Fjällräven x Specialized

Fjällräven x Specialized
Vill gärna se en tropikhjälm till denna dress.
sf-sun-field-suit-men-grn.jpeg

Tjena!

Den kanske inte är snygg, men förbannat skön är den.

Fjällräven x Specialized
Men varför är det inte dyrare så en får mer märke för pengarna?
Jag fick verkligen tänka efter här.

Det är väl egentligen så att man får mer brand för pengarna ju billigare det är, så länge det är lika mycket (samma) brand.

Å andra sidan: om en produkt med fint märke kostar 1000 kr, och en likvärdig obrandad produkt kostar 100 kr, då får man 900 kr brand om man köper finmärket för 1000 kr. Och 90% brand vs 10% funktion kan ju (helt godtyckligt) anses vara mycket brand för pengarna, proportionellt sett.

Tror jag.

Fjällräven x Specialized
Jag fick verkligen tänka efter här.

Det är väl egentligen så att man får mer brand för pengarna ju billigare det är, så länge det är lika mycket (samma) brand.

Å andra sidan: om en produkt med fint märke kostar 1000 kr, och en likvärdig obrandad produkt kostar 100 kr, då får man 900 kr brand om man köper finmärket för 1000 kr. Och 90% brand vs 10% funktion kan ju (helt godtyckligt) anses vara mycket brand för pengarna, proportionellt sett.

Tror jag.

Någon nationalekonom borde ha svaret, var är happyekonomerna när en behöver dem? Sen kan det vara så att exempelvis anoraken som jag tyckte såg schysst ut, eller regnrocken, redan är svaret på min fråga, varför är de inte dyrare. Samma som du skriver, antag att en normalprisad anorak eller regnrock kostar/är värd 500:-, då har fjällalized svaret med sin 7-8 gånger dyrare anorak och regnrock.

Fjällräven x Specialized
Men varför är det inte dyrare så en får mer märke för pengarna?

Jag skulle
Någon nationalekonom borde ha svaret, var är happyekonomerna när en behöver dem? Sen kan det vara så att exempelvis anoraken som jag tyckte såg schysst ut, eller regnrocken, redan är svaret på min fråga, varför är de inte dyrare. Samma som du skriver, antag att en normalprisad anorak eller regnrock kostar/är värd 500:-, då har fjällalized svaret med sin 7-8 gånger dyrare anorak och regnrock.

Man behöver ingen ekonom för det, det är relativt enkelt. Specialized och S-Works är bra exempel. Skillnaden i priser på dyrare modeller är mer en skillnader i komponenter man när man köper de själva hos tysken. På S-Works kan det tom var billigare att köpa lös ram och komponenter, som inte brukar vara så hos andra tillverkare. Specialized kan fråga så orimligt mycket pengar för att folk tycker märket är värt det. Så värden av märket är priset på en Specialized cykel menus priset på en fultysk med liknande komponenter. Specialized brukade har egen tekniska lösningar, men skulle tänka att t.ex. en Epic Evo och en Carbonda ram inte är så annorlunda att det rättfärdigar prisskillnaden.

Fjällräven x Specialized
Ofta måste det finnas en billigare produkt för att framhäva skimret hos den dyrare produkten.

Tillbaka
Topp