[Artikel] Syns du så finns du - genomgång av regler för belysning

frankfurt

Moderator
20171211_203517041_iOS.jpg

Mörkare tider är på intåg och då blir det ännu viktigare att som cyklist synas ute i trafiken. Vad gäller vid färd i mörker och hur ska man utrusta sin cykel för att färdas lagligt? Happyride har gjort en sammanställning.

Vi börjar med att klargö

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=33451

Lyse och reflexer är bra, kan illustreras med en av federicos många superbilder.

Bilagor

• synlig.jpg
    synlig.jpg
    88 KB · Besök: 133
Har funderat på om det är tillåtet att ha pedaler med inbyggda reflexer. Många cyklar levereras ju med reflexer på pedalerna. Dessa brukar vara gula och synliga framåt och bakåt. Tolkar jag Jennies text rätt så är det tillåtet så länge man har den lagstadgade utrustningen i övrigt.

Värt att notera är att det är ju tillåtet att använda cykelbelysningen även dagtid vilket ökar synligheten och säkerheten för cyklister.

Självklart med belysning dagtid. Om några år kommer det vara regel mer än undantag tror jag. För 3-4 år sedan fick jag ofta glada tillrop om att "lyset är på" under dagtid, det händer aldrig nu. Första steget mot allmän insikt om att det är en bra idé med lyse på dan tror jag.

Då kan man alltså köra med blinkande hjälmlampa, så länge den inte bländar. Man kan tom vända den, så den blinkar rött framåt och vitt bakåt.

svpe sa:
Värt att notera är att det är ju tillåtet att använda cykelbelysningen även dagtid vilket ökar synligheten och säkerheten för cyklister.
johan44 sa:
Självklart med belysning dagtid. Om några år kommer det vara regel mer än undantag tror jag. För 3-4 år sedan fick jag ofta glada tillrop om att "lyset är på" under dagtid, det händer aldrig nu. Första steget mot allmän insikt om att det är en bra idé med lyse på dan tror jag.
Många moderna navdynamolampor har "Tagfahrlicht", tex: https://www.bumm.de/de/produkte/dynamo-scheinwerfer/produkt/179b.html
Skall man alltid ha cykelljuset tänt blir det ännu större fördel med (nav-)dynamoljus jmf med batteri.

/Håkan

Fast monterad belysning och navdynamo, funkar år efter år efter år :) Har lite svårt att se poängen med "dagljus" när hela kalaset är led med lång livslängd och litet effektbehov. Varför inte ha hela stvzo-ljuset även på dan? Finns säkert nån bra anledning... :)

Bra artikel!
Mindre bra att det ska alltid finnas folk som hittar idiotiska kryphål i lagen. Skärpning!

svpe sa:
Har funderat på om det är tillåtet att ha pedaler med inbyggda reflexer. Många cyklar levereras ju med reflexer på pedalerna. Dessa brukar vara gula och synliga framåt och bakåt. Tolkar jag Jennies text rätt så är det tillåtet så länge man har den lagstadgade utrustningen i övrigt.

Jag trodde snarare att det var obligatoriskt...

Bra belysning enlig lagen är ju det senaste och hetaste man ska ha som cyklist, så är det bara! Det är inte jättesvårt att följa den regler som finns.
Visst, cyklar du där det behövs helljus så är det väl OK, men inte på GC-bana i Göteborg.
Blinkande ljus utöver rött bakljus är till för utryckningsfordon, det ska väl inte missbrukas.

Senast ändrad:
Förbjud alla blinklampor (förbjud försäljning av lampor som har blinkfunktion, gärna dödsstraff i straffskalan)
och krav på avbländat ljus framåt så blir jag nöjd

När nu batterilysen blivit standard, så har jag börjat fundera lite över hur lagliga de gamla dynamo-lysena jag har på mina militärcyklar egentligen är. Cyklar jag långsamt, lyser det så svagt att det knappast blir mer än ett varselljus och det syns definitivt inte på 300 meter. Ännu mörkare blir det förstås om jag står stilla och kontrasten mot funktionen hos ett modärnt batterilyse blir mycket påfallande [sic].

Inte för att jag bryr mig så mycket, och det gör väl inte polisen heller, när det faktiskt lyser och det finns så många helt utan lyse att haffa i stadstrafiken, där nu mina pansarvagnar uteslutande går under det mörka halvåret, och för ändamålet fungerar det ju även med svagt lyse och de ordentliga reflexerna. Men kanske strider det mot lagens bokstav.

Denna artikel påminner mig om att det återigen är dags att se över reflexer på familjens cyklar. Hårda reflexer har väldigt kort livslängd både på mina och grabbarnas cyklar, så jag undrar vilka alternativ som finns för oss som bara måste hoppa på alla trotoarkanter och som vurpar ibland.

Biltema har "reflexstavar" som man sätter runt ekrarna. Dom har jag haft tur med, har tom haft såna på skogscykeln med nån extra tejp.

Senast ändrad:
Bra reflex tape. Typ 3M eller liknande håller väldoft väldoft länge. Kanske inte 100% godkänd men det är ju inget problem i realiteten.
Allra bäst livslängd har jag fått med SOLAS-klassad tape.

Lampor är inte så svårt att få till längre, och för sidoreflexerna är ekersugrören bra (rosebikes är billigare per st än Biltema tror jag).

Det som inte är lika lätt att få till bra är (fram och) bakreflexer på träningscykeln. Reflextape på skärmen är antagligen svårt att få till snyggt, bra reflextape är väl alltid styv (3M lastbiltape och solas-tape) eller har jag fel?.

Finns det någon bra reflex som inte monteras på sadelstolpen där det är väldigt trångt...

/A

Bilagor

• nightRidley.jpg
    nightRidley.jpg
    17.5 KB · Besök: 127
katten sa:
bra reflextape är väl alltid styv (3M lastbiltape och solas-tape) eller har jag fel?.
/A
Classe har röd reflextejp. https://www.clasohlson.com/se/Reflextejp/34-198-2
Det är dock ej 3M eller SOLAS kvalité på den när det gäller reflektion. Men en hel del ljus studsar tillbaka :)
Den SOLAS-tejp jag använt är inte styv alls. Går svänga och trixa med. Dock finns den väl enbart i vitt?

Borde gå fästa en vanlig röd reflex på din sadelväska. En del väskor har en liten ögla för detta där bakreflexen sätts fast med clips.

Eller bakreflex för skärmmontage?
https://www.cykelkraft.se/bakreflex-b-m-mudguards-f-r-sk-rmmontage
https://www.rosebikes.fr/sks-germany-719213-719213
https://www.fahrrad-design-berlin.de/teile-1/beleuchtung/reflektoren/retro-reflektor-rot.html

Senast ändrad:
Härligt syftningsfel i artikeln:
"Har strålkastaren bländande ljus ska den snabbt kunna bländas av. Dessa krav gäller inte sidvagn eller annat tillkopplat fordon."

Det är mao helt ok att ha bländande ljus på sidvagn eller annat tillkopplat fordon...

katten sa:
Lampor är inte så svårt att få till längre, och för sidoreflexerna är ekersugrören bra (rosebikes är billigare per st än Biltema tror jag).

Det som inte är lika lätt att få till bra är (fram och) bakreflexer på träningscykeln. Reflextape på skärmen är antagligen svårt att få till snyggt, bra reflextape är väl alltid styv (3M lastbiltape och solas-tape) eller har jag fel?.

Finns det någon bra reflex som inte monteras på sadelstolpen där det är väldigt trångt...

/A
Köp biltemas skärmar som inkluderar både fästen och reflexer.

Det var förbjudet med lampa på huvudet, det är "sökljus", förbehållet polis och räddningspersonal, alltså olagligt att cykla med i trafik.
Gäller det fortfarande? Det nämns inte i artikeln vad jag kan se.

Stervelo sa:
Det var förbjudet med lampa på huvudet, det är "sökljus", förbehållet polis och räddningspersonal, alltså olagligt att cykla med i trafik.
Gäller det fortfarande? Det nämns inte i artikeln vad jag kan se.

Du får inte räkna cyklistmonterade lampor för att leva upp till lagens krav. Om det är tillåtet vette tusan - inte uppenbart förbjudet eller uttryckligen tillåtet, men så länge det är vitt fram och rött bak och inte blinkar eller bländar så har jag svårt att se att det i praktiken skulle ge böter.

c.camper sa:
hej
vad är det för märke samt modell på den gula/ orange cykeln?
Det står Crescent på ramröret, men vilken modell det är kan jag inte komma på trots en stunds bild-googling. Nån annan har säkert ett vassare svar.

Tillbaka
Topp