[Artikel] Undersökning: En fjärdedel kan tänka sig att använda elcykel

Redaktionen

Medlem
Copy-of-SHIMANO_EBIKE_BERLIN_ADI_3837-2000x1334.jpg

Cykelbranschen växer fortfarande och allt fler väljer cykeln som transportmedel. Skälen för varför man väljer ett tvåhjuligt alternativ är många och en undersökning visar att ungefär en fjärdedel av befolkningen kan tänka sig att välja en elcykel för sin transport. 

Läs hela artikeln:

Undersökningen är beställd av shimano som tjänar pengar på elcyklar? Tillåt mig att tvivla på sanningshalten i undersökningen.

I och för sig kanske elcykel-hysterin är bra för hela cykelbranschen, jag tror/hoppas det, kanske också gör att fler cykelbutiker och verkstäder överlever. Kan ju eventuellt bli så att den motoriserade cyklingen till slut gör en nyfiken på "vanlig" muskelbaserad cykling. En sak är åtminstone säker, man märker att ganska många elcyklister är personer med högst begränsad cykelvana.

Undersökningen är beställd av shimano som tjänar pengar på elcyklar? Tillåt mig att tvivla på sanningshalten i undersökningen.
Att hälften av de svarande anser att priset är ett hinder för att köpa en elcykel gör ju att man undrar vad det är för klientel de frågat, alternativt att det är riggat som ett inlägg för att återigen införa det förbannade elcykelbidraget.

Hade lätt kunnat tänka mig en elcykel de dagar jag är lite sen med att gå upp, inte har några kläder för att svettocykla i men vill spara på bilen och undvika trängselskatten.

Hade lätt kunnat tänka mig en elcykel de dagar jag är lite sen med att gå upp, inte har några kläder för att svettocykla i men vill spara på bilen och undvika trängselskatten.

Der är faktiskt enda situationen där jag skulle kunna tänka mig att en elcykel skulle vara bra för mig (men jag bor så nära jobbet att jag inte kommer i den situationen). Men då skulle det vara bra att kunna hyra en elcykel (och inte en elsparkcykel).

Elcykelpendling är det bästa sedan skivat bröd. Jag har själv avverkat många många mil på elcykeln under de knappt två år jag haft den. Tagit bilen ca 5 ggr under den tiden. Inga köer, det går snabbt och man svettas precis lagom för att kunna kliva in på kontoret och börja jobba. Vanlig cykel är inte ett alternativ, så det enda fungerande alternativet är annars bil.

Tillbaka
Topp