SPD pedaler på militärcykeln? Fartökning?

ingensomtackardig

Aktiv medlem
SPD pedaler på militärcykeln?

Med några veckor kvar till vasaloppet börjar jag få cykel feeling. Redan dagen efter vasaloppet är målet att dra igång en ny cykelsäsong.
Det finns ett sug att satsa en säsong till med militärcykeln.
Drömmen om att försöka genomföra Cykelvasan under 3 tim 30 min börjar ta vid.

Förra året klarade jag mitt 4 timmars mål med god marginal (3:41).
Det är svårt att plocka in 6-7 minuter då jag redan pressade till max förra året.

Tanken har dykt upp om jag inte skulle byta ut dom gamla orginal pedalerna mot SPD pedaler. Detta skulle kunna hjälpa till att öka någon procent.

Att framföra oväxlad militärcykel upp för branta, korta och långa backar i hög fart kräver ibland rejält fotarbete utanför cykeln.
100% SPD pedaler är nog inget altenativ för mig.
Jag tror på någon slags kombi pedal.

Nackdelen med en kombipedal där ena sidan av pedalen är SPD och andra sidan vanlig pedal kanske kan vara besvärligt om man jagar sekunder på cykelvasan?

Någon som har bågon bra ide?

Jag tror på det där med att kunna avända mig av SPD funktionen på halvdryga motlut, rakor och nedförsbackar sen köra utan SPD vid branta slingriga partier som kräver lite mer kontroll och fotarbete.
De är ju ingen multiväxlad mtb vi pratar om de är 27kg oväxlad osmidigt järnhäst.

Kom gärna med lite tips och förslag. Jag tror att det finns tid att hämta om jag kan dra pedalen uppåt :)
Som jag nämde tidigare vill jag behålla smidigheten.
Finns det SPD kombi pedaler som har SPD och kombi på samma sida? Vad vet jag :)

Det ska ju inte ge så mycket objektivt...samtidigt skulle jag själv aldrig köra nåt sånt utan spd.
Köp grejor och träna in tekniken. Om du sen känner att du behöver kombi så strunta i det

Just eftersom du kör enväxlat tror jag det kan ge en del. Då borde du kunna klara av en del backar du annars behövt kliva av i.
kombipedal är bara vettigt på pendlingscyklar där man vill kunna använda även vanliga skor. Du ska ha vanliga SPD givetvis. Men träna på att klicka i och ur innan, det har du ju tid med. Ganska snabbt är det något du gör helt utan att tänka på eller att du känner dig hindrad i stök.

Om du har cykelskor med en kloss fast monterad under vet jag inte om det blir så jättesmidigt att försöka använda den platta sidan av kombipedalerna när du önskar få kontroll som du beskriver. Kombipedalen är ju menad till de som kör SPD skor ibland, och vanliga skor ibland, men tvivlar på att du kommer köra med dubbla uppsättningar.

Någon form av magnet kanske skulle vara något så det inte sticker ut en kloss från skon:

Inget jag provat själv så vet inte hur mycket kraft du får uppåt.

Jag TROR att det kan bli klurigt att hitta pedaler som passar. För visst är det 1/2" på de nuvarande pedalerna/vevarmen. Medans mig veterligen alla spd-pedaler är 9/16 axel

Om man inte vill byta eller borra ut vevarmarna verkar det vara gamla Wellgo WPD-804 som gäller. Jag hittade dock bara 9/16" versionen begagnad när jag letade lite.

Bara knäna håller så är ju "SPD" guld värt om man kör SS, att kunna stå upp och dra samtidigt som man trycker på, speciellt uppförsbackar. Du verkar ju ha orken och styrkan. :)

Sen som många säger kombipedal är nog det sämsta av två världar, nu är ju en annan van men det känns tryggare att vara i-klickad i stöket än "löst" på pedalerna! Om jag behöver ut med en fot snabbt går det reflexmässigt.

Instämmer med tidigare: prova "vanliga" dubbelsidiga SPD. Och gör det tidigt på säsongen - "train as you will race" - så kommer du fått reflex att vrida ur om du behöver sätta ner en fot.

Kanske går att gänga om axeln istället

1770114418551.webp

Praktisk pryl, men ger också en ökad Q-faktor (bredd mellan pedalerna, ofta mätt mellan utsida på respektive vev) på vad jag ser 4-5 cm minst. Du kommer köra mer bredbent. Kanske kan kompenseras i viss mån av att ha klossen längre ut på skon (om du har skor som bara kommer användas till den cykeln).
ja, det det borde nog gå att gänga om tycker jag. Inte för att jag gängat om nåt men 1.6mm låter inte omöjligt

En kvalificerat cykelmek, fast såna är det ont om, kan kanske borra ut och ersätta med en helicoil så det blir rätt från början.
Borra ur vevarmen? Jag tror att det tyvärr inte är någon bra idé. Dels så tror jag att det är för lite gods kvar/att det blir för sprött. Om jag inte minns fel så har TS knäckt ett antal vevarmar och pedalaxlar tidigare år

Borra ur vevarmen? Jag tror att det tyvärr inte är någon bra idé. Dels så tror jag att det är för lite gods kvar/att det blir för sprött. Om jag inte minns fel så har TS knäckt ett antal vevarmar och pedalaxlar tidigare år
Sicken en!
Ja där får man förstås göra en bedömning.

SPD ger knappt mätbar effekt men tillför istället säkerhet vilket i sin tur gör att man vågar stå på mer utan risk att förlora kontroll.

Han är inte ensam. Det kan göra rätt ont när huvudet träffar marken

P.g.a rundtramp som till 90% försvinner vid hög belastning?
Vid mätningar på stationär cykel så minskade rundtrampseffekten märkbart vartefter vid tester som jag själv tagit del av.

På grund av att kunna dra pedalerna upp vid riktigt låg kadens. Och för att inte tappa kraft på "döda momentet" (heter det så på svenska). När man har växlar kan man köra högre kadens och då försvinner fördelen.

Av liknande anledning är nog inte adaptrar ett lämpligt alternativ. Bredden ökar och hävarmen blir längre vilket ökar belastningen. Plus att kvaliteten på adaptrar från nätet kan vara mindre lämplig.

En variant är ju att hitta en gammal Crescent med fauber för fyrkantsaxel och använda den axeln. Eller skära bort den gamla vevlagerhylsan och svetsa dit något modernare.

Men är det fortfarande en militärcykel när man börjar byta till modernare grejor? Samvetsfråga för TS.

På grund av att kunna dra pedalerna upp vid riktigt låg kadens. Och för att inte tappa kraft på "döda momentet" (heter det så på svenska). När man har växlar kan man köra högre kadens och då försvinner fördelen.
Jag är tveksam till att dra i pedalerna fungerar särskilt bra vid låg kadens för att rörelsen blir ändå ojämn. Effektivt rundtramp vid kadens <50rpm fungerar extremt dåligt för mig iaf då rumdtrampet tenderar mer bli att trycka på så hårt det går. Stående kan möjligen fungerar men då måste man lita på att skon definitivt inte lossnar från pedalen.

Jag är tveksam till att dra i pedalerna fungerar särskilt bra vid låg kadens för att rörelsen blir ändå ojämn. Effektivt rundtramp vid kadens <50rpm fungerar extremt dåligt för mig iaf då rumdtrampet tenderar mer bli att trycka på så hårt det går. Stående kan möjligen fungerar men då måste man lita på att skon definitivt inte lossnar från pedalen.

Jag kör uppför saker som härnere med SS. Kan säga att att drar i pedalerna hjälper. Har för vintern bytt till platissar på mina två mtb med växlar men kommer aldrig att göra det med SS.

2023-05-18-13-08-34-845.webp

Jag stämmer in i den delen av kören som tycker du ska testa att köra med SPD hela tiden först, framför allt om du inte gjort det förut. Det ger mer kontroll i tekniska partier eftersom du inte behöver fundera på var fötterna tar vägen.

Vad har du för pedaler idag? Om det är originalpedalerna så kan du nog tjäna en del på ett par riktigt greppiga plattisar också, det är nog lättare att hitta som passar.

Instämmer med många andra - kombipedaler är verkligen helt meningslöst (framförallt spd-skor på platta sidan) + spd ger inte många fördelar när man bara trampar på men däremot när det är stökigt, knixigt och går långsamt.

Som @Berk mfl skriver är det väldigt mycket enklare att cykla tunga växlar uppför krångligheter när man sitter fast. Gissar också på att vissa partier där du tidigare fått bekymmer med originalpedaler kan komma förbi med spd-pedaler. Totalt sett kanske det inte ger jättemycket, men det är ju små skillnader som krävs för att spara 6-7 minuter.

Med vanliga mtb-skor är det noll bekymmer att springa uppför en backe emellanåt också om så behövs.

Börja i tid så du vänjer dig. Tar kanske ett par timmar, och efter ett tag tänker man inte på det längre. Det farliga är när man för skojs skull ska skogscykla plattisar på nytt varpå man håller på att slå ihjäl sig..😛

Det finns också spd-varianten med en stor plattform runt i-klicket. Dessa kan man trampa en stund utan att vara iklickad om man önskar. De är dubbelsidiga, så man kan klicka i när man vill. Jag har kombipedaler på pendlaren och väljer tveklöst spd med stor plattform före kombi i skogen.

Även jag lägger en röst på att ge spd en chans, utdelningen när man får till tekniken är väl värd inlärningsperioden.

Fan vad dyra de blivit, skulle dock köpa i alla fall. :) Men de jag har fungerar utan problem!

Om det nu blir SPD pedaler så kan det vara idé att testa SH-56 Multi-release cleats. Standard har varit SH-51 som följer med skor jag köpt.
Blir väldigt mycket enklare och naturligare att lossa foten med dessa, tycker jag.

instämmer i att spd kommer göra skillnad och att det bara är att bita i det sura äpplet och lära dig vanlig dubbelsidig spd.

men vad har du för däcktryck och kläder?

Hej!
Det finns mycket erfarenhet här! Det tackar jag för! Tack alla!

Vad har jag tagit till mig av detta nudå?

-jag utesluter kombipedaler.
-spd pedaler med stor stor plattform låter riktigt bra tycker jag!
-satsa på riktigt bra skor.

Jag har tänkt skaffa vabliga MTB pedaler med 9/16 gänga. En jobbarkompis hjälper mig svarva ner dom och gänga dom rätt. Jag har hittat gängverktyg på Ebay för vettig peng. Höger och vänster gänga.

Veven jag har på cykeln vill jag behålla för att inte bygga om för mycket. Det är väldigt klent gods runt vevens pedalinfästning. Därför är borrning i veven utesluten.

Idag kör jag med försvarets orginal pedaler. Nya med frächt gummi. Dom är helt ok och ger bra grepp men dom går ju bara att trycka neråt.

På cykelvasan klarar jag i princip alla backar. Det är bara den första backen som inte går att cykla i sin helhet oväxlat. Där blir det mycket löpning.

Ang däcken, jag har satsat mycket tid och pengar för att hitta något aom fungerar bra på en militärcykelfälgarna och där har jag kommit fram till att Race king går absolut bäst! Gärna runt 1.9 till 2 bar i däcken har visat sig fungera bra. Dessa däck passar grymt bra!

Senaste åren har jag cyklat runt 300 mil inför cykelvasan så det finns god tid att vänja sig med SPD. Jag brukar cykla dom första 100 milen med arbetsskor så att det ska vara lite extra tungt men de är nog mer fördel vänja sig vid SPD direkt.

Detta ska bli intressant! Jag har ganska bra koll på exakt hur lång tid träningsrundorna är och det ska bli spännande att se om det går att ta hem någon minut med SPD :)

Det är svårt att tänka sig hur fantastiskt det är att cykla just nu.. men när jag står där i målområdet efter skid Vasaloppet börjar det kittlas i cykel närverna ;)
Jag har en träningscykel med militärcykelsadel som står redo att trampas första måndagen i Mars :)

Jag har tänkt skaffa vabliga MTB pedaler med 9/16 gänga. En jobbarkompis hjälper mig svarva ner dom och gänga dom rätt. Jag har hittat gängverktyg på Ebay för vettig peng. Höger och vänster gänga.

Då borde du undvika pedalerna med 8 mm insex hål i axeln, som de dyrare modellerna ofta har. Skulle tänka att godset blir för tunnt då efter svarvning. Billigare från Shimano har hål till 6 mm insex. Jag har ingen koll på pedalerna från andra tillverkare. Kanske finns det några utan hål.

Nu minns jag inte vilka pedaler som har det men många har vanlig mutter också så då borde man kunna svetsa bort insexen

Om man vill, så kan man ju till och med byta vevpartiet till ett modernt om man använder en adapter. Är väl fauber?

Kanske ointressant lm man vill ha den orginal, men har man problem med att knäcka pedaler/vevarmar osv så kanske det är värt?

Tillbaka
Topp