glitch
Aktiv medlem
Klocka eller armband med bra HRV/hjärtfrekvensvariabilitetsmätning
Låter precis som min fenix 6x.
Eller min Fenix 5+.....som kan få för sig att visa maxpuls under uppvärmningen vid löpning ?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Låter precis som min fenix 6x.
Är HRV = stress level i Garmin connect ?Även enklare Garmin, som min Vivoactive 4, mäter hrv efter mjukvaruuppdatering.
Nyttan av det är väl däremot omtvistad numer, från att ha varit the holy g.... till att insatta är mer skeptiska.
NopeÄr HRV = stress level i Garmin connect ?
Eller vad exakt är HRV och vad kan jag använda/tolka denna data som. Har också Vivoactive 4
Låter rimligt att det kan påverka. Jag har riktigt ytliga kärl och ganska hårfri samt drar åt klockan rimligt hårt efter tillverkarnas rekommendationer så jag kan nog vara ganska nära opti.Det fanns ju teorier om hår och mörk hud. Jag testade runt lite och det absolut end som gjorde någon skillnad var hur hårt jag spände. Tex att ta på insidan av armen som är blek och hårlös gjorde ingen skillnad alls.
Sen har jag blodkärl som är svåra att hitta när det ska tas blod och jag får aldrig synliga blåmärke...så jag är väl kass även på detta vis.
Kan också handla om klasstillhörighet tänker jag. Men är då blått blod lättare eller svårare för fotopletysmografen?Det fanns ju teorier om hår och mörk hud. Jag testade runt lite och det absolut end som gjorde någon skillnad var hur hårt jag spände. Tex att ta på insidan av armen som är blek och hårlös gjorde ingen skillnad alls.
Sen har jag blodkärl som är svåra att hitta när det ska tas blod och jag får aldrig synliga blåmärke...så jag är väl kass även på detta vis.
Det är möjligt att den är utvecklad för finare folk ja. Det borde de ju i så fall sagt när jag köpte den.Kan också handla om klasstillhörighet tänker jag. Men är då blått blod lättare eller svårare för fotopletysmografen?
Verkar onekligen som att jag har förutsatt att det är fler parametrar helt felaktigt.Från Garmin connect*. Om det är mer än HRV involverat i beräkningen av stressnivå vet jag inte, men HRV är det enda som nämns.
*Nu är jag inte forskare så ta skärmbilden med en nypa salt
Visa bilaga 664759
Kan också handla om klasstillhörighet tänker jag. Men är då blått blod lättare eller svårare för fotopletysmografen?
Kan det vara så att skiten säljer bra? Ett löfte om att enkelt kunna övervaka hur man egentligen mår utan att själv känna efter låter ju fint. "Köp den här - må bättre!". Jag tar två!Verkar onekligen som att jag har förutsatt att det är fler parametrar helt felaktigt.
Mkt skumt att enheter som inte är tillräckligt bra för att mäta hrv officiellt ändå använder hrv till stressmätning?
Exakt, rate of perceived exertion är överskattat.Kan det vara så att skiten säljer bra? Ett löfte om att enkelt kunna övervaka hur man egentligen mår utan att själv känna efter låter ju fint. "Köp den här - må bättre!". Jag tar två!
Kan det vara så att skiten säljer bra? Ett löfte om att enkelt kunna övervaka hur man egentligen mår utan att själv känna efter låter ju fint. "Köp den här - må bättre!". Jag tar två!
Är HRV = stress level i Garmin connect ?
Eller vad exakt är HRV och vad kan jag använda/tolka denna data som. Har också Vivoactive 4
får väl ge det lite mer tid, känns ändå som att vilovärdena är rimliga. Men det slutar väl kanske med att detta är den tredje dyra apparaten jag köper för HRV-ändamålet som i slutändan visar sig vara oanvändbar.
(Började med en Polar V800 med pulsbälte som funkade bra men inte fanken orkar man sova med eller bära pulsbälte till vardags, apparat två var en Coala portabel EKG-maskin som gav fina siffror men bara 30 sek i taget och man skulle hålla på och para med telefon och logga in i en app och ha dyrt abonnemang, inte görbart så ofta.)
Fitbit charge 5.Du kanske nämnt det i tråden, men vad har du nu?
Är det den härHittade en sannolikt betydligt bättre app i Garmin i, HRV analyzis.
JeppÄr det den här
Här står det mer om denConnect IQ Store | Watch Faces and Apps | Garmin
apps.garmin.com
![]()
HRV Analysis App
Description: Heart rate variability app with data analysis, history, stats and interval graphs. There is also my Beats Analysis app in the store that can run for up to 24 hours. WARNING: This app i…mcternan.wordpress.com
Du behöver en Apple Watch, den är nästan lite elak i sin sömnmätning ?Min Garmin mäter sömn lika "bra" som återhämtning, rent uselt.
Sista månaderna innan justering rygg var jag ofta uppe väckt av smärta men eftersom jag medvetet tog det mkt lugnt så redovisar Garmin ofta lätt sömn även när jag varit vaken.
Visst, jag har viss nytta av sömnloggen men först efter att ha lärt mig hur den funkar.
#metooJag bytte nyligen från en vivoactive 4 till en vivoactive 5. Fyran hade inte HRV men 5 an har
Har du någon länk ? Låter läsvärt.Lyssnade på en podd med Filip Larsen häromdagen. Han och @Micke S har ju forskat en del om vad som händer i kroppen när man närmar sig gränsen till överträning och vad det finns för markörer mm. Bla har dom såklart testat HRV. Tydligen gav det viss användbar info för 1/3 av försökspersonerna. För majoriteten var det dock oanvändbart.
Har du någon länk ? Låter läsvärt.
Kan det vara Tyngre Träningssnack #319? 46 minuter in.Har du någon länk ? Låter läsvärt.
Än så länge är dock den enda slutsats jag kan dra att alkoholkonsumtion sänker HRV rejält nästa natt och försämrar sömnkvalitet.
Felskrivning eller har du bytt?Jag mäter med en Garmin FR235 som är på i stort sett dygnet runt.
Varför jag undrar är att du tidigare också har skrivitJag har en FR255.
Vilket även är intressant för mig vid byte, tillsammans med Elevate V5 sensorHade inte köpt en ny Garmin utan multi-band GPS.
Har en veva 3 eller vad den heter, med nämnda v5 sensorn.Har en Fenix 6X Pro sen en tid tillbaka som mäter HRV på natten. Nu när det har gått ett par månader börjar man ju få ihop en hel del data - och vad kan vi dra för slutsatser från den?
Att HRV mätningarna hyfsat speglar vad jag redan vet när jag vaknar på morgonen. Långa gnetiga pass tar längre tid att återhämta sig från och innebär något sänkt HRV över 1-2 dagar, har man en bra natt speglas det i form av HRV över snittet, och blir man sjuk så åker HRV ner i källaren. Kände på mig att något var på G i söndags och mycket riktigt fick jag lätt feber igår kväll och hade en riktigt kass natt = HRV rasar markant mot vanliga spannet.
Är det hjälpsam information jag kan göra något vettigt med? Ne det tycker jag inte - när det är stora svängningar som skulle kunna påverka hur man "programmerar" sin träning så är det rätt uppenbart att man är sliten i kropen och behöver mer återhämtning för att kunna prestera optimalt igen. Mindre svängningar är liksom inget man "avviker" från träningsplanen för, för då skulle man inte få ihop någon kontinuitet / volym över tid utan bara en massa avbrott hela tiden.
Man kommer långt på den mest finstämda sensorn vi människor har, den som sitter mellan öronen.
Felskrivning eller har du bytt?
Varför jag undrar är att du tidigare också har skrivit
Vilket även är intressant för mig vid byte, tillsammans med Elevate V5 sensor