bättre?

RR - KOSOVO på 3 dagar
Stort tack för fantastisk RR :love:
Jag blev lite sugen på att köra denna, men kanske med en kort avstickare , så två snabba frågor:

Finns det något segment/delsträcka som ni i efterhand skulle ändra?
Hur löste ni data under turen? (Jag ser det finns några hyfsat billiga esim-alternativ för västra Balkan för både Kosovo/Nordmakedonien) men det finns kanske något bättre?
Kanske lite, för att ha mer grus. Men första dagen började vi tyvärr 14.00 (och hade 10 mil med några backar), andra dagen planerade vi 17 mil, och då var det inte så lätt att hitta mer grus.
Om man vil köra kortare sträckor, då hittar man 100% mer grus (och mer %).

Våra abonnemang (min och glitchs alltså) "täcker" både Makedonien och Kosovo. Massa surf i samma priser som i Sverige.

"till gamla SWEBATs jaktmarkerMin heter 3 Världen. Funkade i Georgien också!"
Var exakt?

Den största delen av personalen var grupperad vid Camp Victoria, som inledningsvis kallades Camp Gripen i Hajvalia utanför Pristina.

RR - KOSOVO på 3 dagar
Kollade lite på eSim innan resan, men kom sen ihåg att jag ju för ett tag sen hade dealt till mig 3Världen tillägget i samband med att vi gjorde en rockad i familjens abbonemang. Visade sig komma väl till pass snabbare än jag trodde, Överlag hyfsad mobiltäckning överallt men så klart med vissa täckningshål i obyggden.

RR - KOSOVO på 3 dagar
  • 2. mekaniserade skyttekompaniet (RL) grupperade på Camp Mjölner, även kallad "Mushroom Factory" i Keqekolle. RL hade även en pluton grupperad vid gränsstationen Gate 4
  • Ingenjörskompaniet (WL) grupperade på Camp Razorback.
Om jag inte minns fel är Gate 4 samma sak som Camp Bifrost, vilket RL ansvarade för. RL hade dessutom två troop-houses inne i Pristina: Station Central och Station North. Det fanns även ett troop-house i Gracanica, som jag tror var QL.

För övrigt så gick överste Lennart Widerström bort i torsdags kväll efter en kort tids sjukdom i cancer. Han var kompanichef för RL KS08 2003.

RR - KOSOVO på 3 dagar
Grymt, stort tack för svar @jarek996 och @glitch :love:

[½OT] Vi hade ju svenska styrkor i ganska många år i Kosovo på alla platserna ovan, på multinationella camper - och på en rad mindre baser (OP:n) runt om i det svenska ansvarsområdet. Idag tror jag bara Camp Bondsteel finns kvar.. men det jag tänkte var att svänga förbi klostret i Gracanica och före detta Camp Victoria (CV) då det ligger hyfsat nära rutten söder ut från Pristina.

Allt ser så annorlunda ut idag, men någon källa säger att det, som idag, är Kampi Nacional Hajvali - är platsen för gamla CV men jag tycker området öster om det ser mer rätt ut. Med lite locals och minnesbilder hittar man säkert rätt om man cyklar förbi :LOL:

RR - KOSOVO på 3 dagar
Grymt, stort tack för svar @jarek996 och @glitch :love:

[½OT] Vi hade ju svenska styrkor i ganska många år i Kosovo på alla platserna ovan, på multinationella camper - och på en rad mindre baser (OP:n) runt om i det svenska ansvarsområdet. Idag tror jag bara Camp Bondsteel finns kvar.. men det jag tänkte var att svänga förbi klostret i Gracanica och före detta Camp Victoria (CV) då det ligger hyfsat nära rutten söder ut från Pristina.

Allt ser så annorlunda ut idag, men någon källa säger att det, som idag, är Kampi Nacional Hajvali - är platsen för gamla CV men jag tycker området öster om det ser mer rätt ut. Med lite locals och minnesbilder hittar man säkert rätt om man cyklar förbi :LOL:
Jag såg polska soldater i Pristina (KFOR)! Deras bil hade en polskt flagga:love:

Tillbaka
Topp