Klocka eller armband med bra HRV/hjärtfrekvensvariabilitetsmätning

Antar att ni syftar på pulsmätningen runt handleden nu och att den är så dålig? Undrar om Polar är lika taskiga? Har ju en Polar OH1+ som jag är nöjd med, jämfört med H10 tycker jag den mäter ungefär lika exakt vad jag märkt. Även Polar Verity Sense ska vara bra (en uppdaterad OH1+ variant). Dessa har man väl dock normalt på överarmen men jag undrar om inte tekniken de använder är väldigt lik den som de har på klockorna (jag tror det).

Sedan har jag väl jag fått för mig att majoriteten av seriösa idrottare ändå använder pulsband oavsett vilken klocka de nu har. Men visst, för den typen av dygnet runt mätning ni skriver om nu blir man så klart helt beroende av att klockans handledsmätning är ok. Suger handledsmätningen så blir ju minst hälften av dessa "do it all & lite till" superklockors 24/7 timmars funktionalitet helt värdelös vilket vore komiskt? Hmmm, hur loggar ni sexuell aktivitet, går det under "övrigt"? ?

Man pratar om utbrändhet etc. ibland i arbetssammanhang.

Frågan är om inte dessa "do it all" 24/7 timmars klockorna kan leda till hälsostress. Fascinerande dock ur ett annat perspektiv, att tillverkarna av dessa super do it all klockorna faktiskt börjar påverka hur folk beter sig, rör på sig och lever, tom hur mycket som människor sover.

Senast ändrad:
Även enklare Garmin, som min Vivoactive 4, mäter hrv efter mjukvaruuppdatering.
Nyttan av det är väl däremot omtvistad numer, från att ha varit the holy g.... till att insatta är mer skeptiska.
Är HRV = stress level i Garmin connect ?

Eller vad exakt är HRV och vad kan jag använda/tolka denna data som. Har också Vivoactive 4

Är HRV = stress level i Garmin connect ?

Eller vad exakt är HRV och vad kan jag använda/tolka denna data som. Har också Vivoactive 4
Nope
Det är skillnaden i tid mellan hjärtslag.
Vad man har för mytta av det träningsmässigt tvistar de lärde fortfarande om.
@Lejon är sannolikt den mest pålästa i tråden om hur man kan ha nytta av det i ett hälsoperpektiv.

Den widget jag har mäter bara på kommando i 60s, inte över dygnet.
Den tolkar resultatet relativt tidigare mätningar och rekommenderar dig att vila, träna mm beroende på utfall.

Från Garmin connect*. Om det är mer än HRV involverat i beräkningen av stressnivå vet jag inte, men HRV är det enda som nämns.

*Nu är jag inte forskare så ta skärmbilden med en nypa salt

sketch-1699443458459.png

Spännande det här med handledspuls med optiska sensorer. Verkar som det är högst individuellt person till person hur bra det lirar. För mig har det alltid varit nästintill perfekt med de flesta enheter när jag jämfört med pulsband. Det enda jag ser är att de optiska sensorerna är långsammare på att registrera förändringar än vad bandet är.

Det fanns ju teorier om hår och mörk hud. Jag testade runt lite och det absolut end som gjorde någon skillnad var hur hårt jag spände. Tex att ta på insidan av armen som är blek och hårlös gjorde ingen skillnad alls.

Sen har jag blodkärl som är svåra att hitta när det ska tas blod och jag får aldrig synliga blåmärke...så jag är väl kass även på detta vis.

Det fanns ju teorier om hår och mörk hud. Jag testade runt lite och det absolut end som gjorde någon skillnad var hur hårt jag spände. Tex att ta på insidan av armen som är blek och hårlös gjorde ingen skillnad alls.

Sen har jag blodkärl som är svåra att hitta när det ska tas blod och jag får aldrig synliga blåmärke...så jag är väl kass även på detta vis.
Låter rimligt att det kan påverka. Jag har riktigt ytliga kärl och ganska hårfri samt drar åt klockan rimligt hårt efter tillverkarnas rekommendationer så jag kan nog vara ganska nära opti.

Kan också handla om klasstillhörighet tänker jag. Men är då blått blod lättare eller svårare för fotopletysmografen?

Kan också handla om klasstillhörighet tänker jag. Men är då blått blod lättare eller svårare för fotopletysmografen?
Det är möjligt att den är utvecklad för finare folk ja. Det borde de ju i så fall sagt när jag köpte den.

EDIT. Däremot borde väl läkare vara fint nog?

Från Garmin connect*. Om det är mer än HRV involverat i beräkningen av stressnivå vet jag inte, men HRV är det enda som nämns.

*Nu är jag inte forskare så ta skärmbilden med en nypa salt

Visa bilaga 664759
Verkar onekligen som att jag har förutsatt att det är fler parametrar helt felaktigt.
Mkt skumt att enheter som inte är tillräckligt bra för att mäta hrv officiellt ändå använder hrv till stressmätning?

Verkar onekligen som att jag har förutsatt att det är fler parametrar helt felaktigt.
Mkt skumt att enheter som inte är tillräckligt bra för att mäta hrv officiellt ändå använder hrv till stressmätning?
Kan det vara så att skiten säljer bra? Ett löfte om att enkelt kunna övervaka hur man egentligen mår utan att själv känna efter låter ju fint. "Köp den här - må bättre!". Jag tar två!

Det kanske finns fler som är lika smarta som ni och köper av någon annan anledning?

får väl ge det lite mer tid, känns ändå som att vilovärdena är rimliga. Men det slutar väl kanske med att detta är den tredje dyra apparaten jag köper för HRV-ändamålet som i slutändan visar sig vara oanvändbar.

(Började med en Polar V800 med pulsbälte som funkade bra men inte fanken orkar man sova med eller bära pulsbälte till vardags, apparat två var en Coala portabel EKG-maskin som gav fina siffror men bara 30 sek i taget och man skulle hålla på och para med telefon och logga in i en app och ha dyrt abonnemang, inte görbart så ofta.)

får väl ge det lite mer tid, känns ändå som att vilovärdena är rimliga. Men det slutar väl kanske med att detta är den tredje dyra apparaten jag köper för HRV-ändamålet som i slutändan visar sig vara oanvändbar.

(Började med en Polar V800 med pulsbälte som funkade bra men inte fanken orkar man sova med eller bära pulsbälte till vardags, apparat två var en Coala portabel EKG-maskin som gav fina siffror men bara 30 sek i taget och man skulle hålla på och para med telefon och logga in i en app och ha dyrt abonnemang, inte görbart så ofta.)

Du kanske nämnt det i tråden, men vad har du nu?

Har tatueringar som stör min handledsmärning rätt ordentligt, fått vrida klockan till insidan av handleden där täckningen av färg är mindre så den ens ska kunna mäta..
Skulle aldrig använda den för aktiviteter annat än sömn

Hittade en sannolikt betydligt bättre app i Garmin i, HRV analyzis.
Den mäter iaf i 5 min och har ännu inte redovisat ngt vettigt på 3 mätningar, lovande.

Edit: jämfört "Hrv widget with a glaze"

Är det den här
Här står det mer om den
Jepp
Ännu bortåt 1000ggr bättre än den förra som slumpade ur sig vad som helst.
Det jag hade störst "problem" med var dock att om man inte aktivt rörde skärmen innan den tonade ner så avslutades appen innan den mätt färdigt.
Den nya verkar iaf processa datan.

Oavsett så använder jag inte hrv, leker bara lite mellen alla rehab-promenader?

Är ganska nöjd med min Vivoactive 4S jag haft nu i 4 år och knappt använt alls förrän nu på sistone.

Men nya Venu 3 ser sjukt nice ut. Där de typ fixat allt dåligt med tidigare Garmin? Typ om man sover på dagen osv.

Tråkigt dock att priset dubblats.

Någon som har en Vivoactive 5 och synkar med TrainingPeaks?
Någon som börjat synka med TrainingPeaks öht?
Nu jä...r börjar det hända grejer....

För ursprungliga frågan skulle jag också tänka på batteritid. Skulle inte vilja byta min Fenix 6 till en Apple Watch som kräver laddning nästan dagligen (om tanken är att ha klockan på hela tiden).

Kanske nya Vivosmart 5 från Garmin skulle vara bra? Liten och smidig.

Min Garmin mäter sömn lika "bra" som återhämtning, rent uselt.
Sista månaderna innan justering rygg var jag ofta uppe väckt av smärta men eftersom jag medvetet tog det mkt lugnt så redovisar Garmin ofta lätt sömn även när jag varit vaken.
Visst, jag har viss nytta av sömnloggen men först efter att ha lärt mig hur den funkar.
Du behöver en Apple Watch, den är nästan lite elak i sin sömnmätning ?

Använder HRV Status väldigt mycket i min Forerunner 955 och stämmer väl med hur redo eller utmattad jag är, både fysiskt och psykiskt, som ofta bör hanteras på samma sätt. Hittar HRV Status i garmin connect under training status rapporten. Jag tränar klart för mycket som ni kan se, men träning ger mig en boost i mitt mentala välmående som är viktig för att jag ska klara av vardagen. Använde tidigare Whoop och anser att detta ger samma, bara att man får tolka det själv. Den tar typ en snitt hrv under sömnen.
1701238478669.png

Lyssnade på en podd med Filip Larsen häromdagen. Han och @Micke S har ju forskat en del om vad som händer i kroppen när man närmar sig gränsen till överträning och vad det finns för markörer mm. Bla har dom såklart testat HRV. Tydligen gav det viss användbar info för 1/3 av försökspersonerna. För majoriteten var det dock oanvändbart.

Lyssnade på en podd med Filip Larsen häromdagen. Han och @Micke S har ju forskat en del om vad som händer i kroppen när man närmar sig gränsen till överträning och vad det finns för markörer mm. Bla har dom såklart testat HRV. Tydligen gav det viss användbar info för 1/3 av försökspersonerna. För majoriteten var det dock oanvändbart.
Har du någon länk ? Låter läsvärt.

Har du någon länk ? Låter läsvärt.
Kan det vara Tyngre Träningssnack #319? 46 minuter in.

Även här som @glitch nämner, den kompletterar med lite mer om hur HRV behöver stabila förutsättningar för att vara ett användbart mått, #419:

Uppdatering så där ett år senare: Fitbiten var kass och otillförlitlig. Jag lämnade tillbaka den och fick pengarna tillbaka när jag visade att den inte klarade av att mäta HRV nattetid annat än undantagsvis. Köpte istället för ca 2 månader sen en Oura-ring. Den funkar betydligt bättre vad gäller sömn- och HRV-mätning. Sömndatan är ganska intressant ändå, man får även syresättning och kropps(finger)temperatur under natten.

Än så länge är dock den enda slutsats jag kan dra att alkoholkonsumtion sänker HRV rejält nästa natt och försämrar sömnkvalitet. Ingen överraskning direkt. Jag ser tyvärr inga uppenbara korrelationer mellan vad ringen säger om mitt HRV och hur jag känner mig i kroppen eller själen i övrigt. Möjligen kan jag se trender över längre tid kanske? Jag ger det ett år, sen får jag fan vara klar med HRVandet!

Än så länge är dock den enda slutsats jag kan dra att alkoholkonsumtion sänker HRV rejält nästa natt och försämrar sömnkvalitet.
:unsure: om nu alkohol sänker hrv så kanske man kan balansera det hela genom att också ta något som istället ökar hrv? Självklart allt i vetenskapens namn för vår skull. :sneaky:

Effekten av alkohol ser jag också tydligt, även vid ganska måttligt intag. Det mappar rätt bra med den allmänna känslan också - såpass att det egentligen inte ger något direkt att ha den. Men jag har förstått att det är väldigt olika för olika personer. Jag mäter med en Garmin FR255 som är på i stort sett dygnet runt.

Senast ändrad:
Har en Fenix 6X Pro sen en tid tillbaka som mäter HRV på natten. Nu när det har gått ett par månader börjar man ju få ihop en hel del data - och vad kan vi dra för slutsatser från den?
Att HRV mätningarna hyfsat speglar vad jag redan vet när jag vaknar på morgonen. Långa gnetiga pass tar längre tid att återhämta sig från och innebär något sänkt HRV över 1-2 dagar, har man en bra natt speglas det i form av HRV över snittet, och blir man sjuk så åker HRV ner i källaren. Kände på mig att något var på G i söndags och mycket riktigt fick jag lätt feber igår kväll och hade en riktigt kass natt = HRV rasar markant mot vanliga spannet.

Är det hjälpsam information jag kan göra något vettigt med? Ne det tycker jag inte - när det är stora svängningar som skulle kunna påverka hur man "programmerar" sin träning så är det rätt uppenbart att man är sliten i kropen och behöver mer återhämtning för att kunna prestera optimalt igen. Mindre svängningar är liksom inget man "avviker" från träningsplanen för, för då skulle man inte få ihop någon kontinuitet / volym över tid utan bara en massa avbrott hela tiden.

Man kommer långt på den mest finstämda sensorn vi människor har, den som sitter mellan öronen.

Har en Fenix 6X Pro sen en tid tillbaka som mäter HRV på natten. Nu när det har gått ett par månader börjar man ju få ihop en hel del data - och vad kan vi dra för slutsatser från den?
Att HRV mätningarna hyfsat speglar vad jag redan vet när jag vaknar på morgonen. Långa gnetiga pass tar längre tid att återhämta sig från och innebär något sänkt HRV över 1-2 dagar, har man en bra natt speglas det i form av HRV över snittet, och blir man sjuk så åker HRV ner i källaren. Kände på mig att något var på G i söndags och mycket riktigt fick jag lätt feber igår kväll och hade en riktigt kass natt = HRV rasar markant mot vanliga spannet.

Är det hjälpsam information jag kan göra något vettigt med? Ne det tycker jag inte - när det är stora svängningar som skulle kunna påverka hur man "programmerar" sin träning så är det rätt uppenbart att man är sliten i kropen och behöver mer återhämtning för att kunna prestera optimalt igen. Mindre svängningar är liksom inget man "avviker" från träningsplanen för, för då skulle man inte få ihop någon kontinuitet / volym över tid utan bara en massa avbrott hela tiden.

Man kommer långt på den mest finstämda sensorn vi människor har, den som sitter mellan öronen.
Har en veva 3 eller vad den heter, med nämnda v5 sensorn.
Kan bara hålla med om detta. Väldigt lite info man inte redan visste.

Har dock haft en period nu på en och en halv månad när jag avhållit mig från högpulsaktivitet pga hrv värdet dykt varje gång (mycket mycket mer än annars).
Har tolkat det som en lågintensiv långdragen infektion.
Annars hade jag tränat betydligt hårdare de senaste veckorna.

Tillbaka
Topp