Artikel: Måste det vara så jävla dyrt?

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Jag analyserade inte norskens resonemang men jag förstår hur han tänkte, det kan vara en klocka, en bil eller som här en cykel .... Ta en cykel, att köpa en cykel av känt märke i affär för 20-25 000 kr, det kan alltid diskuteras kvalitet på den utrustningen, den inte kunnige cyklisten tror det är riktigt bra grejer men många här vet annat, så klart finns det variationer mellan cykelmärke och kan vara en väsentlig skillnad. Att köpa en sk. MTB för 3999 kr på XXL en söndag mellan 14-15 så vet jag att det är rent skräp,men kanske kan vara nöjd för det, får trots allt en cykel som funkar till ex. arbete och tillbaka, får köpa en ny om 3 år vilket är ok. Vidare har vi gruppen de lux som kan hosta upp en mindre förortsvilla i en mellanstor stad för en cykelram som väger som en chipspåse, men då vet jag också att jag får det absolut bästa.

tror jag också. exponentiellt tillägg på de sista ynka procenten.

ett problem i sammanhanget som jag tagit upp är att kunder som norsken sväljer det dyraste fetishprissatta alternativet med hull och hår. av inget annat skäl än att man vill fara runt med det dyraste.

kraftigt prisdrivande.

tror jag också. exponentiellt tillägg på de sista ynka procenten.

ett problem i sammanhanget som jag tagit upp är att kunder som norsken sväljer det dyraste fetishprissatta alternativet med hull och hår. av inget annat skäl än att man vill fara runt med det dyraste.

kraftigt prisdrivande.
Ja det är klart. Prestigefaktorn är ofta översedd, och det är många som inte erkänner att det är av betydelse.

hur mera exakt vill du förklara att en vanlig konsument sköter om sina underreden, spindelleder och andra saker du slår ned på även på nyare bilar. på gamla bilar kan man förstå, men knappast första 8-10 åren.

det som snarare skiljer är om man gör en förbesiktning eller inte?

som exempel på min 35000-mils a2 byttes inget i underredet utom bromsskivor första ca 27000 milen. det vill jag hävda är en ursprunglig kvalitet som ger utslag mer än jag som ägare.

men den tuggat i sig bromsskivor bak, först när jag hittade ryska bromsbelägg blev det bättre.

Har du regnsensor till vindrutetorkarna? Tydligen så aktiveras bakbromsarna regelbundet om man har torkarna i sensorläge. Det var förklaringen till varför min Tiguan käkade bakre bromsbelägg/skivor. Så, slå av sensorläget.

Racers går iofs att få till helt ok pris också. Men MTB.... man måste ju lägga 20-30 på en ram eller 45 på en komplett om ska vara nåt att ha. Det är inte ok.

Det där med att allt är skit under X kronor tycker jag man hör rätt ofta. Ibland är X 25', och ibland är det 45'.

Vi är ändå rätt många som kör både upp och ner för allt möjligt på våra heldämpade cyklar för under 25'.

Vi kanske inte vinner några tävlingar eller har KOM på många Strava-segment, men jag känner inte heller att det är en dyrare ram eller dämpare med fler inställningsmöjligheter som hade gjort de där sista 10 eller 30 sekunderna beroende på hur långt segmentet är.

Jag tror alltså att "nåt att ha" beror på förväntningarna. Sedan finns det ju cyklar för 35' med skitkomponenter, men det är en annan femma.

Har du regnsensor till vindrutetorkarna? Tydligen så aktiveras bakbromsarna regelbundet om man har torkarna i sensorläge. Det var förklaringen till varför min Tiguan käkade bakre bromsbelägg/skivor. Så, slå av sensorläget.
(ot) tack för tipset; men det där låter som en väldigt bra funktion? men saknas på min bil.

verkar som ditt problem är slitage av skivorna mer än rostbildning så som jag haft.

Racers går iofs att få till helt ok pris också. Men MTB.... man måste ju lägga 20-30 på en ram eller 45 på en komplett om ska vara nåt att ha. Det är inte ok.

Det behövs väl inte. Min Nordest Bardino är bästa MTB jag har aldrig haft och ramen kostar 549 euro (köpte min ram "begagnad" (helt ny) på happy för 4000 kr).

Har hört samma om min passat. Men mitt sensorläge får någon bända loss från mina kalla, döda händer!

Allvarligt dock så fick jag byta bakre belägg när bilen var 5 år, och då var fram tydligen fortfarande klockrena!? Det är svårt att förstå, även om det skulle vara en regnsensor då vi kör så lite och framförallt i regn, känns det som.

Låter som något för att hålla skivorna torra så att man får full bromskraft direkt om man skulle behöva det. Men det förklarar inte varför det bara skulle påverka bakbromsen iofs.

Ja det ger kortare bromssträcka, fram behövs inte då de går emot bara man duttar till lite så oftast är de rena även om man kört en bit i skitväder, det gör de ej bak.

Ja, men stäng av det på en gång. Slå av antispinn också. Och byt inte däck förrän polisen stoppar er. Jävla onödiga kostnader är vad det är.

Dock låter det ju lite felkalibrerat om det gör att beläggen slits onödigt snabbt pga funktionen.

Ja, men stäng av det på en gång. Slå av antispinn också. Och byt inte däck förrän polisen stoppar er. Jävla onödiga kostnader är vad det är.

Dock låter det ju lite felkalibrerat om det gör att beläggen slits onödigt snabbt pga funktionen.

Vet inte med vilka intervaller bromsarna läggs an men såklart ger det ett ökat slitage. Det var dock inte det lättaste att få någon på lokala VAG-verkstan att berätta om detta.

Tillbaka
Topp