[Artikel] Äntligen ett smidigt ryggskydd? Happy testar Alpinestars Paragon Vest

Aron

Inventarie
Paragon-2.jpg

Funkar ryggskydd för vanlig stigcykling? Hitintills har produkterna på marknaden varit alltför klumpiga. Nu vill bland annat Alpinestars ändra på detta med Paragon Vest, en ny typ av lättviktsskydd för ryggraden.

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=25707

Senast ändrad:
Jag har faktiskt fått hem ett Paragon alldeles nyss som jag beställt efter att ha letat runt efter ett så smidigt skydd som möjligt, och även startat en tråd om ämnet här på Happy.

Jag har inte provcyklat det än men provat lite hemma. Det jag funderar mest på är om det verkligen kommer att ge det skydd jag vill, då det är rätt kort på ryggen. Det är många oskyddade kotor både upp mot nacken och ner mot svanskotan. Men så kanske de flesta ryggskydd är? Kanske blir lite bättre med en större storlek, på mina 180cm känns M gränsfall till för liten.
Att det bara är foam och inte viskoelastiskt känns också lite trist, synd att artikelförfattaren inte kunde testa skyddet i rigg.

Jag kände lite på POC's VPD-väst i butik och den är verkligen tung och klumpig jämfört med Alpinestars, jag skulle inte orka ha POC på mig under så många snabbare pass, även om skyddseffekten känns bättre.

Hur känns materialet i västen? Den Alpinestars ryggsäck jag har med ryggskydd känsla betydligt billigare och prassligare i material än EVOC vilken i sin tur inte riktigt matchar POC.

När skydd skall sitta tight är det viktigt med materialkännsla nit huden då skav är iriterande över tid. Jag har ännu inte kört ett överkroppskydd som jag tycker är bekvämt utan rashguard under. Visst blir det varmare men hellre värme än skav.

feeblesmith sa:
Hur känns materialet i västen?

Bekvämt. Materialet är perforerat och lätt flossat på insidan. Inga sömmar som skaver. Produkten är i princip ett nätline så det finns inga likheter med de textilier som används i ryggsäckar.

Jag har haft mitt ett tag nu men bara använt det 1 gång när jag var i flottsbro, då ramlade jag och ryggskyddet gjorde sitt! känns inte att man har på sig det! Rekommenderas

Är supernöjd med min! Tveksam till att använda den ihop med ryggsäck dock. Kör man alltid med ryggsäck är det nog bättre att satsa på en rygga med ryggskydd typ Evoc Enduro. Men vill man köra utan rygga och ändå ha skydd för ryggen så är den perfekt. För tuff downhill skulle jag nog välja något kraftigare.

Har någon provat att använda vattenblåsa i västen? Funkar det bra? Sitter den stabilt?

Är det inte Jerome C och Anneke Beerten som är sponsrade av Alpinestar och använder den i ews?
Har sett nån bild där iaf Anneke har vätskeslang i hjälmen fast hon inte har rygga.

Det går ju att köpa lösa D3O-plattor på eBay om man vill trimma skyddsnivån lite.

Men att den är kort är den inte ensam om. Plattan i de populära Evocryggsäckarna är också väldigt kort, fyller inte hela rycksäcken på längde. Förhoppningsvis bygger det på ordentlig research :-)

Rattnalle sa:
Det går ju att köpa lösa D3O-plattor på eBay om man vill trimma skyddsnivån lite.

Men att den är kort är den inte ensam om. Plattan i de populära Evocryggsäckarna är också väldigt kort, fyller inte hela rycksäcken på längde. Förhoppningsvis bygger det på ordentlig research :-)

Som alla andra cykel-relaterade produkter :)

Jag är meget nöjd med min Dainese Pro Pack, till skillnad från evoc som är en ryggsäck man monterat ryggskydd på så är Pro Pack snarare tvärt om. Nu på sommaren har det varit rätt skönt att kunna ta av ryggsäcksdelen, då är det et ganska svalt skydd samtidigt som det finns plats för vätskeblåsa och lite verktyg ändå.

När det gäller hur väl det täcker så täcker det på mig från svanskota till nacke när jag står upp, så betydligt längre än en vanlig ryggsäck.

Nytt för i år är att det finns en evo-version, den klarar EN 1621,2 Lev 2. Det gjorde den gamla varianten också, fast bara vid temperaturer över typ -10 eller något sånt, så det har bara EN 1621,2 Lev 1 har jag för mig.

När det gäller research så känns det ganska tryggt med Dainese, även här gäller ju att de primärt är ett företag som gör skyddsutrustning, istället för ett företag som primärt gör väskor.

theBrand sa:
Jag är meget nöjd med min Dainese Pro Pack, till skillnad från evoc som är en ryggsäck man monterat ryggskydd på så är Pro Pack snarare tvärt om. Nu på sommaren har det varit rätt skönt att kunna ta av ryggsäcksdelen, då är det et ganska svalt skydd samtidigt som det finns plats för vätskeblåsa och lite verktyg ändå.

När det gäller hur väl det täcker så täcker det på mig från svanskota till nacke när jag står upp, så betydligt längre än en vanlig ryggsäck.

Nytt för i år är att det finns en evo-version, den klarar EN 1621,2 Lev 2. Det gjorde den gamla varianten också, fast bara vid temperaturer över typ -10 eller något sånt, så det har bara EN 1621,2 Lev 1 har jag för mig.

När det gäller research så känns det ganska tryggt med Dainese, även här gäller ju att de primärt är ett företag som gör skyddsutrustning, istället för ett företag som primärt gör väskor.

Har samma och är mycket nöjd.

Danieses skydd/ryggsäck verkar vara en kanonprodukt. Hade jag vetat att den fanns hade jag antagligen köpt den istället för ryggsäck och paragon-väst.

Dainese verkar schysst och genomtänkt, gillar att man som på Paragon kan ha lite saker med sig men det känns tyngre och klumpigare än Alpinestars väst? Bättre skydd men frågan är om det är värt det om skyddet är för varmt/klumpigt för lite intensivare (typ xc) turer där fart både upp- och nerför är viktigt. Då är risken att jag lämnar det hemma. Jag är kluven. Kanske om man tar bort midjebältet, men då lär det sitta rätt löst? Och funkar det under en vanlig cykeltröja utan att se ut som puckelrygg?

Var köper man Dainese-skyddet om jag nu ändrar mig? Jag hittar ingen butik som har Evo-modellen.

KarlHelmer sa:
ForesterGuy sa:

Har ett likadant och är hur nöjd som helst, upplevs inte speciellt varmt, sitter bra och känns som det täcker allt som borde täckas av ryggen. Är 1,70 och har ett small

Testade min väst på en 56-kilometerstur idag, tänkte knappt på att jag hade den på mej. Utetemperaturen var runt 20 grader, hade en IXS Hack vest under. Cirka hälften av sträckan var stigcykling.

Tillbaka
Topp