[Artikel] Ny avhandling: 29 gånger högre skaderisk för cyklister

Peth sa:
ooms sa:
Luthman Photography sa:
Men om nu brister i infrastrukturen är en orsak till så pass många olyckor, varför anpassar inte folk sin utrustning och sin framfart till rådande förhållanden?
+1
Det sitter trots allt en förare på cykeln, hen borde vara ansvarig för sin framfart.

Precis, vi önskar oss bättre cyklister – det borde lösa alla problem! Precis som med bilar så är det ju det stora fokuset på att bilister måste skärpa sig och inte de hundratals miljarder som plöjts ner i infrastruktur och bilars säkerhetsutveckling som gett resultat.

Huvudet på spiken.

UG tar upp ett program om farliga vägar där det kan vara besvärligt att hålla fartgränsen då kurvorna är lite för skarpa eller feldoserade, vi cyklister får dras med en brojävel i plåt (Rissne) där det knappt går att gå ibland.

Läste rubriken hastigt som ”29” ger högre skaderisk för cyklister” och tänkte att nu har någon fått allt om bakfoten

vad_trafiksaekerhet_aer.png

izar sa:
UG tar upp ett program om farliga vägar där det kan vara besvärligt att hålla fartgränsen då kurvorna är lite för skarpa eller feldoserade, vi cyklister får dras med en brojävel i plåt (Rissne) där det knappt går att gå ibland.
FINNS DEN KVAR? Sjukt!
Kommer ihåg när den sattes upp. Då hade jag pendlingsväg över det leriga fältet några dagar i veckan.

Det hörs ju på namnet, det är alla twentyniners fel. Det var ju en tråd om 29" nyligen, de går för fort!

https://copenhagenizeindex.eu/

Inte en svensk stad på topp20-listan 2019. Föga förvånande kanske om man läser tråden "cykelbanornas hall of shame" https://happyride.se/forum/read.php/1/1716505 (eller denna tråd), men icke desto mindre pinsamt för rika och framkantsaspirerande Sverige.

I detta inslag
får vi tipset att ta de mindre trafikerade gatorna när vi cyklar för att minska exponeringen av luftföroreningarna som genereras av motorfordon. Och det är ett bra tips, men tänk om det var tvärt om. Då skulle cykel och gångtrafiken prioriteras på de kortaste/snabbaste lederna och motortrafiken förvisas till ringleder och längre rutter. Man ju fundera på hur det då går med CO2 då, men om man prioriterar cykel och gång framför bil (ALLTID) så kommer fler att välja cykeln.

Singelolyckorna :
Allmänt risiga cykelbanor, finns vissa som är bättre än en tysk motorväg, men de flesta är undermåliga.
En av de främsta orsakerna, tror jag, är alla dessa människor som envisas med att fippla med telefonen samtidigt som de cyklar. I Stockholm iallafall märker jag att det är många som vinglar runt med mobilen i högsta hugg, såg en som vad det verkade kollade på film/serie(!), helst utan hjälm naturligtvis och förvånansvärt ofta på skraltig gammal damcykel med akut behov av hjulriktning.

Väldigt många som är disträ i trafiken, mobilen, zonat ut eller vad det nu kan vara.
En annan orsak, till viss del tack vare cykelbanor som är ca 4 cm breda, är dessa människor som envist ska ligga i mitten av banan i ca 8 km/h och vägrar flytta sig vilket leder till farliga omkörningar, precis som i biltrafiken.

1500kr böter för att leka med mobilen istället för att koncentrera sig på att cykla borde inte vara kontroversiellt.

Inzah sa:
1500kr böter för att leka med mobilen istället för att koncentrera sig på att cykla borde inte vara kontroversiellt.

Eller bunta ihop dom, och släng dom i Fyrisån bah!

Örjan Lax sa:
Inzah sa:

Det blir lite jobbigt att frakta en massa stockholmare till Uppsala bara för att slänga dem i Fyrisån. Vi vill inte ha hit dem heller, ån är skitig nog redan som det är.

ooms sa:
Örjan Lax sa:
Inzah sa:

Det blir lite jobbigt att frakta en massa stockholmare till Uppsala bara för att slänga dem i Fyrisån. Vi vill inte ha hit dem heller, ån är skitig nog redan som det är.

Behövs väl inte fraktas? De kommer självmant och slänger sig i ån på Valborg.

joeldevahl sa:
ooms sa:
Örjan Lax sa:
Inzah sa:

Behövs väl inte fraktas? De kommer självmant och slänger sig i ån på Valborg.

Jag trodde det var en felskrivning och att alla pokemonspelande cyklister skulle slängas i Fredrikshof där de snabbt skulle tuktas av någon småpåve med mellanchefsambitioner ?

izar sa:

Men hallå! Dom har ju faktiskt satt upp varningsskyltar om att det kan vara halt. Faktiskt.

Oh well, minst 25% cyklister i Göteborg kör som skitstövlar och idioter, de har absolut ingen åning vad de gör. Det är inte bara mamils, eller elite pendlarna, det är framförallt folk som identifierar sig som intellektualister: hipsters, gammla gubbar, folk som ser ut som Lumberjack/ engineer och naturligtvist de rättvisa hjältar som kör sina ungar till förskola/skola med el-lådcyklar. Jag bara väntar tills artikeln på GP eller DN dyker upp: “dödat av en lastcykel”.

6% av alla resor i göteborg sker med cykel. säg för enkelhetens skull att 6% av göteborgarna därmed är cyklister. 25% (minst) av dessa är skitstövlar och idioter och majoriteten av dessa är intellektualister. enligt min miniräknare, men den är gammal förstås, finns det alltså minst 5000 göteborgare (hipsters, äldre män, folk som ser ut som skogshuggare eller ingenjörer) som identifierar sig som intellektualister!

Inte förvånad. Cykelbanor brukar komma långt ned på kommuners priolista, och därtill ofta användas dom upplag för allsköns ting vid exv bilvägsrenovering eller husbyggen.

Jag fick stöta på flera gånger när det diagonalt över en av stans mest trafikerade cykelbanor lagts en elkabel till ett bygge, höll som van cyklist själv på att gå omkull då jag missat det höga svarta kabelskyddet mot den svarta asfalten som slog framhjulet åt sidan när jag träffade skyddet. Når jag ringde in ärendet ville de först inte åtgärda, då ”det redan var fixat”, med det menade man att det lagts ett kabelskydd efter att andra cyklister klagat.

Att kabelskyddet skyddade kabeln, och inte cyklister, hade de inte tänkt på.

Kan man inte bara anpassa farten?

Och hålen bunnyhoppar man väl?!

Hur svårt kan det vara?!

Wtf är en ”intellektualist”? Och varför är detta dåligt, när det kommer till cyklister?

Menar ni månne ”intellektuell”? Wikipedia definierar det som: ”En intellektuell är en person som ägnar sig åt vetenskaplig eller litterär verksamhet” (källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Intellektuell ).

Vänligen förklara varför det är så mycket negativa stämningar mot folk som ägnar sig åt vetenskaplig eller litterär verksamhet. (Om min tolkning ”intellektuell” är felaktig, så får ni gärna rätta mig i tolkningen.)

thomaslundstrom sa:
Wtf är en ”intellektualist”? Och varför är detta dåligt, när det kommer till cyklister?

"Intellektuell" är klassiskt värdeord som muppar på yttre höger och vänsterkanter använder när de vill lägga fokus på en grupp människor de inte gillar.

Dog-whistles kallas det: https://en.wikipedia.org/wiki/Dog-whistle_politics .Verkar inte finnas nån bra översättning på svenska för termen men det hela har i alla fall inget med cyklister att göra.

Kul att någon forskar på det här. Skulle vara spännande om dom kunde jämföra med andra länder t ex Danmark och Nederländerna.

Den intresserade kan läsa VTI 801, Statistik över cyklisters olyckor :Faktaunderlag till gemensam strategi för säker cykling (2013)
Även VTI 779, Cyklisters singelolyckor: Analys av olycks- och skadedata samt djupintervjuer (2013)

Där ges en del av de förklaringar som efterfrågas i slutet av artikeln.

Det och en hel del annat här:

http://cykelcentrum.vti.se/publikationer/

Och om man verkligen vill lyxa till det i höstmörkret kan man beställa något från trafikverkets webbutik!
https://trafikverket.ineko.se/se/

Exempelvis "Kulturhistoriskt värdefulla broar i Skåne"

Jag dras met ärr och jobbiga sviter. Rullgrus, gångtrafikanter och potthål har varit huvudorsakerna till mina sjukhusbesök. Alla med skalltrauma. Det stämmer till eftertanke.

Tillbaka
Topp