Rösta fram vinnaren i vår elcykeltävling!

dabac sa:
xyz-saft sa:
Det var inte många millimeter den fram"dämparen" hade rört sig!

Nä, men som jag skrivit tidigare - den är så hysteriskt mjuk.
Den bottnar om jag rullar av en trottoarkant.

http://vidmg.photobucket.com/albums/v633/dabac/elcykel-Elton/IMG_2412.mp4

Stel gaffel åsså lite lägre topprör hade varit fint. Slippa gnugga knä när jag försöker komma över fartregistret även i uppförsbackar.

Imponerande att den lyckats bli så smutsig på innerbenen när den ändå verkar kunna röra så pass mycket på sig. Eller finns det någon form av lockout-funktion på gaffeln? Stel gaffel är väl alltid bättre än en billig dämpad i min mening, särskilt på en pendlare.

xyz-saft sa:
dabac sa:
xyz-saft sa:
Det var inte många millimeter den fram"dämparen" hade rört sig!

Nä, men som jag skrivit tidigare - den är så hysteriskt mjuk.
Den bottnar om jag rullar av en trottoarkant.

http://vidmg.photobucket.com/albums/v633/dabac/elcykel-Elton/IMG_2412.mp4

Stel gaffel åsså lite lägre topprör hade varit fint. Slippa gnugga knä när jag försöker komma över fartregistret även i uppförsbackar.

Imponerande att den lyckats bli så smutsig på innerbenen när den ändå verkar kunna röra så pass mycket på sig. Eller finns det någon form av lockout-funktion på gaffeln? Stel gaffel är väl alltid bättre än en billig dämpad i min mening, särskilt på en pendlare.
Jodå, den har lockout. Remote t.o.m.
Lite av en räddning faktiskt.

Resa nr 20, försvunna ikoner och en gnutta växelhack.
Mjuk i kroppen och harmonisk i sinnet efter ett pass poweryoga kliver jag på hojen och rullar iväg för en timme Stockholmstrafik att avsluta dagen med.
Men nånting stör zenpendlingen. Nåt rakt framför som inte är som det brukar.
image.jpeg

Batteriindikatorn har försvunnit!
Borde vara ovanför km/h.
Märkligt.
Men inte tillräckligt märkligt för att jag ska kliva av och starta om.
Vevar vidare och konstaterar förnöjt att jag inte hör något kvitter från kedjan längre.
Däremot då tvekar den lite vid vissa växlar.
Kanske skulle behöva dra ngt varv på justerhylsan.
Eller så struntar jag i det.
Instruktionerna för återlämning har kommit.

dabac sa:
Via datorn hittade jag e-biketaggen. Jag har mest kört från mobilen, och där finns inte/hittar jag den inte.
jo det finns i mobilen också :) fast där är det längst ner i listan av nån anledning.
dabac sa:
Lite tråkigt att segmenten försvinner.
ja, de hade kunnat lösa det bättre. T ex att man ser hur man ligger till jämfört med andra, att man ser det bara själv och inte utåt liksom. Inga KOM heller. Eller att man åtminstone kan se vilka segment man kört. Men men, man kan ju inte få allt ibland :) tycker det är rätt bra att det går att lägga in ebike-turer iaf. Förut gjorde jag aldrig det utan hade dem bara i Garmin-världen, rätt skönt nu att man iaf kan ha det på samma.
dabac sa:
Kanske hade velat jämföra en eltur med en manuell tur någon dag - när slicksen kommit på den vanliga pendlarhojen.
du kan sätta den som privat så kan du jämföra utan att det blir några achievements utåt och du råkat ta någons KOM som denne svettat till sig på en stålracer :)

Sambal Oelek sa:
dabac sa:
Via datorn hittade jag e-biketaggen. Jag har mest kört från mobilen, och där finns inte/hittar jag den inte.
jo det finns i mobilen också :) fast där är det längst ner i listan av nån anledning.
dabac sa:
Lite tråkigt att segmenten försvinner.
ja, de hade kunnat lösa det bättre. T ex att man ser hur man ligger till jämfört med andra, att man ser det bara själv och inte utåt liksom. Inga KOM heller. Eller att man åtminstone kan se vilka segment man kört. Men men, man kan ju inte få allt ibland :) tycker det är rätt bra att det går att lägga in ebike-turer iaf. Förut gjorde jag aldrig det utan hade dem bara i Garmin-världen, rätt skönt nu att man iaf kan ha det på samma.
dabac sa:
Kanske hade velat jämföra en eltur med en manuell tur någon dag - när slicksen kommit på den vanliga pendlarhojen.
du kan sätta den som privat så kan du jämföra utan att det blir några achievements utåt och du råkat ta någons KOM som denne svettat till sig på en stålracer :)

Alltså, motorn slår ju av vid 25 km/h. Allt över det är ju "ärligt" presterat.
Finns det ÖHT någon KOM på väg i Stockholmsregionen UNDER 25 km/h?
Känns som att Floggante på El-MTBn skulle ha större chans/risk att trampa nån på tårna på det sättet.

dabac sa:
Alltså, motorn slår ju av vid 25 km/h. Allt över det är ju "ärligt" presterat.
Finns det ÖHT någon KOM på väg i Stockholmsregionen UNDER 25 km/h?
jo :) fast det är ju knepigt att få Strava att veta just det. Dessutom har man kanske innan 25km/h fiskört med full assist i en backe upp, sedan kommer segmentet och man trampar på som bövelen i 35km/h just då. Det blir ändå inte riktigt riktigt anser jag :) tycker det är bra att det är som det är nu. Då finns det ingen som kan komma och säga något, det är ganska tydligt, av eller på :)

Om det är en 3km lång uppförsbacke (en miljon meter stigning) och man kan dra på i 25 hela vägen med en elcykel så blir det ju problem... Antar jag?

Känns rätt solklart vem som får behålla cykeln iaf.

Resa nr 21, utan definierat tema:
Snackcykling med Bossjo in till finfikat.
Här står den bland pendlarcrossarna och en och annan ärevördig stålräser.

Ytterligare ett sätt att använda en elhoj är att få prata oemotsagd.
Välj en lämplig backe - oassisterad cykelhastighet under 25 km/h - stötta med elen och pladdra på.
Kamraten som cyklar naturell får kämpa och har inte luft nog att avbryta din monolog ;-)

Här en lite rolig sak jag upptäckte i helgen:
http://vidmg.photobucket.com/albums/v633/dabac/elcykel-Elton/IMG_24081.mp4
Vevarna rör sig bakåt oberoende av klingan.
Hade varit roligt om det varit en blinkning åt Shimanos gamla FFS
https://en.wikipedia.org/wiki/Front_freewheel
Men antagligen är det något jätteförståndigt i stil med att ifall motorn rusar så ska inte ett enkelfel få göra färs av cyklistens fötter och underben.

Och ser inte det här ut som en ganska typisk magnet för en cykeldator?

Vore väl ett roligt bus att montera en sån extra på någons cykel och se hur länge det dröjer innan de kommer på varför hojen blivit så långsam?

Jo, batterisymbolen som försvann igår har kommit tillbaka.
En sak jag gjort i min självpåtagna roll som testpilot är att inte vara så påläst.
Hämta ut hojen, trampa, och känn efter.
Inga studier eller manualsurfande.
Men kunde jag fumla bort displayinställningen så borde det väl gå att fumla tillbaka den.
Finns ju bara tre knappar att välja mellan - hur svårt kan det vara?
Ja, inte särskilt. Petar man på vad jag tänkt på som ljusknappen samtidigt med effektknapparna så får man lite olika visning i displayen.

Nu, med en gnutta vemod, åker jag mot Team Sportia. Två veckor och 53 mil av lärdomar, glädje och kortare restider.

Senast ändrad:
image.jpeg
Teamsportia hade ordnat returen av Elin smidigt ?? Fick lämna den i Västerås.

Med lite sorg i hjärtat lämnade jag henne där i butiken. Förhoppningsvis är det inte sista gången vi ses.

På återseende Elin!

dabac sa:
Vore väl ett roligt bus att montera en sån extra på någons cykel och se hur länge det dröjer innan de kommer på varför hojen blivit så långsam?

Eller montera den och sensorn på vevarmen istället så borde 25 km/h gränsen vara som bortblåst om man inte trampar som en galning på låg växel.

frippegubben sa:
dabac sa:

Eller montera den och sensorn på vevarmen istället så borde 25 km/h gränsen vara som bortblåst om man inte trampar som en galning på låg växel.

Klurigt, riktigt klurigt...

Sambal Oelek sa:
bra jobbat Dabac och Viola. Har varit intressant att få läsa era erfarenheter av elcykel :) kommer kännas lite tomt nu...

+1
Det känns som att de två fick cyklar som passade deras respektive användningsområden. Båda har pekat på både ris och ros, utifrån sina preferenser. Snyggt jobbat!

Vart tog den 4de cykeln vägen?

Resa nr 22, tema Karl Anton:

Då var tiden som testpilot och elcyklist över, IAF för den här gången.

Nu får jag nog nöja mig med riktning nedåt ifall jag vill hålla 25 km/h genom vissa backar igen.

Eller kanske stanna och fejka ett mobilsamtal när benen kroknar?

Och börja tänka på att ha rätt växel innan jag stannar vid ljus och korsningar.

Och räkna med 5-15 minuters längre restid.

Och ökad dragningskraft från tv-soffan när jag väl är hemma.

Svårt att veta vad jag kommer sakna mest, det praktiska, eller wow-känslan när motorn knuffar på som bäst.

På väg mot Team Sportia så snurrar en fras från en visa i huvudet:"nu går sista resan"

Fast så var det tydligen inte.

Google föreslog "nu går sista visan", Karl Anton.

Kände mig plötsligt gammal, hur kan jag sånt?

Jag måste ha blivit hypnotiserad.

Mötte Floggante i butiken, som också verkade som att han skulle sakna sin elhoj.

Men tjejerna i kassan var lika pigga och glada som när vi hämtade cyklarna.

I morgon blir det gammelhojen igen.

Ingen oro för stöld. Växelreglage som funkar med tumvantar. Rejäla stänklappar. Tät kassett.

Ska försöka köra med både pulsband och Strava så får vi se hur det blir.

Fortsättning följer - om inte tråden stängs!

Senast ändrad:
Kul att följa era erfarenheter, ger nytt perspektiv på elcykel för mig. Kul rapporterat, extra cred till dabac och vilka som gjorde det med extra känsla.

En god sak med att hämta och lämna i Barkarby var att där finns detta:

(bilden tagen från http://barkarbyoutlet.com/delicato/)

Så jag behövde inte åka hem tomhänt ;-)

Utan elhoj så bränner jag c:a 200 kalorier mer om dagen, och det ska väl räcka till en kaka.

(Och gör det inte det, var snäll och rätta mig inte....)

Dåså, då var det dags för första dagen i mitt nygamla pendlarliv.

Plockade fram gamle Trofast ur cykelrummet:

Säkert 30 år som skiljer mellan cyklarna.
"Men Trofast, vilka små hjul du har!"
"Men Trofast, vilket smalt styre du har!"
"Men Trofast, vilka stora stänklappar du har!"

etc, etc, slut på dagens litterära referens.

Kollade lite snabbt. Alla delar som ska röra sig verkade röra sig. Alla delar som ska sitta fast verkade sitta fast. Pumpade lite. Klar.

Hade vissa farhågor inför resan.
Mindes inte riktigt om tiderna jag slängt mig med så glatt kom från innan jag skaffade en dedikerad pendlarhoj.
Och från då jag körde varannan resa cykel och varannan SL.

Bäst att ladda på lite.

Pulsband och lättdoping:

Ingen frukost som ligger och skvalpar och stör i magen.

Tar kompressionsunderstället som sambon kallar för "Superhjältetröjan" för lite extra pepp.

Och iväg!

Gick rätt hyggligt.
https://www.strava.com/activities/506680626

1.03 säger Strava, 1.05 säger pulsklockan.

Men, jag känner att jag har överkompenserat lite.

Riktigt så här kan jag inte köra varje resa.

Så mina angivna tider, bedömda tidsbesparingar för eldrift, Eltons hygglighet som cykel osv verkar stämma väl.

Kikon sa:
Jag undrar också vad som hände med den fjärde cykeln.

När jag var där så frågade tjejen i kassan om ifall jag "också hade haft problem med att cykla fortare än 25 för att motorn låg i och bromsade".
Kan ju ha varit Rippa/Elston/Den Fjärde Cykeln som orsakat den frågan.

Var väl ungefär så han skrev i början.

Kikon sa:

Sanningen är att det var jag vann den cykeln som Rippa skulle använda, men jag valde att tacka nej då det var omöjligt för mig att hämta cykeln i Barkarby. När jag valde att tacka nej så var man tvungen att hitta en ersättare.

Inget illa om Rippa, men det hade varit roligt om han varit lite aktivare under tävlingens gång.

Är nog rätt självklart vem som kommer vinna den här tävlingen iaf.

RedDown sa:
Kikon sa:

Sanningen är att det var jag vann den cykeln som Rippa skulle använda, men jag valde att tacka nej då det var omöjligt för mig att hämta cykeln i Barkarby. När jag valde att tacka nej så var man tvungen att hitta en ersättare.

Inget illa om Rippa, men det hade varit roligt om han varit lite aktivare under tävlingens gång.

Det skulle bli en omröstning eller?

Konkret sa:
RedDown sa:
Kikon sa:

Ja, det kommer bli en omröstning.

RedDown sa:
Konkret sa:
RedDown sa:
Kikon sa:

Bodde du i "fel stad" för att hämta den? Tror inte det var en slump i vilken stad de testades :)

Är vinnaren inte given så vet jag inte. De andra bör ju kunna köpa lös sina begagnade elcyklar om man fick sån mersmak. :)

Jag ogillar elcyklar men jag har följt detta spektakel.

NickPick sa:
RedDown sa:
Konkret sa:
RedDown sa:
Kikon sa:

Bodde du i "fel stad" för att hämta den? Tror inte det var en slump i vilken stad de testades :)

Är vinnaren inte given så vet jag inte. De andra bör ju kunna köpa lös sina begagnade elcyklar om man fick sån mersmak. :)

Jag ogillar elcyklar men jag har följt detta spektakel.

Jag bor i Linköping och man var tvungen att hämta cykeln i Barkarby. Det kändes inte riktigt värt besväret, i synnerhet eftersom jag inte äger någon bil.

Det skulle bli en omröstning eller?[/quote]

Längs ner i artikeln om testpiloterna (länkad på sid tre i tråden) finns länk till omröstningen om jag fattat rätt...

h.g.j sa:
Sambal Oelek sa:
bra jobbat Dabac och Viola. Har varit intressant att få läsa era erfarenheter av elcykel :) kommer kännas lite tomt nu...

+1
Det känns som att de två fick cyklar som passade deras respektive användningsområden. Båda har pekat på både ris och ros, utifrån sina preferenser. Snyggt jobbat!

Vart tog den 4de cykeln vägen?

Har varit så himla roligt!

Akoa sa:
NickPick sa:
svpe sa:
Hamnade alla cyklar i Stockholm? Jag hoppades på att någon cykel skulle utsättas för riktig vinter.

Måste varit en slump.

Säkert.

Det kan ju vara så enkelt att det var folk däromkring som hade möjlighet att hämta cykeln i Barkarby, vilket tydligen var ett krav. RedDown hade ju tydligen backat pga logistiken, kan ju vara fler som haft samma problem.

Då ger det ju sig själv...

h.g.j sa:
Akoa sa:
NickPick sa:
svpe sa:
Hamnade alla cyklar i Stockholm? Jag hoppades på att någon cykel skulle utsättas för riktig vinter.

Måste varit en slump.

Säkert.

Det kan ju vara så enkelt att det var folk däromkring som hade möjlighet att hämta cykeln i Barkarby, vilket tydligen var ett krav. RedDown hade ju tydligen backat pga logistiken, kan ju vara fler som haft samma problem.

Stod inget i tävlingsanmälan om att cykeln skulle hämtas i Barkaby, tvärtom vill jag minnas att jag någonstans läst att cykeln skulle hämtas på närmaste Team Sportia. Någon annan som känner igen det?

svpe sa:
h.g.j sa:
Akoa sa:
NickPick sa:
svpe sa:

Måste varit en slump.

Säkert.

Stod inget i tävlingsanmälan om att cykeln skulle hämtas i Barkaby, tvärtom vill jag minnas att jag någonstans läst att cykeln skulle hämtas på närmaste Team Sportia. Någon annan som känner igen det?

Stockholmstävling. Eller väldigt billig reklam för crescent. Det andra kände väl alla till. Det första var en överraskning. Men oavsett gillar väl alla happyride mer och crescent samma som tidigare (var ball 1995 och därefter lika het som rusta).

Tillbaka
Topp