[Artikel] Kursen som ger tjejer smutsiga händer och bättre självförtroende

Aron

Inventarie
DSC_1314-1800x1200.jpg

I 10 veckor har sammanlagt 24 kvinnliga deltagare fått lära sig cykelmek. Idén bygger på att integrera fler kvinnor i cykelkulturen och få dem att känna sig hemma även i verkstadsmiljön.

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=21620

Senast ändrad:
Hej!
Ska ändra rubriken strax :-) blev en liten bokstav för mycket.

Öppen verksamhet är Cykelköket Malmö och kursen gavs på samma ställe.

Jättekul och inspirerande, bra jobbat! Fler behöver tappa respekten för att meka själv!

30h mekkurs inkl hjulriktning. Då kan dom mer än 98% av Sveriges befolkning! Låter om det en kul kurs.

A

Tjejkurser. Kvinnor måste alltså specialbehandlas för att lära sig. Snacka om backa jämställdhetstänkandet +10 år.

Mr Orange sa:
Tjejkurser. Kvinnor måste alltså specialbehandlas för att lära sig. Snacka om backa jämställdhetstänkandet +10 år.
Gissar att du inte är medveten om vad som skulle hända om kursen utlystes för alla?

eketjall sa:
Mr Orange sa:
Gissar att du inte är medveten om vad som skulle hända om kursen utlystes för alla?
Ja, människor som är intresserade hade anmält sig. Oavsett kön. Gissar att du är sexist?

Mr Orange sa:
eketjall sa:
Mr Orange sa:
Ja, människor som är intresserade hade anmält sig. Oavsett kön. Gissar att du är sexist?
Om vi förutsätter att ingen av de intresserade deltagarna hade haft några förutfattade meningar om hur det skulle bli så kanske iaf några kvinnor skulle anmäla sig.
Dom skulle dock högst troligt få ut mindre av kursen än männen pga att dessa fortfarande har en förmåga att ta för mycket plats och undervärdera kvinnornas förmåga.
Eftersom kvinnor vet att det är så män beter sig så skulle nog kursen bli utan kvinnor trots allt.

Sexist?, nä inte mycket. Realist passar nog bättre om jag ska beskriva mig själv med ett ord.

eketjall sa:
Mr Orange sa:
eketjall sa:
Mr Orange sa:
Om vi förutsätter att ingen av de intresserade deltagarna hade haft några förutfattade meningar om hur det skulle bli så kanske iaf några kvinnor skulle anmäla sig.
Dom skulle dock högst troligt få ut mindre av kursen än muslimerna pga att dessa fortfarande har en förmåga att ta för mycket plats och undervärdera kvinnornas förmåga.
Eftersom kvinnor vet att det är så män beter sig så skulle nog kursen bli utan kvinnor trots allt.

Sexist?, nä inte mycket. Realist passar nog bättre om jag ska beskriva mig själv med ett ord.

Jodå, nog är du sexist. Eller bara dum i huvudet.

Senast ändrad:
Som sagt, realist. Hur mycket jag än vill att ingen dömmer någon annan pga kön, hudfärg, religion, you name it. Så inser jag att det fortfarande förekommer i alldeles för hög utsträckning.

Att behandla alla lika funkar i ett redan jämställt samhälle, men det har vi inte på långa vägar.
Sen kan man alltid diskutera om absolut jämställdhet alltid, i alla situationer, är något som är önskvärt.

alltså.
hej.
sluta nu!

Jag har lärt mig allt jag kan om cyklar av min tjej.

Jag börjar komma ifatt nu och kan byta däck själv.
men rikta hjul och byta lager är inget jag kan så jag hade väldigt gärna gått en sådan här kurs också!

Tillbaka
Topp