[Artikel] Nya Endurace från Canyon balanserar på gränsen till grus

Angående frigång så ser det ut såhär fram på gamla slx. 43mm på R23-hjul, går att snurra men inte praktiskt cykla.
28mm på inv 21mm, normal set-up.

20220212_144041.jpg20220212_144224.jpg

Så där. Då har alla delar kommit, XDR bodyn från Garmin dröjde, men hittade en på Cykloteket, som var billigare och kom snabbt. Jag köpte även två kassetter och tre kedjor.

Hylsor till TA fanns med till traineen sedan tidigare och det var superenkelt att byta från Shimano och QR till TA och SRAM, allt som behövs är en 5mm insex, en 17 mm blocknyckel och ett vanlig kassett-verktyg med splines och en piska. Om jag köper en tunn 17 mm blocknyckel går det nog att byta body och kassett i ett steg (jag kunde ta bort shimano-body och kassett i ett stycke med enbart 5mm insex, kanske behöver man en piska om hylsan är ordentligt åtdragen).

Cykeln känns jättebra efter 30 minuters trampande i Tacx-programmet med någon gratisfilm med några backar :-) I morgon blir det ett ordinarie TR pass.

Men…. Etap Rival känns ju faktiskt inte som en uppgradering från min gamla 11-delade Ultegra. Det var en besvikelse… Jag får nog lägga lite tid att justera växlarna och se om det blir bättre. Framför allt väsnades det ganska mycket när man låg på tyngre växlar än drev 9 på kassetten. Dessutom var den inte så där snabb och direkt mellan två av de tyngre växlarna, som den var på övriga växlingar.
Så 1-0 till shimano!
Jag kommer dock inte skicka tillbaka cykeln pga detta. Jag valde den delvis för att den finns, eller fanns, och att jag vill ha den i god tid till säsongen så att jag kan fixa och dona med den ? Om jag inte står ut får jag väl helt enkelt köpa en Di2, eller mekanisk Ultegra, eller 105-grupp för den delen, och sälja eTappen. Om det finns några grupper att köpa :LOL: (jag kan väl byta body på hjulet från XDR till lämplig Shimano?)

Så där. Då har alla delar kommit, XDR bodyn från Garmin dröjde, men hittade en på Cykloteket, som var billigare och kom snabbt. Jag köpte även två kassetter och tre kedjor.

Hylsor till TA fanns med till traineen sedan tidigare och det var superenkelt att byta från Shimano och QR till TA och SRAM, allt som behövs är en 5mm insex, en 17 mm blocknyckel och ett vanlig kassett-verktyg med splines och en piska. Om jag köper en tunn 17 mm blocknyckel går det nog att byta body och kassett i ett steg (jag kunde ta bort shimano-body och kassett i ett stycke med enbart 5mm insex, kanske behöver man en piska om hylsan är ordentligt åtdragen).

Cykeln känns jättebra efter 30 minuters trampande i Tacx-programmet med någon gratisfilm med några backar :-) I morgon blir det ett ordinarie TR pass.

Men…. Etap Rival känns ju faktiskt inte som en uppgradering från min gamla 11-delade Ultegra. Det var en besvikelse… Jag får nog lägga lite tid att justera växlarna och se om det blir bättre. Framför allt väsnades det ganska mycket när man låg på tyngre växlar än drev 9 på kassetten. Dessutom var den inte så där snabb och direkt mellan två av de tyngre växlarna, som den var på övriga växlingar.
Så 1-0 till shimano!
Jag kommer dock inte skicka tillbaka cykeln pga detta. Jag valde den delvis för att den finns, eller fanns, och att jag vill ha den i god tid till säsongen så att jag kan fixa och dona med den ? Om jag inte står ut får jag väl helt enkelt köpa en Di2, eller mekanisk Ultegra, eller 105-grupp för den delen, och sälja eTappen. Om det finns några grupper att köpa :LOL: (jag kan väl byta body på hjulet från XDR till lämplig Shimano?)

SRAM fanboy här!
Jag lessnade på rasslet från min SRAM Force AXS drivlina, det var en av växlarna som rasslade såpass att jag aldrig cyklade på den. Efter mycket tid på google så slutade det med att jag köpte en RED kassett och nu är den tyst.

På mountainbiken föredrar jag SRAM men efter flertalet lvg cyklar med 105, Ultegra, di2 så kan jag inte mer än vara besviken över min nya Force drivlina.
Gillar dock hoodsen, bromsarna och hur enkelt och intuitivt man växlar med Force axs. 12-delat känns som det stora problemet som är helt onödigt för den cykling jag utövar.

Är det någon som vet hur man klurar ut vad det är för ekrar till Endurace CF 7 etap, utan att ta bort och mäta? Bra att ha i reserv.

Hjulen heter DT Swiss Endurance LN, och finns inte på DT Swiss hemsida, så det är väl special-hjul...

Är det någon som vet hur man klurar ut vad det är för ekrar till Endurace CF 7 etap, utan att ta bort och mäta? Bra att ha i reserv.

Hjulen heter DT Swiss Endurance LN, och finns inte på DT Swiss hemsida, så det är väl special-hjul...
Maila dt och fråga. Jag skulle mailat supporten i dt swiss spokecalc.

Nu har jag fått svar på ekrar och nipplar. Jag började med Canyons support, som hänvisade till DT. Sen tog det ett tag att hitta serienumren som DT behövde för att hitta i databasen. Den lättåtkomliga koden på fälgen, var just bara för fälgen. Nä det rätta numren var gömda vid splines för skivornas centerlock.

DSC_2172.JPG

Nåväl. Till mina DT Swiss Endurance LN är det som nedan. Men det är kanske ingen garanti att det är samma på en annan batch...

Bakhjul
Ekrar
COM 2,0/1,8x287 S6,2(SCO020287S0020)
COM 2,0/1,8x286 S6,2(SCO020286S0020)
Nipplar
ALUN 2,0x15 30-304 ST PH PL Black (NPAH20150S30020)

Framhjul
Ekrar
COM 2,0/1,8x268 S6,2(SCO020268S0020)
COM 2,0/1,8s270 S6,2(SCO020270S0020)
Nipplar
ALUN 2,0x15 30-304 ST PH PL Black (NPAH20150S0020)

Får man på SMW 35mm?
YES!

En CF 7 (105, disc) landade här i veckan, den ska få dubbla som vinterpendlare när det är glashalt och förhoppningsvis inte så blött och saltat.

Ett par nya 35mm 240-dubbs Schwalbe Marathon åkte på origonalfälgarna (Fulcrum 900db). Bak är det lagom med plats vid kedjestaget, större går dock inte. Fram är det massor med plats kvar i gaffeln, 42mm borde få gott om plats (inte mätt dock).

Provcyklat med clip-on skärmar RaceBlade Pro XL som också verkar funka utan rub, inte testats i väder än.

Några bilder på 35mm SMW i CF ramen - mäter ganska precis 35mm. Trångt bak, generöst fram!
Skärmar enl ovan.

Bilagor

• 20221102_143711.jpg
    20221102_143711.jpg
    487.3 KB · Besök: 107
  • 20221102_143540.jpg
    20221102_143540.jpg
    321.2 KB · Besök: 104
  • 20221102_143458.jpg
    20221102_143458.jpg
    381 KB · Besök: 102
  • 20221028_172326.jpg