[Artikel] Cyklingen i Gästrikland växer så det knakar

Redaktionen

Medlem
Hogbo4-2000x1333.jpg

Cyklingen i Gästrikland är på framfart och allt fler upptäcker landskapet som cykeldestination.

Läs hela artikeln:

Senast redigerad av en moderator:
Det blev visst fel datum på den här posten så bumpar upp den. Högbo och Kungsberget är ju kända för den stora massan men vilka är dina guldkorna i Gästrikland?

Jag och min familj planerar cykling i Jädraås i sommar i upp till en vecka, beroende på hur vi trivs. Vi har mycket bra upplevelser av cyklingen i Hjulsjö och Rörbäcksnäs och tänker att detta kan vara något liknande, och som passar alla i familjen. Vi har tittat ut aktiviteter som Ångloksresan, en dags liftcykling på Kungsberget och paddling i Jädraån och självklart cykla igenom samtliga leder i Jädraås.

Om man vill undersöka ytterligare xc-cykelleder (blå/röd), vilka får man ej missa och varför, ni som cyklat här? Ol-lars, Xc-lederna på Kungsberget, Hällarna, Högbo mtb 15, Åmot eller några andra som jag inte tänkt på

Jag och min familj planerar cykling i Jädraås i sommar i upp till en vecka, beroende på hur vi trivs. Vi har mycket bra upplevelser av cyklingen i Hjulsjö och Rörbäcksnäs och tänker att detta kan vara något liknande, och som passar alla i familjen. Vi har tittat ut aktiviteter som Ångloksresan, en dags liftcykling på Kungsberget och paddling i Jädraån och självklart cykla igenom samtliga leder i Jädraås.

Om man vill undersöka ytterligare xc-cykelleder (blå/röd), vilka får man ej missa och varför, ni som cyklat här? Ol-lars, Xc-lederna på Kungsberget, Hällarna, Högbo mtb 15, Åmot eller några andra som jag inte tänkt på
Jag har inte cyklat Jädraås ännu. Men stigarna kring Rönnåsstugan är fina. Nere på Slätheden påminner det om Hjulsjö/Rörbäcksnäs, uppe på åsarna tex Häståsen är det något snäpp mer tekniskt.

Jag har inte cyklat Jädraås ännu. Men stigarna kring Rönnåsstugan är fina. Nere på Slätheden påminner det om Hjulsjö/Rörbäcksnäs, uppe på åsarna tex Häståsen är det något snäpp mer tekniskt.
Tittar på kartan och ser att Ol-Lars slingan går på Slätheden och en liten bit upp på Rönnåsen och Häståsen. Då blir det troligen en sväng upp på åsarna också. Tack för tipset!

Vill dela lite upplevelser från Jädraås.

Perfekt ställe för vår familj. Jag, sambo och två grabbar på 3 och 6.

Cyklingen var spot on för sambo och 6åringen. Framförallt rundan Valkis som blev allas favorit. Vacker, snabb, flowig. Istället för att vända hem mot byn, fortsätt på Gamlis, så får du enligt oss en ca 16km helt grön runda med det bästa av Jädraås. Bortre ”kroken” av gamlis kan dom ovana hoppa över. Fint nerför hygget men sen lerigt och stökigt nedanför. Denna runda var lite för lätt för min smak. Men absolut en riktigt pärla som jag lärde mig uppskatta. Kul att köra i maxfart om man är i fin form.

Bästa alternativet för lite tuffare (blå med röda inslag) cykling är Ol-lars. Otroligt vacker natur och stundtals Rörbäcksnäs känsla på singeltracksen.

Ska man välja mellan Rontis och Hedis föredrog jag Rontis. Härlig klättring med stig som krävde lagom fokus upp till högsta punkten. Sen lite fin stig, sen grusväg ner. Sen ett stycke helt okej singeltrack genom granskog (gemensamt med Hedis). Sen transport hem till byn längs platt grusväg och skoterled på tallhed.

Östligaste delen av Hedis var helt överflödig. Riktigt dålig och övervuxen stig.

Bilagor

• 8T8A5955.jpeg
    8T8A5955.jpeg
    705.4 KB · Besök: 66
  • IMG_0679.jpeg
    IMG_0679.jpeg
    527.9 KB · Besök: 68
  • IMG_0688.jpeg
    IMG_0688.jpeg
    1.7 MB · Besök: 70
Tillbaka
Topp