Vilken sorts pedal?

DondaDan

Aktiv medlem
Vilken sorts pedal?
IMG_1230.webp
som rubriken lyder, vilken sorts pedal är detta? Look eller SPD-SL. Bianchi står det på den. Satt på vid köpet. Ska köpa klossar och vill ju att det blir rätt.
Tack på förhand
/DondaDan

Vilken sorts pedal?
Look och SPD-SL borde väl vara samma. Shimano betalde Look för att får använda deras system.

PS: Just idag har Shimano kommit med SPD-SLR (ser en annan tråd).

Vilken sorts pedal?
@DondaDan det är svårt att se, men om jag måste gissar jag på SPD-SL. Men de ser riktigt slitna ut
Kanske kan vara intressant?

Borde dock har anat att Shimano alltid vill ändra saker. Och då har jag troligtvis bara haft Look.
Första generationen av Shimanos clipslösa pedaler, mitten/slutet av 80-talet, var tillverkade av Look.
IMG_2831.jpg

Men eftersom Shimano inte ville betala till ngn annan hittade de på flera olika pedalvarianter under följande år
Först små enkelsidiga SPD för lvg
PedalsDuraAce_1_46713115-52dc-4954-aaa6-f407ad442427.jpg

Sedan de riktigt bra SPD-R
s-l1600.webp

Men de krävde speciella skor eftersom klossen hade ett helt annat fäste

Sedan kom SPD-SL 2003 och förutom små utseendeändringar har de varit likadana sedan dess, så vitt jag vet. Tills igår när SPD-SLR lanserades

Vilken sorts pedal?
Är väl bara de tidiga Shimanopedalerna som funkade med Look Delta klossar.
När de gick skilda vägar med Shimano spd-sl och Look med Keo så har de inte varit kompatibla.

Vilken sorts pedal?
@DondaDan det är svårt att se, men om jag måste gissar jag på SPD-SL. Men de ser riktigt slitna ut
Kanske kan vara intressant?

Första generationen av Shimanos clipslösa pedaler, mitten/slutet av 80-talet, var tillverkade av Look.
IMG_2831.jpg

Men eftersom Shimano inte ville betala till ngn annan hittade de på flera olika pedalvarianter under följande år
Först små enkelsidiga SPD för lvg
PedalsDuraAce_1_46713115-52dc-4954-aaa6-f407ad442427.jpg

Sedan de riktigt bra SPD-R
s-l1600.webp

Men de krävde speciella skor eftersom klossen hade ett helt annat fäste

Sedan kom SPD-SL 2003 och förutom små utseendeändringar har de varit likadana sedan dess, så vitt jag vet. Tills igår när SPD-SLR lanserades

Ah, nu minns jag historien. Och då hade jag troligtvis Shimano pedaler från Look.

PS: jag hade dessa fina enkelsidiga SPD.

Tillbaka
Topp