[Artikel] Strava skapar förbud mot MTB

Om vi bortser från att vissa av golfcyklisterna också hittat från landsvägen till skogen är en aspekt också att det också har blivit många fler cyklister i skogen och det gör också att vi syns och märks mycket mer. Det är inte längre en cyklist som trampar på den blöta stigen, utan 10-20.

Inte helt enkelt. Självklart måste man få pressa sig om man kör för träningens skull och som nybörjare är det ibland lockande att gena lite, framförallt runt lera och sumpmark. Men såklart inte så lederna förstörs. Har inte upplevt det som så problematiskt där jag kört (Skatås/Delsjö-området i Göteborg och i Skrylle-skogen utanför Lund), men visst har man skrämt livet ur folk ibland, dock aldrig varit i närheten på att krocka med någon. Bromsa + omacceleration ger ännu bättre träning ju... ;)

Kan jämföra lite med skidåkning. Där har hastighetsappar gjort att en del som inte klarar av det kör alldeles för fort för deras eget och andras bästa. Men samtidigt måste de som kan åka bra få dra på i stora GS-svängar och då går det i 70-80 km/h i normalfallet (själv är jag ex-tävlingsåkare). Då blir också herr och fru Svensson som är ute och söndagsglider rädda och klagar på hänsynslöst beteende.
Hänsynslöst tycker jag det först blir då man inte kan vara artig och inse att man delar backen/skogen med andra, anpassa sig efter förutsättningarna och framförallt svälja irritationen och stoltheten när det behövs. Det är inte hastigheten per se som är problemet, utan när den ska uppnås till vilket pris som helst.

Fast man ska vara försiktig med generaliseringar så känns det väldigt typiskt för medelålders män. Ärligt talat, är det någon annan än internt bland dem som bryr sig om KOMs eller högst hastighet på GPS:en i skidbacken?
Är rätt tävlingsinriktad själv med, så är kanske ute på tunn is, men jag ser Strava-rankingen som en kul grej bara, inte ett mål i sig. På startlinjen i Sälen i augusti kommer jag dock ge järnet och inte ha överdrivet stora säkerhetsmarginaler i alla omkörningar etc.

gsb sa:
KOM = King Of the Mountain.
Borde mao bara få finnas segment när det går uppför.
Nu använder inte jag Strava men jag hade fått för mig att det fanns en inbyggd spärr mot att skapa segment som gick utför, för att förhindra att folk hetsar på och kör ihjäl sig.

Är det något som funnits tidigare eller har jag blandat ihop det med nån annan tjänst än Strava? Känner mig ganska säker på att jag läst om en sådan begränsning här på Happy för länge sen.

Nej, man MÅSTE inte få köra i 80km/h. Man kan få göra det om det är tillräckligt lite annat folk i pisten osv, men det är ingen rättighet på något sätt alls. Försöker du bränna stora svängar i samma pist som Stig Helmer halkar omkring är du på fel ställe hävdar jag.

Samma sak med cykling. Det är ingen rättighet att köra så fort man vill överallt, oavsett hur bra kontroll man själv upplever att man har. Ibland är det helt enkelt inte läge.

+1

På samma sätt är det ingen rättighet att välja spår eller sabba stig hur man vill i skogen heller. Men allemansrättens "inte störa, inte förstöra" verkar många helt strunta i nuförtiden. :-/

marran sa:
Nej, man MÅSTE inte få köra i 80km/h. Man kan få göra det om det är tillräckligt lite annat folk i pisten osv, men det är ingen rättighet på något sätt alls. Försöker du bränna stora svängar i samma pist som Stig Helmer halkar omkring är du på fel ställe hävdar jag.

Samma sak med cykling. Det är ingen rättighet att köra så fort man vill överallt, oavsett hur bra kontroll man själv upplever att man har. Ibland är det helt enkelt inte läge.

I så fall kan man ju vända på det och säga att Stig Helmer inte har någon rättighet att ploga kors och tvärs över en svart backe heller. Då är det han som är på fel ställe...

Nämen, jag tror inte vi är så oense egentligen. Man får anpassa sig efter situationen. Om många andra är ute samtidigt kan man inte chansa utan får snällt anpassa sig. Men jag tror dock inte på förbud, för när förutsättningarna finns så tycker jag att det är upp till var och en att ta ansvar. Med sunt förnuft, vänlighet och öppet sinne kommer man långt.
Självklart ska inte stigar eller naturen sabbas på vägen, men där jag kört så är det främst vid omkullfallna träd som spåren har ändrats. Det är väl ok?

Klart det är störande när Stig Helmer plogar runt i svarta pisten, eller när Jofaunge nr 35 kravlar sig upp på kicken i A-linjen i parken, men i båda fallen är det Tuffeuffe som bär huvudansvaret när något händer om han bränner på i 85 eller satsar på 720 cork utan att först ha kollat att linjen är fri. Just i fallet med Stig Helmer tycker jag nog det är hans rättighet att ploga runt i svarta pisten, det finns liksom inga kunskapskrav för olika pistfärger.

Jofaunge nr 35 är lite mer tveksamt, speciellt sen när han kryper runt i landningen och Tuffeuffe faktiskt inte har en chans att se om linjen är fri eller inte.

Köra runt träd är väl egentligen också en sån gråzon. Jag gissar att om området är såpass frekventerat att den här sortens diskussioner kommer upp lär det även vara så att någon är ansvarig för att röja träd och hålla stigen öppen, och i så fall bör man felanmäla till denne ansvarige.

När kommunen / parkförvaltningen går in på strava och ser vilka hastigheter man kommer upp i när man kör i skogen, det är ju problemet. Då är det viktigt vilken kontakt som finns mellan cyklister och kommunen. Så att de har en vettig bild av vilka cyklisterna är. Och inte bara tänker: herregud kör de verkligen så snabbt, det kan vi inte tillåta.

stravacyklisterna förstör för oss alla hederliga cyklister som bara vill ut i skogen en sväng ;)
om man vill tävla är det väl bara att tävla på riktigt, sverige ligger ju ganska halvdant till på elitnivå så kanske dags att stravafolket börjar satsa helhjärtat...

Jag kanske tänker fel, men innebär inte rejsfart låsta bromsar (slitage), hög hastighet och flygturer i skymda kurvor och stup? Ok att man håller hög hastighet när man har sikt men ska man liksom köra för sekunder så behövs ju mer satsning... Både strava och all jädrans videofilmning främjar ju att folk kör hårdare än vad de borde på offentliga stigar.
Dessutom så kan man ifrågasätta hur lämpligt det är att guider tar med sig 20 cyklister på blöta kalfjäll, såg inte direkt grant ut efteråt.

Å andra sidan är det många stigar som växer igen i vårt avlånga land för att ingen använder dom. Nån slags sunt förnuft/naturkännedom är väl vad som behövs, men det är liksom svårt att samsa med en tävlingsmentalitet. Finns ju risk att vi får fler förbud över oss om man inte har en vettig dialog med myndigheter. I Frankrike har de ju lyckats bra, där har man ju en helt annan syn på cykling också, inte alls samma tävling/tränings eller prylfokus, där ser man ju hela familjer med hojar uppe bland alptopparna.

Problemet är väl inte att MTB-folk cyklar på stigars om är OK enligt allemansrätten - så länge man inte stör eller förstör.

Om det däremot skapas publika segment utanför "anlagd cykelled", dvs spår som märkts upp med markägarnas goda minne, och det på dessa segment skapas publika resultatlistor, så är det nog inte långt till att man jämför företeelsen med att arrangera någon form av tävlingsverksamhet (om än att det inte är sanktionerat av något förbund eller ens att man cyklar där samtidigt) vilket brukar kräva tillstånd. Vid lägen som dessa tycker jag nog att Strava borde ta sig lite i kragen och utveckla sin "community" till att ha en bättre självkontroll, t.ex. med grindvakter som plockar bort direkt olämpliga segment t.ex. i känslig miljö.

NLC sa:
Problemet är väl inte att MTB-folk cyklar på stigars om är OK enligt allemansrätten - så länge man inte stör eller förstör.
Problemet är att man tävlar på stigar där man får vistas enligt allemansrätten, men man både stör och förstör. Och i vissa fall tävlar man dessutom på stigar där man inte ens får vistas - i nationalparker med förbud o.s.v.

Stravas inflytande på vår möjlighet att få cykla i skogen är väl på sikt ganska obra.

Foxis sa:
NLC sa:
Problemet är att man tävlar på stigar där man får vistas enligt allemansrätten, men man både stör och förstör. Och i vissa fall tävlar man dessutom på stigar där man inte ens får vistas - i nationalparker med förbud o.s.v.

Exakt.

konken sa:
stravacyklisterna förstör för oss alla hederliga cyklister som bara vill ut i skogen en sväng ;)
om man vill tävla är det väl bara att tävla på riktigt, sverige ligger ju ganska halvdant till på elitnivå så kanske dags att stravafolket börjar satsa helhjärtat...

+1 Aktuell ranking för OS-platser ger Sverige 1 kvinna och 1 man och det var på vippen att man blev utan.

CiHkD8MXEAAJrvS.jpg

Daddy D.Lux sa:
konken sa:

+1 Aktuell ranking för OS-platser ger Sverige 1 kvinna och 1 man och det var på vippen att man blev utan.
Någonting säger mig att den absoluta majoriteten av Strava-användare inte är elitmaterial. Gissar mer på medelålders mellanchefer som vill låtsastävla. :P ;)

Strava borde väl enkelt kunna se att om det blir många flaggade segment inom ett specifikt område så låser man möjligheten att skapa nya. Frågan är hur man löser det smidigt utan att det missbrukas.

Här är exempel på vad dom gör i Frankrike (Les brigades vertes), utbildning, stigbygge/underhåll, plocka skräp mm,
http://mbf-france.fr/mbf-in-action/les-brigades-vertes/informations/
google translate översatt logga,
france.png

Har ju varit ganska mycket debatt i Oslo om cykelförbud i Marka. Mest tjafs kanske det var i Bern där dom typ hatar mtb åkning sen länge, vore kanske inte så dumt att starta upp en "intresse" organisation i Sverige, eller finns det?

trailbiker sa:
Kör Strava. Bromsar alltid in vid hästar, hundägare och andra som är i skogen. Hälsar och ler. Det är inte Strava som förstör, det är att inte visa hänsyn. Hellre missad kom / pb än cykelförbud...
Precis så.

På Strava kan man också flagga idiotiska segment. Exempelvis Skeppsbron. Även andra segment. Använd den funktionen.

dileno sa:
trailbiker sa:
Kör Strava. Bromsar alltid in vid hästar, hundägare och andra som är i skogen. Hälsar och ler. Det är inte Strava som förstör, det är att inte visa hänsyn. Hellre missad kom / pb än cykelförbud...
Precis så.

På Strava kan man också flagga idiotiska segment. Exempelvis Skeppsbron. Även andra segment. Använd den funktionen.

Visst _går_ det att flagga idiotiska segment. Men det hindrar ju sällan att någon gör om samma sak igen (och igen och igen). Och eftersom det verkar saknas diskussion/återkoppling runt flaggningarna (till skaparen) så tror jag inte heller att de lär sig / förstår varför det händer. Dessutom kan man ju fundera på vem som ska ha rätt att leka "segmentpolis" vs vem som borde ha ansvar och mandat att göra det. Att tro på att alla användare alltid agerar utifrån kollektivets bästa tror jag är rätt naivt (både när det gäller skapa och flagga segment).

När det gäller farter då ger oss Strava statistiken en jätte bra argument i Göteborg. Man kan helt enkelt åka mycket fortare på grusvägar än på stigar. Man kan använda detta info mot grusning. I USA är det också helt tokigt med förbud. Åker du genom privatskog i USA som finns typ på Bohusleden mellan Jonsered och Angeredskyrka, riskerar du att bli skjuten. Sen att ladda upp Strava segment på en stig där finns förbud är bara dumt.

Även att lägga upp offentliga segment där man ser att stigen redan börjar bli sliten av cyklandet är dumt.

dileno sa:
trailbiker sa:
Precis så.

Å vad är det för fel på skeppsbron?
En bred rak 50? Väg med rödljus vid övergångsställenrna och även bussfil att cykla i.
E du idioten som flaggar den hela tiden ??

även om man kör som en "dåre" själv ibland så kan man ju ifrågasätta lämpligheten att tävlingsköra i stadstrafik? Eller ska man tolka strava som mellanmjölkstävlande kanske, typ köra ganska fort men inte fööör fort? Ska man tävla, och samtidigt hålla en hastighetsbegränsning på ynka 50 km/h?

angående resonemanget kring intresseorganisation, detta verkar bra, http://www.nots.no/
gillar stigbyggarcamp!

Tillbaka
Topp