[Artikel] Kisa MTB park - Sveriges nyaste bikepark

Platåhoppen i kisa är ju tillräckligt stora för att skrämma bort alla nybörjare ändå, kör själv alla hopp i JBP men i Kisa tas man ner på jorden igen.

Åker man till Hafjell hänger det rätt många Jontar på övre Rollercoaster och det finns en del bestämda och dedikerade Jontar som tar sig över diket att rulla nedre RC. Har själv behövt vänta 1t + tills en stackars rental skalbagge blir hämtad av en fyrhjuling efter han har gett sig på första hoppet efter bro på övre RC… hans kompis har stött bakom hoppet … att förhindra andra från att köra på honom… yeah… så även om du gör stora tables med branta kickar… ska de ge sig på dem. 2m gapp och de blir skrämda.

Jag var också en Jonte som de flesta va oss var, och har gjort en massa dumheter som jag önskar har inte gjort. Saknade någon som skulle ta mig åt aidan och sa: Du - lär dig att hoppa doubles på en pumptrack innan du ger sig på rollercoaster i Hafjell. Lär dig kanske hoppa på dirt hopp med… köp en dirt hoj istället för den senaste uppgraderingskit till din din 10k gaffel

Senast ändrad:
Vi var där för några veckor sedan.Det är en bra anläggning i överlag.

Om jag skulle önska något som medelmåttig "jumper" så skulle jag vilja se lite mindre rollers precis innan de mindre hopp/tabletops uppe på toppen av berget. Jag tycker att de stör lite när man vil få till rätt fart innan hoppen. Antingen det eller ta bort den sista roller innan hoppen.

Någon annan som har varit där och upplevt det så?

Vi var där för några veckor sedan.Det är en bra anläggning i överlag.

Om jag skulle önska något som medelmåttig "jumper" så skulle jag vilja se lite mindre rollers precis innan de mindre hopp/tabletops uppe på toppen av berget. Jag tycker att de stör lite när man vil få till rätt fart innan hoppen. Antingen det eller ta bort den sista roller innan hoppen.

Någon annan som har varit där och upplevt det så?
Upplever det lika. Även det som lite folk i denna tråd tidigare har varit inne på. Platråhopp hade nog varit på sin plats där, IOM att det är tillträdesleden till blåa leder.

Skall tillägga att när jag skriver "så skulle jag vilja se lite mindre rollers precis innan de mindre hopp/tabletops", så menar jag färre, alltså ta bort det sista innan det större hoppet som kommer efter :-)

Nostalgitrippen till Tolvmannabacken klar. Senaste besöket var väl 1997, då på skidor. Det mesta var sig likt när man närmade sig, samma lift, samma byggnader.

Fick tyvärr avsluta i förtid pga sönderkörd bakfälg. Lite snopet men jag hade ändå cyklat 3 timmar idag så var lite trött.
Otroligt trevligt ställe! Liten shop med kaffe. 3-4 svarta nedfarter som var rätt branta, men gick bra att ta sig igenom utan att dö. De röda och den blå flowtracken var grymt roliga! Lättkört och hopp som gick att köra utan att riskera livet, bra med flera olika val.
Liften funkade helt ok. Kändes ju lite ovant första gången med teleskopknapp, men gick bra. Rekommenderas! Håller definitivt för två heldagar, fina omgivningar om man vill se nåt mer än backen.

Bilagor

• IMG_6151.webp
    IMG_6151.webp
    1.2 MB · Besök: 89
  • IMG_6153.webp
    IMG_6153.webp
    1 MB · Besök: 89
  • IMG_6155.webp
    IMG_6155.webp
    1,002.1 KB · Besök: 87
  • IMG_6156.webp
    IMG_6156.webp
    340.9 KB · Besök: 83
Var i Kisa idag. Hade läst om att liften skulle vara knepig men det är helt klart fixat nu. Varannan liftpinne är knapplift och varannan är sådan som man sätter på styrstammen, vad det nu heter. Vill man inte ta knapplift pinnen så är det bara att skicka iväg den och ta nästa på styrstammen. Man har tydligen planat och jämnat ut marken också så det är absolut inga problem. Bättre än många bygelliftar och vissa sittliftar skulle jag säga. Absolut ingen anledning att oroa sig.

Tyvärr så hade åskan slagit ner i går och liften strulade pga det men unde de timmar den funkade så åkte jag den blå flowleden (vad den nu heter), grymt kul och hade lätt kunnat lägga en helg på bara den eftersom man som medelmåttig kan börja med de snälla hoppen och sen utveckla den med helt andra linjer och skarpare kickers.

Åkte dock mest de röda typ endurolederna, Dirty Pamela och Old guys rule, vilket är det jag gillar mest. Här finns lagom stök för en medelmåtta som mig och mycket att utveckla, en del saker som man helt klart ska undvika första åken. Men det finns alltså spår runt allt svårt. Bland annat en del gaps och berghäll branten som såg någorlunda rimlig ut på YT men idag i verkligheten när det var blött, absolut inte. Det är väl ganska få leder, men det verkar som att strategin är att bygga in många distinkta alternativ i lederna, åtminstone de jag hann köra. Så att varje led har något att erbjuda och ser helt annorlunda ut för en nybörjare vs en snabb erfaren, vilket är en smart strategi.

Grymt trevlig personal och familjär stämning. Enkel men god lunch serveras på plats. Kommer definitivt bli fler besök. Verkar gå fint att stå där med husvagn/husbil men jag upptäckte att jag har bara lite drygt 2 timmar dit så det funkar bra som dagstur.

Tillbaka
Topp