SLI sa:
Sen måste du hålla med om att din bild är missvisande, eller hur?
Jag tyckte att alla som sitter framför datorn och gissar vad detta handlar om, borde få en bild som visar verkligheten. Inte en solig bild på en cyklist.
Eller den här fina:
SLI sa:
Det är ju rena aftonbladet-fasoner att visa bild på något helt annat.
Alltså nu måste jag ju ändå kliva in här och säga att din bild "stal en från Google helt skamlöst" inte ens visar det område som artikeln handlar om. Den är tagen på turen "Bäverkroken" 2017, alltså inte ens i närheten av Blänktjärn utan runt Fångåmon och Fångån... Snacka om att kasta sten i glashus.
Sen:
SLI sa:
2. Jag besökte Blanktjärn första gången 1986 och har varit där ett antal gånger sedan dess. Jag har inte sett några cyklister där före omkring 2010, och jag har heller inte sett motsvarande skador förrän då.
Mellan år 2007-2017 räknar lässtyrelsen med att besöksantalet gick från 1000 personer per år till 14 000, varav ca 15-20% under den perioden var cyklister årligen. Här kastar vi mer sten och hävdar att minoriteten utgör majoriteten av slitaget..
Till hela den här "konflikten" hör ju också att leden runt/kring/till Blanktjärnarna är ur hållbarhetssynpunkt helt uselt placerad. Ingen vet riktigt varför stigen ligger där den ligger, jag som bor här (Åre) har frågat runt bland alla jag känner. Det finns ingen som utformat den utan den ligger antagligen där av "gammal hävd". Det kan vara så att den främst användes för tur-åkning på vintern eller att den var en djur-stig från början och sen hakade vi på för att kolla vart den ledde, då har vi inga problem med väta eller att den hade obefintlig avrinning/dränering. Den följer ett vattendrag, våtmark och ås från Vålån hela vägen ut till Östra Blanktjärnarna. Den ligger i princip längst ner i botten av den här dalen och följer vattnet större delen av sin sträckning, bortsett från när den klättrar upp på ryggen av åsen och "vänder hem". Oavsett vem, vilka eller hur en färdas på stigen så håller den helt enkelt inte för den typ av turism som Vålådalen drar till sig idag. Den har ingen naturlig avrinning/dränering och vatten blir stående överallt efter regn, hade stigen bara flyttats 3-4 meter "åt vänster" under vissa bitar så hade vi inte haft det här problemet. Men istället väljer lässtyrelsen (2017) att lägga grus i 400 meter med hjälp av 133 helikopter-vändor för att "laga" och "rädda" leden, vilket såklart har gjort den helt enormt bred och inte ett skvatt bättre placerad och dränerad.. Däremot väldigt mycket mer tillgänglig för tex rullstolsburna och barnvagnar. Det tilltaget lär kostat rätt många kronor, pengar som en kunde lagt på att till exempel: flytta leden.
Hade man idag tänkt till och frågat vettiga människor som har erfarenhet av att bygga just hållbara leder och stigar (för både cyklister och fotgängare) hade den inte fått ligga där den gör. Det är helt enkelt geografiskt fel. Bland annat Mark McClure från IMBA har varit där och tagit fram en helt ny sträckning för Blanktjänsrundan, som skulle vara helt cykelspecifik. Den skulle avlasta den befintliga stigen med att separera cykling och vandring/löpning. Den hade inte förbättrat den nuvarande ledens sträckning eller dränering, ett problem den kommer dras med så länge den ligger där den gör. Men det är väl tveksamt om det kommer sättas någon spade i marken nu iom länsstyrelsens beslut att förbjuda cykling i området.
Se gärna efter själva på fjällkartan och se om ni inte kan lista ut att runt 17 000 besök (varav länsstyrelsen räknat ut att 3470 är cyklister, 22%) över en sommar innebär ett problem för en led som ligger där den ligger:
http://w3.nolang.se/Kartor/Fjallkartan/Kartblad/Z7grid.jpg
I övrigt är jag helt enig med Glisseur (vilket han vet) att Åre-dalen behöver enormt mycket mer XC/stigcykling i anslutning till just Åre by, och det fort.