(1/2 OT)Vilken pulsklocka

Oggler

Aktiv medlem
Då detta kanske mera har bäring på löpning än cykling så är det kanske inte riktigt on topic.

Jag loggar gärna mina löparrundor (och cykelrundor). Samt att jag vill ha lite koll på distans och kilometertider under rundan. Men jag är less på att springa med telefonen. Det finns inget bra ställe att ha telefonen. Framför allt inte om man vill kunna läsa av den också.

Alltså. Pulsklocka. Egentligen är det väl inte en pulsklocka jag söker. Helst skulle jag vilja ha en klocka utan pulsfunktion. Eller i alla fall en klocka som inte mäter puls på handleden. De är bara klumpiga med den där knölen mot handleden. Samt att det bara är en liten del av året man har den direkt mot armen. Hela vinterhalvåret har man den väl utanpå långärmad tröja. Och då funkar väl inte pulsfunktionen i alla fall? Till sist. Får man verkligen bra värden när man mäter utan pulsband?

Hur som. Jag söker alltså en bra budgetklocka som inte kostar bort år 7000 SEK, och som har bra GPS-funktion. Vilken modell bör jag kika på? Det pratas om olika generationer av GPS-chipp mm.

Är det någon som kan vägleda mig i den här frågan? Finns det någon klockornas V70?

Till saken hör att jag har en äldre garminklocka. Men den visar väldigt olika värden (distans mm) när jag springer samma runda gång på gång. Men den är nog över 10 år gammal.

Då detta kanske mera har bäring på löpning än cykling så är det kanske inte riktigt on topic.

Jag loggar gärna mina löparrundor (och cykelrundor). Samt att jag vill ha lite koll på distans och kilometertider under rundan. Men jag är less på att springa med telefonen. Det finns inget bra ställe att ha telefonen. Framför allt inte om man vill kunna läsa av den också.

Alltså. Pulsklocka. Egentligen är det väl inte en pulsklocka jag söker. Helst skulle jag vilja ha en klocka utan pulsfunktion. Eller i alla fall en klocka som inte mäter puls på handleden. De är bara klumpiga med den där knölen mot handleden. Samt att det bara är en liten del av året man har den direkt mot armen. Hela vinterhalvåret har man den väl utanpå långärmad tröja. Och då funkar väl inte pulsfunktionen i alla fall? Till sist. Får man verkligen bra värden när man mäter utan pulsband?

Hur som. Jag söker alltså en bra budgetklocka som inte kostar bort år 7000 SEK, och som har bra GPS-funktion. Vilken modell bör jag kika på? Det pratas om olika generationer av GPS-chipp mm.

Är det någon som kan vägleda mig i den här frågan? Finns det någon klockornas V70?

Till saken hör att jag har en äldre garminklocka. Men den visar väldigt olika värden (distans mm) när jag springer samma runda gång på gång. Men den är nog över 10 år gammal.
Läs vad Ray har att säga…

dcrainmaker.com

Det finns nog få klockor med moderna chip men utan pulsmätning-på-handleden-funktion. Den senare kan man ju ignorera/stänga av, bara lite onödigt att man likväl måste betala för den.

Om man vill ha ovanligt smidig pulsmätning finns dock tex Polar Verity Sense (man har den på överarmen), avsevärt smidigare än pulsband runt bröst och mer exakt än klockor med inbyggd mätning. Inte ens chans att jag orkar strula med pulsband runt bröst för alla mina turer (tex pendling) men supersnabbt och noll strul med tex Polary Verity Sense eller OH+. Den största fördelen med pulsband runt bröst är väl avsevärt längre batteritid och något lite mer exakt mätning (men sannolikt helt försumbart i jämförelse med tex Verity Sense).

Angående prisvärdhet på klocka som inte kostar skjortan har jag dock inget konkret förslag (haft för dålig koll på marknaden) men mig veterligen håller Suunto, Polar och Garmin måttet allihopa.

Senast ändrad:
Jag använder min Apple Watch till all träning som jag loggar. Har på mig den jämt. Pulsmätaren är absolut inget som varken syns eller störs. Den är betydligt smäckrare än tidigare pulsklockor som haft pulsband.

Jag har M430, den har puls på handleden. Ingen tillförlitlig mätning förutom kanske vid promenad. Däremot använder jag den med pulsband och är mycket nöjd. "Knölen" för handledsmätning är inget jag störs av.

Jag söker alltså en bra budgetklocka som inte kostar bort år 7000 SEK, och som har bra GPS-funktion. Vilken modell bör jag kika på?
Kanske den Garmin Forerunner 645 jag har tipsat om några ggr under kan vara intressant
Nu verkar priset vara 1.575 SEK

Jag har en Forerunner 245. Använder sällan den optiska mätningen utan kör med pulsband.

Klockan funkar väl jättebra tycker jag, den kostar väl drygt 2000 tror jag.

Vid löpning tycker jag den visar rimliga värden för det mesta även om jag inte tror den hänger med om man kör intervaller. Vid skidor visar den helt fel, meningslöst att använda. Cykel sätter jag den alltid på styret så vet inte. Men kör med band för det mesta som sagt.

Med Garmin FR 255 så är vi uppe på 3500kr eller så, knappast budgetklocka.

För det enkla ändamålet hade jag köpte t.ex. Garmin FR 30 för 999 på https://www.stadiumoutlet.se/utrust...MI8snq0Znf-QIVBWAYCh3eagNpEAQYBCABEgJ1oPD_BwE Annars en Garmin FR 45 för 300kr mer på https://www.komplett.se/product/117...V8gUGAB0eAAJLEAQYByABEgKrPfD_BwE&gclsrc=aw.ds Den senare har utöver GPS även Galileo och Glonass vid behov. Sen har båda en massa annat man kan strunta i om man bara är ute efter att logga sitt pass.

Det har kommit in en hel del bra tips här. Happy levererar som vanligt :-)

Men hur är det med prestanda på klockor som finns på marknaden idag. Min gamla garmin måste jag 1) vänta i evigheter på att den ska få kontakt med satelliter. 2) Den visar helt fel. Speciellt när man springer i skog. Är detta fenomen som kan dyka upp på dagens budgetklockor? Eller hör det förpassat till förhistoriska modeller av klockor?

Den där Forerunner 645 som det tipsas om längre upp i tråden verkar ju inte så dum. Men jag har inte kollat upp detaljerna ännu.

Det har kommit in en hel del bra tips här. Happy levererar som vanligt :-)

Men hur är det med prestanda på klockor som finns på marknaden idag. Min gamla garmin måste jag 1) vänta i evigheter på att den ska få kontakt med satelliter. 2) Den visar helt fel. Speciellt när man springer i skog. Är detta fenomen som kan dyka upp på dagens budgetklockor? Eller hör det förpassat till förhistoriska modeller av klockor?

Den där Forerunner 645 som det tipsas om längre upp i tråden verkar ju inte så dum. Men jag har inte kollat upp detaljerna ännu.
Forerunner 645 är dock en gammal modell med gammalt chipset. Även om den klart duger så skulle jag personligen överväga att köpa en nyare modell. Men visst, då kostar det också om du skall på samma "nivå", du får ganska mycket för pengarna i en 645 för 1600:-

255 är ju en "enklare" klocka på pappret men å andra sidan två generationer nyare tror jag. GPS chippet skall vara samma som i alla Garmins senaste toppmodeller med stöd för dual-band. Så är positionering viktigt så skulle jag kolla på någon av de nyare klockorna

Senast ändrad:
Jag skulle köpa från den nyare generationen än 245, typ 255. Annars verkar Coros prisvärda med
Om du inte är insnöad i Garmins ekosystem kan jag tipsa om Choros Pace 2 som är en prisvärd och halvsmart träningsklocka. Den kan jämföras i nivå med Garmin 245 men med något färre funktioner.

Jag har en själv just för löpning och när jag simmar. När jag cyklar användar jag däremot en cykeldator från Garmin för att det är bekvämare att ha den på styret än att läsa av från handleden.

Om man vill ha ovanligt smidig pulsmätning finns dock tex Polar Verity Sense (man har den på överarmen), avsevärt smidigare än pulsband runt bröst och mer exakt än klockor med inbyggd mätning. Inte ens chans att jag orkar strula med pulsband runt bröst för alla mina turer (tex pendling) men supersnabbt och noll strul med tex Polary Verity Sense eller OH+. Den största fördelen med pulsband runt bröst är väl avsevärt längre batteritid och något lite mer exakt mätning (men sannolikt helt försumbart i jämförelse med tex Verity Sense).

Angående prisvärdhet på klocka som inte kostar skjortan har jag dock inget konkret förslag (haft för dålig koll på marknaden) men mig veterligen håller Suunto, Polar och Garmin måttet allihopa.
Vad är osmidigt med pulsbälte runt bröstet? Har använt i 15 år och aldrig upplevt som jobbigt... Sedan kanske jag inte behöver dra på det på pendlingsturen men det är ju främst för att jag inte är så nyfiken på mina pulszoner då. Skulle jag av någon märklig anledning vilja veta så duger nog klockans mätning.

Jag har gått från garmin till coros och har mycket svårt att tro att jag kommer gå tillbaka.

De flesta (alla?) klockor med handledspuls går väl att koppla ihop med ett pulsband om man vill. På mig fungerar puls vid handleden bra nog vid löpning.

Jag blir ju helt matt när jag läser om alla dessa funktioner och mjukvara de ska späcka klockorna med. Vem tusan vill ha betaltjänster och alla dessa analysverktyg? Är det någon på riktigt som använder allt detta? Information om återhämtning och använda muskelgrupper och mens-management och kalorier och väderprognoser och allt vad det nu är? Hur vore det med en klocka som var liten och smidig och som talar om hur fort jag springer och hur långt osv.

Ojojoj vilken gnällgubbe jag har blivit.

Den där Forerunner 645 som det tipsas om längre upp i tråden verkar ju inte så dum.
Den FR645 som jag har är om inte riktigt lika snabb på satellitfix som min Edge 1030 åtminstone inte väldigt mkt långsammare. Noggrannheten är likvärdig, men jag har iofs inte gjort ngn särskilt noggrann jmf, den klarar förutom endast GPS även Galileo och GLONASS (som jag inte "törs" använda längre) för snabbare satellitfix och bättre noggrannhet.
645 klarar förstås även pulsband. Två ytterligare saker som är bra: Den klarar Garmin Pay och Connect IQ-appar
Garmin Pay kan vara praktiskt på många sätt; betala fika utan att ta med kort, eller SL-biljett för oss i Sthlm, tex.

Men jag har inte kollat upp detaljerna ännu.
Börja hos Ray, han skriver mkt om alla sådana här "apparater"
Har du råd så är självklart FR255 en bättre klocka, men den kostar då även 2kSEK mer
För den som även cyklar och vill ha navigering, men inte träningsfunktioner, på styret, kan det vara intressant att veta att en Edge Explore finns att köpa för just 2kSEK

Jag har FR645 och när man springer från öppen yta in i skog så minskar precisionen vilket man ser på att min/km minskar trots att jag fortsätter i samma tempo. Det här märks tydligt på min intervallrunda där jag springer 4-5 varv minst en gång i veckan året om i flera års tid så det är inget jag inbillar mig. Jag har fått en utbytes-enhet pga att fästet till armbandet gick sönder och båda klockorna har samma beteende.

Samtidigt så är gps:en på FR645 klart bättre än den klocka jag hade innan som köptes 2013.

Nästa gång blir det en klocka ur senaste generationen men kan man acceptera en ibland lite ostadig gps så känns nuvarande priset väldigt attraktivt jämfört med mer än det dubbla för en FR255.

Det är just en ”ostadig” GPS jag inte vill ha. Dålig precision i puls, kaloriförbrukning och återhämtningstider mm bekommer mig inte. Men klockans kärnfunktion, att hålla rätt på tid, distans och hastighet, måste vara bra.

Svårt att få mer pang för pengen:

Behöver du musikfunktion / enhetslagring?

Har själv en Fenix 5 plus och en 45s som jag inte sällan tar till vardags för den är så smidig och liten. Kan tycka att Fenixen är stor och klumpig i jämförelse. 45an gör typ allt jag behöver för det mesta.

645 såg ut som ett bra budgetköp.

Jag påstår att alla kända märken som Garmin, Polar, Coros, Suunto med flera har enklare modeller som skulle uppfylla dina krav. Jag vet vänner som springer med en av Garmins billigaste FR45 och är nöjda.
Om ett av önskemålen är att just logga aktiviteterna skulle jag rekommendera att du tittar lite på hur deras plattformar ser ut och på vilket sätt du kan titta på, söka, analysera och dela informationen efteråt. Det skiljer ganska mycket mellan olika tillverkare.
Fundera också på batteritid. Hur långa aktiviteter skall batteriet hålla för och hur ofta vill du ladda?

Pulsmätning vid handleden kommer du nog tyvärr inte ifrån men det finns alternativ som är betydligt mer slimmade än monstermodellerna med extra allt och dagar eller veckor i batteritid.

Jag har en 645.

Den låser GPS på max tio sekunder. Inte upp till tio minuter som min tidigare klocka 310XT.
Jag har aldrig märkt att farten går ner när jag kommer in i skog, men jag har inga anledningar till att misstro posten ovan (jag ser det på min Edge 1000 när jag cyklar). Vill man ha bättre precision än det 645 har så får man satsa på de apparater som har mikro-system med stöd för Glonass (obs ryska satelliter om det är viktigt för dig att undvika sådant) eller Galileo.
Garmin pay känns onödigt (och mer osäkert) när man har äppelbetalning på sin telefon, men Garmin-app-stödet är smart. Bara en sån liten men viktig sak att kunna ladda ner nya ”themes” (alltså vad som ska visas på klockan etc) om man likt jag inte gillade defaultutseendet…

Min klocka håller ju i dagar iaf om man inte tränar och betydligt kortare om man har på GPS. Gissar att det är liknande för de flesta, utan GPS håller de i dagar/veckor. Med betydligt kortare.

Jag har FR645 och när man springer från öppen yta in i skog så minskar precisionen vilket man ser på att min/km minskar trots att jag fortsätter i samma tempo.
Vill man ha bättre precision än det 645 har så får man satsa på de apparater som har mikro-system med stöd för Glonass (obs ryska satelliter om det är viktigt för dig att undvika sådant) eller Galileo.
Garmin Forerunner har stöd för både GPS och GPS+Galileo eller GPS+GLONASS
Kolla sidan nedan hur det ställs in
Ändra GPS-inställningarna
Men om det räcker för att få tillräcklig noggrannhet har jag förstås ingen aning om

Multiband som de nyaste garmin-"apparaterna" har betyder att "apparaten" tar emot fler frekvenser från samma GPS-satellit, frekvenser som ger högre precision. Läs mer nedan

Jag skulle köpa från den nyare generationen än 245, typ 255. Annars verkar Coros prisvärda med

Jag har en FR255. Upplever helt klart att multi-band GPS gör precisionen bättre t.ex. i skogen eller stan. Pulssensorn är också nyaste generation och ska vara riktigt bra men för mig har handledspuls alltid fungerat bra. Har gjort en del jämförelser med pulsband under samma pass och det är marginella skillnader.

Det känns som att FR255 har väldigt mycket av funktionerna som bara fanns på dyrare klockor förut, det enda jag kan känna "saknas" är kartor (rutter fungerar) och live strava-segment men det är inget jag saknar personligen.

Hade inte köpt en ny Garmin utan multi-band GPS.

Jag har en FR255. Upplever helt klart att multi-band GPS gör precisionen bättre t.ex. i skogen eller stan. Pulssensorn är också nyaste generation och ska vara riktigt bra men för mig har handledspuls alltid fungerat bra. Har gjort en del jämförelser med pulsband under samma pass och det är marginella skillnader.

Det känns som att FR255 har väldigt mycket av funktionerna som bara fanns på dyrare klockor förut, det enda jag kan känna "saknas" är kartor (rutter fungerar) och live strava-segment men det är inget jag saknar personligen.

Hade inte köpt en ny Garmin utan multi-band GPS.
Det känns ju som att 255 nästan är en ersättare till 745 än gamla 255 nu när den fått ännu fler funktioner. Jag har en 745 och det är ju bara marginella skillnader. Några få avancerade funktioner som 255 inte har, men å andra sidan bättre chip och vad som ser ut som nästan dubblad batteritid. Förvisso är 255 lite större, men även 255s som är lättare och mindre än 745 har betydligt bättre batteritid på pappret

Ja, jag kände så när jag började titta på klocka. Och för mig som haft Android Wear-klocka tidigare så är batteritiden magiskt bra. Brukar ladda den när jag duschar efter dagens träning, utöver det behövs bara ett par timmars stödladdning nån gång då och då.

För mig är det obegripligt att Garmin har så många olika klockor att välja på, jag förstår inte alls skillnaderna mellan många av produktlinjerna.

Jag köpte ny klocka i våras. Mina krav var minimum 20 dagar batteri när GPS var avstängd, barometer (så jag kan kolla höjd utan att behöva starta GPS hela tiden) samt vettigt pris (under 3000:-)

Det blev en Coros. Det är primärt en löparklocka och jag springer inte, men den fyller de funktioner jag vill ha för cykling.

Köpte en begagnad coros apex 46 nyss. Väldigt bra batteritid i normalläget och klarar många timmar även i träningsläge med gps och effektmätning.

Har du redan en iPhone skulle jag rekommendera en Apple Watch. Bytte för några månader sedan min Garmin Venu mot en Apple Watch 7 (GPS + cellular) och är galet nöjd! Att välja cellular-versionen var ett bra val då det tar bort behovet att bära med sig telefonen, räcker med ett par AirPods så kan jag lyssna på musik, ringa m.m. och det bara funkar utan strul.

Pulsfunktionen är spot on, när jag cyklar har jag en garmin edge 530 kopplat till pulsband och har exakt samma puls på klockan som på cykeldatorn, diffar max något enstaka slag. Garminklockan tyckte däremot att jag 1 timma in i ett cykelpass skulle röra på mig lite… ?

Har du redan en iPhone skulle jag rekommendera en Apple Watch. Bytte för några månader sedan min Garmin Venu mot en Apple Watch 7 (GPS + cellular) och är galet nöjd! Att välja cellular-versionen var ett bra val då det tar bort behovet att bära med sig telefonen, räcker med ett par AirPods så kan jag lyssna på musik, ringa m.m. och det bara funkar utan strul.

Pulsfunktionen är spot on, när jag cyklar har jag en garmin edge 530 kopplat till pulsband och har exakt samma puls på klockan som på cykeldatorn, diffar max något enstaka slag. Garminklockan tyckte däremot att jag 1 timma in i ett cykelpass skulle röra på mig lite… ?
+1

Jag körde med Garmin Fenix tidigare och var löjligt nöjd med allt inkl batteritid. Såg ingen orsak att byta till ngt annat än ny version. Men sedan jag av olika orsaker landade en AW GPS+Cell. så har jag svårt att tänka mig något annat i dagsläget. Skönt att ha nödlur och uppkoppling med sig ut på löpturer i skogen utan att släpa på telefonen. Jag loggar även skidåkning (längd) och simning utöver löpningen. Fulladdad klarar den över två timmar löpning med GPS/puls-loggning och streamad musik.
Känns inte heller helt fel med ”trilla-ihop-och-bli-liggande-larm” till nära och kära när man som gubbmotionär provocerar hjärta och kropp ensam i skogen.

Jag köpte en enkel Polar Ignite just när 2:an kom så den kostade 1600:- Jag cyklar mest mountainbike och promenerar. Jämfört med polarnas Garmin så diffar det runt 3-400 meter i längd vid de olika aktiviteterna. Vilka som mäter rätt vet jag inte men ganska ointressant när det diffar så lite. Jag har alltid klockan på mig för sömnregistrering och pulsmätning.
När det gäller pulsmätning så fungerar den i mitt fall f-n ganska exakt jämfört med sjukhusets mätningar med deras maskiner och manuellt. (jämfört när jag varit uppkopplad). När man ligger där uppkopplade blir det genast mest intressant om min klocka visar samma värden. Ja så fungerar jag i alla fall ?
I övrigt laddar jag efter varje pass vilket kan vara 7 timmar så batteritid längre än det har jag ingen erfarenhet av. Prisvärd klocka.

+1
Känns inte heller helt fel med ”trilla-ihop-och-bli-liggande-larm” till nära och kära när man som gubbmotionär provocerar hjärta och kropp ensam i skogen.
Kan meddela fall detection funkar ypperligt med AW. Gjorde en rejäl otb härom veckan och den larmade som den skulle. Inte i tid och otid som min Garmin 820 gör…

Förstår inte denna totala ensidighet i diskussionen när det gäller Garmin, tycker det har strulat på tok för mycket med min 820 för att de ska få mina pengar igen. AW bara funkar, att hitta satelliter eller att synka… inget man tänker på längre. Använder min 820 enb när jag cyklar grus eller landsväg för att få visuell data i realtid, för loggning används enb AW. Diffar i stort sett inget.

Vet inte vad Apple Watch har för batteritid men med Androidklockorna får man ladda minst varannan dag. Var rätt trött på att ofta behöva vänta med att träna för att jag skulle ladda klockan om jag glömt ladda den under natten.

Men det finns ju definitivt andra alternativ än Garmin. Coros verkar kompetenta t.ex!

Vet inte vad Apple Watch har för batteritid men med Androidklockorna får man ladda minst varannan dag. Var rätt trött på att ofta behöva vänta med att träna för att jag skulle ladda klockan om jag glömt ladda den under natten.

Men det finns ju definitivt andra alternativ än Garmin. Coros verkar kompetenta t.ex!
Absolut, man behöver ladda AW… varje dag laddar jag. Jag tar av mig den när jag vaknar på morgonen och sätter den i laddaren. Duschar, äter frukost, borstar tänderna och tar på mig klockan fulladdad innan jag åker till jobbet.

Just laddningen är lite av grejen med coros. Min gamla garmin behövde man nästan ladda efter varje, eller i alla fall varannat, pass. Min coros vet jag inte ens hur ofta jag laddar, men varannan var tredje vecka, kanske.

Det var min största ångest/oro eftersom Fenixen hade grym batteritid. Men det visade sig att det nog är positivt att AW behöver laddas varje dygn, så jag fick in i min dygnsrutin att slänga klockan på laddning. Tog väl någon vecka eller så, så tänkte jag inte ens på det längre.
Framåt kvällen slänger jag av och laddar, och tar alltid på mig innan sovdags. (Officiellt för att logga sömnen men kanske är det mest för att det är så förbannat smidigt att snooza larmet på telefonen från klockan. :giggle:)

För mej är batteritid väldigt prioriterad. Speciellt eftersom jag inte hittat någon klocka som har USBc laddning. Irriterande att behöva ta med en extra laddare på resor. Nog jobbigt att ladda dator och telefon. Men båda dessa kan ju i alla fall laddas med en laddare. Nu reser jag mycket i jobbet så alla har ju inte detta problem.

För mej är batteritid väldigt prioriterad. Speciellt eftersom jag inte hittat någon klocka som har USBc laddning. Irriterande att behöva ta med en extra laddare på resor. Nog jobbigt att ladda dator och telefon. Men båda dessa kan ju i alla fall laddas med en laddare. Nu reser jag mycket i jobbet så alla har ju inte detta problem.
Jag har alltid en sådan här med i jobbväskan eller andra resor. Kostar strax under tusenlappen på Kjell.
1661592651739.png

Tillbaka
Topp