[Kalender] Vättern Bike Games

Kul! ska ner till norrköping och hälsa på släkt i höst.. jag kanske måste helt oskyldigt föreslå denna helgen utan några som helst bakomliggande motiv :D

Hej Palle Kuling!

Självklart ska du styra upp släktkalaset så att det infaller samtidigt som Vättern Bike Games! Förlägg hela släktkalaset på Dunteberget i Motala :)

VBG1.jpg

Igår kväll samlades många av landets cykelcrossentusiaster för den deltävling i nationella cupen, CX-pokalen, som fick öppna Vättern Bike Games.

Läs mer https://happyride.se/2017/10/07/cykelcross-oppnade-vattern-bike-games/

Kollade in trail samt slopstyle idag och jäklar vilka grymma killar och tjej. (Såg bara en tjej och hon körde trail).
Trodde nivån mellan de tre största i slopestyle och övriga skulle vara större än den var, riktigt kul att se så många grymma åk och grattis till Emil.

Lagtävlingen var riktigt skoj! Cyklingen var väl sådär, jag hade föredragit lite mer tekniskt, men allt runt omkring var riktigt bra. Logistiken fungerade kanon, aldrig trångt att komma om eller växla cyklist. Inte heller några problem att fördriva dödtiden som blev när 4 st ville cykla. Det gick titta på trial/slopestyle, fika/äta snacka med andra cyklister eller prova cyklar från de lokala cykelhandlarna.

Jag fick ihop 11 varv tillslut.

Kommer nog vara med nästa år igen.

LHelge sa:
Lagtävlingen var riktigt skoj! Cyklingen var väl sådär, jag hade föredragit lite mer tekniskt, men allt runt omkring var riktigt bra. Logistiken fungerade kanon, aldrig trångt att komma om eller växla cyklist. Inte heller några problem att fördriva dödtiden som blev när 4 st ville cykla. Det gick titta på trial/slopestyle, fika/äta snacka med andra cyklister eller prova cyklar från de lokala cykelhandlarna.

Kanske är en bra idé att det inte är för tekniskt på en kort varvbana. :) Det var tillräckligt mycket köbildning på exempelvis MTB-Vätterns enda tekniska parti i år.

Lagtävlingen i MTB överraskade mig positivt. Var inte speciellt superpeppad dagarna innan då säsongen kändes som avslutad efter Långsloppscupen i Ulricehamn 2 veckor innan men väl där vid motorstadion gick peppen i taket! Allting var välordnat som vanligt när Vätternrundanorganisationen är i farten och banan var lagom teknisk. Hade bara blivit kaoz om det varit knöligare. Distansen 4km var också lagom då man kunde trycka på rejält ett helt varv sen byta. Fick köra två varv ibland då de andra ville äta lunch etc och det kändes lite segt i slutet på varv två.

Om det fanns något att anmärka på var det zick-zack-åkandet i fållorna vid crossbanan och mål/växlingsområdet som var lite tråkiga. Mindre sånt nästa år tack.

Kommer med all säkerhet nästa år igen!

Senast ändrad:
Jag gick förbi lagtävlingen och det verkade vara skön stämning, blev sugen att köra själv så får försöka hitta några lagkompisar tills nästa år.
Sov på samma hotell som Bingo Rimer och under frukosten så satt han och googlade cyklar medans hans barn röjde runt, han märkte själv ingenting, kände igen mig ganska bra och frugan bara skrattade :D

Jimel sa:
Jag gick förbi lagtävlingen och det verkade vara skön stämning, blev sugen att köra själv så får försöka hitta några lagkompisar tills nästa år.
Sov på samma hotell som Bingo Rimer och under frukosten så satt han och googlade cyklar medans hans barn röjde runt, han märkte själv ingenting, kände igen mig ganska bra och frugan bara skrattade :D

hehehe då sa vi nog hej till varandra. Jag var i samma gäng som Bingo och bodde på samma hotell. Var med och drog i Team Mustasch under lördagen.
Tyckte det var en riktigt trevlig helg. Fantastiskt roligt arrangemang och hoppas verkligen det fortsätter, vi vill tillbaka!

/Eric (Abloc/Team Mustasch)

gerrardsdobbar sa:
LHelge sa:

Kanske är en bra idé att det inte är för tekniskt på en kort varvbana. :) Det var tillräckligt mycket köbildning på exempelvis MTB-Vätterns enda tekniska parti i år.

Jag körde iofs inte första varvet, men upplevde det inte som trångt någon gång. Med ca 50 pers utspridda på 4 km behövde man knappast trängas. Möjligtvis värre nästa år om det är 150 lag, men då vet jag inte vart lagtälten ska få plats.

Jag menar inte att hela banan hade behövt vara mera teknisk, men några stökigare partier hade inte skadat. Det var ju fört tusan vissa som körde CX några varv.

Eapea sa:
Jimel sa:

hehehe då sa vi nog hej till varandra. Jag var i samma gäng som Bingo och bodde på samma hotell. Var med och drog i Team Mustasch under lördagen.
Tyckte det var en riktigt trevlig helg. Fantastiskt roligt arrangemang och hoppas verkligen det fortsätter, vi vill tillbaka!

Hade jag sett honom hade jag bara tänkt på den där hemmagjorda p -filmen han/dom spelade in.

Eapea sa:
Jimel sa:

Jaha va kul. Han satt kvar ganska länge när ni andra drog, djupt försjunken bland bmxer och annat till äldsta sonen ?

Verkligen roligt! Nu återstår bara att undersöka möjligheten om det går att genomföra en down hilltävling också. Jag känner ju inte till omgivningen för jag missade tyvärr årets arrangemang men jag vet också att det inte krävs så värst mycket höjd för en dh-tävling.

Bike park är en sak men en tävling går att ordna utan mycket till berg.

/Pether

Tillbaka
Topp