[Artikel] Elektriskt på XT-nivå

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
DEORE-XT-M8050-1800x1013.jpg

Det var aldrig en fråga om det skulle komma utan snarare när. I två år fick XTR Di2 vara ensam elektronisk MTB-växelgrupp hos Shimano. Nu släpps tekniken ner på XT-nivå.

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=23835

Senast ändrad:
Äntligen.

Det är dock helt onödigt och man kommer få stötar av all elektricitet i ledningarna. Det är en potentiell dödsfälla!

Här spårade det ju snabbare än vad man hade kunnat ana! :p

Om man ska gå till ämnet så är det ju skitkul att det kommer elektroniskt på XT-nivå, något som fler personer kommer ha möjlighet att använde snart,
Min nästa hoj blir elektronisk

Synd att det tog sån tid bara för det lär inte vara många som vill köra nåt annat än enkelklinga fram och då tappar man ju den allra största poängen med elektroniskt, dvs framväxeln och sekventiell växling.

JT sa:
Synd att det tog sån tid bara för det lär inte vara många som vill köra nåt annat än enkelklinga fram och då tappar man ju den allra största poängen med elektroniskt, dvs framväxeln och sekventiell växling.

Ja känns rätt daterat. Lite som DAB. Säkert oki rent tekniskt, men utvecklingen har gått vidare och det kom för sent.

Meeeeeen. Kör man framväxel så är det ju rätt fräckt.

Riktigt kul nyhet! Kollar man på landsvägssidan så finns det cykla med Ultegra Di2 till riktigt rimligt pris. Vet vi om bakväxeln kommer att fungera med 11-42 trots att "huvudsyftet" är drivlinor med framväxel?

Alltså är det bara jag som har enormt svårt för detta släpp och att många fanboys hoppar i taket

Man släpper fortfarande gruppen med undermåliga framdrevet som behöver bytas omgående eller montera kedjestyrare för att få likvärdig funktion som ett bra N/W-drev.

SRAM kastade ur 12-delad grupp med ett enormt växelomfång, inte ens en uppdatering på kassetten fick vi som det ryktas om. Men en 11-46 eller 11-50 löser ju inte hela problematiken, eftersom de flesta ramar idag byggs så att det är svårt att få på stora framdrev.

Vad är egentligen vinsten med DI2 och 1x11? Du får en massa kablar, en ful display och ett batteri i ramen istället för vajrar till en överdriven kostnad? Ja visst ja, du har nu möjlighet att få trådlös överföring av uppdateringar. För att verkligen göra slag i saken och införa trådlöst så man slipper fula kabeldragningar och trams likt eTap är ju omöjligt för Shimano.

Jag vet inte ja, men Alfine Di2 känns väl mer happy än det här?

Di2 för lvg förstår jag mer eller när man tänkt köra med fler drav fram, men vem vill göra det år 2016 när det finns 10-50 kassetter?

KJS sa:
...
SRAM kastade ur 12-delad grupp med ett enormt växelomfång, inte ens en uppdatering på kassetten fick vi som det ryktas om. Men en 11-46 eller 11-50 löser ju inte hela problematiken, eftersom de flesta ramar idag byggs så att det är svårt att få på stora framdrev.
...

Blir det ingen 11-46-kassett?

Skral sa:
KJS sa:
...
...

11-46 är ju redan släppt officiellt. Väntar väl bara på att den ska börja säljas?

marr sa:
Skral sa:
KJS sa:
...
...

11-46 är ju redan släppt officiellt. Väntar väl bara på att den ska börja säljas?

Det hoppas jag verkligen, jag ska ha en!

Skral sa:
marr sa:
Skral sa:
KJS sa:
...
...

Det hoppas jag verkligen, jag ska ha en!

Jag med!

KJS sa:
Alltså är det bara jag som har enormt svårt för detta släpp och att många fanboys hoppar i taket
Säkert inte.

KJS sa:
Di2 för lvg förstår jag mer eller när man tänkt köra med fler drav fram, men vem vill göra det år 2016 när det finns 10-50 kassetter?
Jag funderar faktiskt på det, sjukt icke-mainstream 2016 jag vet. En 10-50 kassett måste ju vara apful (redan en 10-42 är ju ful) och snyggheten är ju halva grejen. Fast jag vill ju bara ha reglagen, batteriet och växlarna, resten tänkte jag återanvända. Men jag har funderingar på att gå tillbaks till tvådelat fram och en 11-36 kassett bak. Kommer säkert reta en del här oxå.

Men allt står och faller med vad det kommer kosta. Såklart.

Fördelar:
Mindre service dvs inga eller mycket få justeringar och inga wirebyten
Bättre växlingar. Växeln överkompenserar vid växling för att sedan gå tillbaka till ett optimalt läge
Inga frusna wirar
Mindre ansträngande knapptryckningar

Nackdelar:
Priset
Två extra delar som kan gå sönder(batteri med tillhörande laddare och displayen)
Vikten

Jag kanske har missat något eller har missuppfattat någon funktion. rätta mej om jag har fel. För min del är det nog vikt och pris som avgör. En engångskostnad kan jag ta men jag ser framför mej en kostnad på tre-fyra sönderkörda bakväxlar per säsong.

Cannondale jekyl 1000 sa:
Fördelar:
Mindre service dvs inga eller mycket få justeringar och inga wirebyten
Bättre växlingar. Växeln överkompenserar vid växling för att sedan gå tillbaka till ett optimalt läge
Inga frusna wirar
Mindre ansträngande knapptryckningar

Nackdelar:
Priset
Två extra delar som kan gå sönder(batteri med tillhörande laddare och displayen)
Vikten
Jag ser endast Di2 som intressant om man kör framväxel, då syncroshift faktiskt känns som en vettig funktion som dessutom frigör utrymme på styrets vänstra sida så man kan montera dropperreglage på ett ergonomiskt vis. På 1x-drivlinor ser jag faktiskt inte anledningen att komplicera tillvaron med batteri, sladdragning etc för att få vadå, lite mindre justeringsbehov? Särskilt inte när man väger in det högre priset och högre vikt. Så svårt är det inte att justera in en mekanisk bakväxel. Kör man heldragna vajerhöljen så är lera/skit inte något som påverkar funktionen heller.

Mindre underhåll undrar jag om det faktiskt blir i realiteten, på en vettigt byggd cykel med heldragna höjlen.

Däremot för de som förbrukar en eller tre bakväxlar per säsong blir driftskostnaden rent löjlig. Och precis som folk redan sagt finns det i princip inga fördelar om man kör singeldrev fram.

marran sa:
Mindre underhåll undrar jag om det faktiskt blir i realiteten, på en vettigt byggd cykel med heldragna höjlen.

Däremot för de som förbrukar en eller tre bakväxlar per säsong blir driftskostnaden rent löjlig. Och precis som folk redan sagt finns det i princip inga fördelar om man kör singeldrev fram.

Mindre underhåll är ju verkligen tveksamt, känns ju lättare att slita av en vajer eller få problem med kopplingarna någonstans efter ett tags användande/tvättande eller en krash. En vajer och hölje tål ju trots allt rätt mycket påferestning, hur displayen och dess olika portar och kablar klarar sig känns mer tveksamt. Man har ju redan på lvg problem med att det blir lite småglappt ibland.

Och som du säger, XT Di2 bakväxeln är ju inte XT-nivå prismässigt något mer och kan riskeras i bröt =)

KJS sa:
Man har ju redan på lvg problem med att det blir lite småglappt ibland.

Har man? Monterar man allt korrekt så fungerar det så vitt jag vet utan problem. Vanliga vajerdragna växlar fungerar inte heller om du felmonterar.

Det fantastiska med dessa elväxlar är ju att man bara behöver köpa dem om man vill. Helt otroligt!

Lulle sa:
Det fantastiska med dessa elväxlar är ju att man bara behöver köpa dem om man vill. Helt otroligt!

Självklart är det så, men man måste ju få vara kritisk till implementationen också. Skulle man kört med något liknande eTap öppnar det ju upp en hel del smidighet och nog skulle det vara skönt att slippa kablar/vajrar helt?

KJS sa:
Lulle sa:

Självklart är det så, men man måste ju få vara kritisk till implementationen också. Skulle man kört med något liknande eTap öppnar det ju upp en hel del smidighet och nog skulle det vara skönt att slippa kablar/vajrar helt?

Du tycker att Di2 är för krångligt och föreslår eTap?

Lulle sa:
Du tycker att Di2 är för krångligt och föreslår eTap?

För krångligt? Tycker mer att trådlöst lockar mer än att byta ut vajrar som går direkt till en bakväxel mot koppling till display + batteri och bakväxel. Hänger du med?

Di3 kanske?

Om man har provat XTR Di2 så vet man att växelknapptryckningen faktiskt är ungefär lika ansträngande som en mekanisk dito. Shimano hävdar att det är så man vill ha det i skogen så man inte växlar av misstag. Personligen hade jag gärna sett nåt mer dual control-liknande på bromsarna, men tydligen så är det norm att tummen är helt onödig när man cyklar så den ska man växla med.

JT sa:
Om man har provat XTR Di2 så vet man att växelknapptryckningen faktiskt är ungefär lika ansträngande som en mekanisk dito. Shimano hävdar att det är så man vill ha det i skogen så man inte växlar av misstag. Personligen hade jag gärna sett nåt mer dual control-liknande på bromsarna, men tydligen så är det norm att tummen är helt onödig när man cyklar så den ska man växla med.
Jag tycker att det är jobbigare för benen. Det känns som att fingrarna plågar benen mer än att fingrarna blir plågade men nu drar jag saken OT så fortsätt. Här finns inget att se!

JT sa:

Nä ingen såndär dualskit på bromsarna men växla med pekfingerkontroller skulle vara fint. Ner med ena pekfinget och upp med andra pekfingret.

JT sa:
Personligen hade jag gärna sett nåt mer dual control-liknande på bromsarna, men tydligen så är det norm att tummen är helt onödig när man cyklar så den ska man växla med.

Som du minns körde ju Shimano dual control på mtb för några produktgenerationer sedan och det är nog ingen slump att det inte kommer tillbaka.

Tillbaka
Topp