[Artikel] Flowiga singletracks vid Kinnekulle

Redaktionen

Medlem
Single-track_4_1.jpg

Terrängen runt Kinnekulle i Västergötland bjuder på flowiga singletracks och storslagna upplevelser, endast en kort färd från Sveriges största städer.
En vacker start
Det är ju så galet vackert, tänker jag och blickar ut över slättlandskapet, dimma

Läs hela artikeln:

Bra skrivet om kinnekulle ? skulle varmt rekommendera att köra hela kinnekulleleden.

Bor själv i lundsbrunn och de finns även mycke mtb slingor och stigar runt om.

Kinnekulle är ju en riktig happy-klassiker. Under ett antal år för länge sedan träffades Happyiter under nationaldagshelgen varje år på Kinnekulle.
T.ex.:

Senast ändrad:
Talade med en kund för någon vecka sedan. Han bodde i Hällekis.

Omgivningarna och kullen är tydligen södertururistad. Nutiden förgör alla "smultronställen".

Det var inte bättre förr. Det är sämre nu. ?

Talade med en kund för någon vecka sedan. Han bodde i Hällekis.

Omgivningarna och kullen är tydligen södertururistad. Nutiden förgör alla "smultronställen".

Det var inte bättre förr. Det är sämre nu. ?

Utan att vistas hela somrarna på kullen så låter det för mig lite överdrivet. Det som har ökat och möjlig antydan till "sönderturistad" är som jag ser det just cyklingen på leden. Den har ju ökat från ett fåtal entusiaster för typ 15 åren, till "alla-cyklar-mtb-och-därmed-även-på-Kinnekulle" numer.

Men i övrigt vet jag inte vad det skulle vara. Jag är uppvuxen under 70- och 80-talet i Hällekis, tar mig dit då och då för att cykla eller för att hälsa på päronen som bor kvar.

Utan att vistas hela somrarna på kullen så låter det för mig lite överdrivet. Det som har ökat och möjlig antydan till "sönderturistad" är som jag ser det just cyklingen på leden. Den har ju ökat från ett fåtal entusiaster för typ 15 åren, till "alla-cyklar-mtb-och-därmed-även-på-Kinnekulle" numer.

Men i övrigt vet jag inte vad det skulle vara. Jag är uppvuxen under 70- och 80-talet i Hällekis, tar mig dit då och då för att cykla eller för att hälsa på päronen som bor kvar.

Jag tror du har rätt. Visst är det en del turister på några lättillgängliga platser, men de verkliga smultronställena verkar vara lika glesbesökta som alltid…

Kinnekulle är ju en riktig happy-klassiker. Under ett antal år för länge sedan träffades Happyiter under nationaldagshelgen varje år på Kinnekulle.
T.ex.:
Redan 2004 (eller kanske 2005) var jag där och cyklade stig med ett trevligt happymtb gäng. Vartenda lager på cykeln behövde bytas efter en hel helg av lerbad

Redan 2004 (eller kanske 2005) var jag där och cyklade stig med ett trevligt happymtb gäng. Vartenda lager på cykeln behövde bytas efter en hel helg av lerbad
Jag lyckades hinna med ett par nationaldagsrajder något/några år senare, samt en lite mindre "happy-höst-cykling". Dessa aktiviteter räcker för att fastställa att det faktiskt var bättre förr.

Leden var iaf bättre förr innan man stängde av ett par riktigt fin bitar som ersattes av asfalt ?

I artikeln står det om kinnekulleleden som är 48km. Är den väl uppmärkt så man utan problem kan hoja hela runt? Är den farbar med MTB hela vägen?

Den är relativt väl uppmärkt och det är något enstaka ställe du inte kan cykla. Ett par lyft extra beroende på färdigheter på cykeln. Typ 99% av sträckan cyklar nog näst intill alla. Och smaken är som baken, men vi som vet bäst vet att motsolsvarv är roligast!

Tillbaka
Topp