Dålig passform Lake skor+ SPD pedal?

jolov

Aktiv medlem
Bytte till ett par Lake MX30G skor från shimano eftersom jag ville ha bredare passform. Men verkar stött på lite problem i kompatibilitet.

Sulan på lake skorna är försänkt mot mitten, så den erbjuder inget stöd mot pedalkroppen. Det blir istället som att SPD cleaten (sm-51) sitter på tok för högt upp/ut.
(Lakes instruktioner anger att cleaten ska sitta ca 1mm under sulans yttre del. Vilket den gör ifall man mäter från som höga dobbarna)
IMG_5533.webp

Den röda linjen på bilden är 55mm, vilket är samma bredd som support-delen på mina XT M8000 och M520 SPD pedaler.

Jämför man det med shimano-skorna så blir sulan fullhöjd direkt vid 40mm (gröna linjen på bägge bilderna)
IMG_5549.webp

Som konsekvens av det här så är sko-pedal interfacet som att cykla i skridskor då foten kan vicka sida-sida utan någon stabilitet.
Jämför man med andra modeller av lake skor, exv. Mx239
IMG_5553.webp

Så verkar det finnas support från 40mm bredd.

Jag pratade med Lake som sa att det inte är något problem med skorna, utan pedal-kompabiliteten kan vara sämre med vissa "outliers". Men det känns galet att kanske den absolut vanligaste pedalkombon ska passa såhär dåligt?

För att skorna ska funka vettigt skulle jag behöva pedaler som är bredare, typ enduropedaler med korg som är kring 70mm breda.
IMG_5552.webp

Men det känns också som en galen lösning för ett par gravel-skor?

Den drastiska lösningen är att skära bort material från sulan så att jag rymmer shimanos nya pontoon-cleats:
IMG_5554.webp

Missar jag någonting här?
Är det någon som har erfarenhet av Lakeskor med SPD och vet en kombo som faktiskt fungerar?

Bilagor

• IMG_5552.webp
    IMG_5552.webp
    158.7 KB · Besök: 2
håller med bra information. Kör själv två par XC502 wide å ett par MW702 vinter SPD.
Har ett gäng par M8120 pedaler. Breda SPD skor är ju inte super stort. Tagit mig till butik för å titta på XC903 wide men det känns grymt smala mot XC502.

Skicka tillbaka skorna hade jag gjort å leta efter ett gäng som passar 8000 pedalerna med plattform.

Ja en sånn sak jag tänkt på som kan faila i designen, Shimano skor är sjukt snug mot dessa pedaler, riktigt solit för landsväg som jag använder det till!

följer.

Men det känns också som en galen lösning för ett par gravel-skor?

Den drastiska lösningen är att skära bort material från sulan så att jag rymmer shimanos nya pontoon-cleats:
Du måste ju isåfall även skära bort hela ytterdelen av Lake sulan då dessa M8100/M8000 pedaler är uppmot 70mm breda. Jag skulle säga att du slipper många problem genom att hitta rätt sko. Är det inte så enkelt så att den Lake skon är en enduro sko för det pedalerna? det var kanske det du redan skrivit.

Oavsett om det är mountainbike gravel eller landsväg så är ju SPD grymt men också ointressant? iomed att SPD inte är specifikt

Du måste ju isåfall även skära bort hela ytterdelen av Lake sulan då dessa M8100/M8000 pedaler är uppmot 70mm breda. Jag skulle säga att du slipper många problem genom att hitta rätt sko.

Det håller jag med om.

Är det inte så enkelt så att den Lake skon är en enduro sko för det pedalerna? det var kanske det du redan skrivit.

Nej, det är en gravel sko. Jag ser inte varför man skulle göra delarna nära cleaten lägre. Och dessutom ser delarna på utsidan också lite läg ut.

Jag köpte just Specialized som som hade liknande problem: sulan var kring en half mm för lågt. Sog då att det fanns 1 mm distanser i lådan. Nu är de en halv mm för hög men åtminstone vacklar skorna inte.

Oavsett om det är mountainbike gravel eller landsväg så är ju SPD grymt men också ointressant? iomed att SPD inte är specifikt

Jag förstår inte vad du menar.

Tagit mig till butik för å titta på XC903 wide men det känns grymt smala mot XC502.

Skicka tillbaka skorna hade jag gjort å leta efter ett gäng som passar 8000 pedalerna med plattform.
titta på nya rx710 som har den nya dynalast 2 passformen.
Jag har inte lyckats bekräfta det, men jag förstod det som att dom faktiskt gjort skon bredare nu, och inte bara lagt till mer material för att öka volymen vid framfoten

Kan inte skicka tillbaka domhär eftersom jag monterat cleats och gjort märken på sulan, felet märks ju som inte innan något är monterat

Du måste ju isåfall även skära bort hela ytterdelen av Lake sulan då dessa M8100/M8000 pedaler är uppmot 70mm breda. Jag skulle säga att du slipper många problem genom att hitta rätt sko. Är det inte så enkelt så att den Lake skon är en enduro sko för det pedalerna? det var kanske det du redan skrivit.

Pontoon-cleaten ska vara ca 56mm bred från det jag läst. Så det är den nedsänkta delen jag skulle behöva skära bort.
Behöver inte rensa hela vägen ut iom pontoonen kommer vara högsta punkten och enda kontakt med pedalen (den ska höja stack 1.5mm)

Skon är deras gravel-sko, så man kan nog ändå förvänta sig att den ska passa med shimanos standardpedaler.

förstår inte heller?

Jag menar SPD skor är ju SPD skor. XC703 wide ser ut att vara en mkt bättre sko än RX710 wide iallafall sett till undersidan, sen är det nog i stort sett helt samma sko. Jag menar man sko nog ignorera om det står gravel med i namnet likväl som om det inte står gravel med i namnet när man ska ha skor för sitt ändamål. SPD och SPD-SL tycker jag är rätt bra benämningar i sammanhanget. Tycker Lakes sortiment är lite rörigt. Otur att det inte sågs tidigare med sulan men tycker ändå det är en bra anledning att få skicka tillbaka det, rätt nätt sko å oväntat med enduro undersidan

Tittar själv en del på ny sko SPD och bred passform. det jag kännt är att hållbarheten ser lite fragil ut vad gäller Lake och det egentligen inte har nån slimmad bred SPD variant som säg Shimano RX710. Och tycker Shimano har rätt ruggig bra kvalité på sina skor men på S-Phyre modellerna är det inte bredpassform inte utan wide är mer för en standard fot.

Förresten så tror jag inte Shimano har en ända sådan sko, utan alla deras är 40mm bred på gummiklossarna i fullhöjd.

Det håller jag med om.

Nej, det är en gravel sko. Jag ser inte varför man skulle göra delarna nära cleaten lägre. Och dessutom ser delarna på utsidan också lite läg ut.

Jag köpte just Specialized som som hade liknande problem: sulan var kring en half mm för lågt. Sog då att det fanns 1 mm distanser i lådan. Nu är de en halv mm för hög men åtminstone vacklar skorna inte.

Jag förstår inte vad du menar.
Jag förstår inte vad du menar! Har samma problem med mina Specialized skor och XT pedal. Får lite för mycket rörelse (toggle) mellan sko och pedal. Att lägga i en distans gör väl bara saken värre!?

Tillbaka
Topp