[Artikel] Har Ibis en helt ny Ripmo på gång?

Redaktionen

Medlem
ibis_new-2000x960.jpg

Ibis svenska åkare testade kunde ses på en hemlig prototyp av en ny endurocykel i Järvsö i helgen. Är det en ny Ripmo på gång?

Läs hela artikeln:

Egentligen rätt snygg men förstår alla som ropar Yeti.
Jag är inte priskänslig när det kommer till hobbys, men när man nära nog får en helt ny Hyundai i10 eller en tävlingsväxellåda för samma pengar som en plastcykel man trampar själv, kom igen...

Det var inte så jag menade.

HD6 är inte cykeln där du behöver längre reach för att kompensera för sadelrör.

Det är en cykel för stående cykling och ev sittande transport. Så sadelvinkel ska väljas efter reach och inte tvärtom

Håller med för när det gäller. Men vid en endurotävling måste man kunna veva uppför.

Egentligen rätt snygg men förstår alla som ropar Yeti.
Jag är inte priskänslig när det kommer till hobbys, men när man nära nog får en helt ny Hyundai i10 eller en tävlingsväxellåda för samma pengar som en plastcykel man trampar själv, kom igen...

Med en i10 kan man dock inte köra stig. Och man imponerar polaren inte riktigt ...

Men du måste hålla med om att det är sjukt med cyklar för 160000 kr? När delarna var för sig nya kostar mindre än hälften, utan alla rabatter man har som tillverkare.

Men du måste hålla med om att det är sjukt med cyklar för 160000 kr? När delarna var för sig nya kostar mindre än hälften, utan alla rabatter man har som tillverkare.

Specialized S-Works modell verkar funka bra ... Antar att Ibis har tänkt på prissättningen.

Håller dock med att den är dyr. Du har valet att inte köpa en ;)

Håller med för när det gäller. Men vid en endurotävling måste man kunna veva uppför.
Uppför är ju där man verkligen vill ha ett brant sadelrör dessutom.

Angående utseendet så kommer man väldigt nära om man sätter Pivots länkage på Yetis framtriangel.

Men vilket monster, nästan en DH. Lär ju gå att cykla rätt fort med den där om man har teknik och attack nog att ladda vad cykeln tål…

Specialized S-Works modell verkar funka bra ... Antar att Ibis har tänkt på prissättningen.

Håller dock med att den är dyr. Du har valet att inte köpa en ;)
Ja, lite mystiskt är det med prissättningen, kan man tycka. En Ibis Ripley X01 kostar över 112 000 kr. En stenhård konkurrent är Transition Spur, som med motsvarande utrustningsnivå kostar under 90 000 kr. Ibis gör uppenbarligen bedömningen - rätt eller fel - att det är en vettig och lönsam prissättning. Sedan är det väl så att det ofta finns en prutmån vid köp av en dyr cykel, och den kanske skiljer sig mellan olika märken.

Ja, lite mystiskt är det med prissättningen, kan man tycka. En Ibis Ripley X01 kostar över 112 000 kr. En stenhård konkurrent är Transition Spur, som med motsvarande utrustningsnivå kostar under 90 000 kr. Ibis gör uppenbarligen bedömningen - rätt eller fel - att det är en vettig och lönsam prissättning. Sedan är det väl så att det ofta finns en prutmån vid köp av en dyr cykel, och den kanske skiljer sig mellan olika märken.

Vet inte om det finns prutmån. Men det finns en, troligtvist stor, del av potentiella köparna som inte tycker om att pruta och väljer billigare optionen. Själva tycker jag att Transition redan är dyra. Men nuförtiden skulle jag alltid köpa en lös ram (det verkar alltid finnas prutmån där, men jag har bara köpt ram på K&S och relativt billigt från England).

Tillbaka
Topp