(1/2 OT)Vilken pulsklocka

Jag har ingen superkoll på klockor, men min Garmin Fenix 6S lämnar inget övrigt att önska. Liten nog för löpning, stor nog för navigering på cykel. Fenix 5S är nästan lika bra (lite sämre batteritid + några funktioner färre som man ändå inte behöver) och säljs begagnade för en billig peng.

Min första och nuvarande pulsklocka är en Garmin Instinct 2 Solar. Den är riktigt najs, med massa funktioner dock inte jättebra på navigering men om det är soligt ute så urladdas den inte alls (i teorin iaf). Dock har den pulsfunktion.

Jag har ingen superkoll på klockor, men min Garmin Fenix 6S lämnar inget övrigt att önska. Liten nog för löpning, stor nog för navigering på cykel. Fenix 5S är nästan lika bra (lite sämre batteritid + några funktioner färre som man ändå inte behöver) och säljs begagnade för en billig peng.

Fenix 5 (s) plus har några funktioner som fattas på femman, bl a minne så att man kan spara musik på klockan

Såg igår att det finns en Coros-modell för 1500 kr under Decathlons egen linje för löparprylar, Kiprun:
https://www.decathlon.se/p/338704-201370_smartklocka-med-gps-multisport-kiprun-500-svart.html
Modellen från Decthalon kan vara en variant av gamla Coros Pace 1, dvs föregångaren till Pace 2. Knappar och laddkontakt är väldigt lika varandra när jag gör en snabb jämförelse av bilderna hos DCRainmaker.

Det är inget fel i detta. Men jag vill minnas att internminnet i Pace 1 är ganska begränsat jämfört med Pace 2 så det är inte alltid att kommande uppdateringar med nya funktioner av klockan kommer att gälla för Pace 1.

Den här modellen har inte heller någon inbyggd höjdmätare/barometer som Pace 2 har.

Edit: avsaknad av höjdmätare/barometer-funktion.

Senast ändrad:
Vilken är den billigaste klockan som kan synka till Strava via wifi? Får gärna vara en äldre modell, behöver inte ha handledspuls eller några andra funktioner alls än att logga spåret egentligen, och sen ladda upp automatiskt.

Tänkte sätta den på hunden vi har några gånger i veckan för att få in den som kompis i Strava. En begagnad Fenix 3 verkar vara ett alternativ som går att få för bra pris, sprucken skärm eller andra kosmetiska defekter spelar ju ingen som helst roll. Kul att se hur mkt hunden får springa :)

Vilken är den billigaste klockan som kan synka till Strava via wifi? Får gärna vara en äldre modell, behöver inte ha handledspuls eller några andra funktioner alls än att logga spåret egentligen, och sen ladda upp automatiskt.

Tänkte sätta den på hunden vi har några gånger i veckan för att få in den som kompis i Strava. En begagnad Fenix 3 verkar vara ett alternativ som går att få för bra pris, sprucken skärm eller andra kosmetiska defekter spelar ju ingen som helst roll. Kul att se hur mkt hunden får springa :)
Som vanligt svarar jag inte på frågan. Jag tror att det finns en funktion i Strava så att du kan lägga till en kompis till ditt spår när denne inte trackat.
Tänk dock på att hunden måste vara 13 år för att vara complient med american social media act (eller vad det heter)

Testade att lägga upp det så men då måste jag gå in på hundens Stravakonto och acceptera för varje aktivitet. Vore ännu bättre om jag slapp! Men tills det dyker upp en lagom trasig och sliten klocka så kan det ju funka helt klart.

Den där coros-modellen från decathlon ligger annars bra till om du kan tänka dig att gå via en app. Klockan synkar automatiskt med appen och appen med strava.

I alla fall "vanliga" corosar. Om du inte hittar något billigare begagnat då.

Börjar bli dags för en ny klocka, har fram tills nyligen haft en Garmin Forerunner 645 så en 255 eller 265 är väl det naturliga valet. De går i dagarna att köpa för 2700 resp 4200 kr.

Kommer jag ångra mig om jag går på 255 och skippar amoled-skärm och touch den här gången? Eller kommer jag tvärt om att ångra mig om jag köper amoled-skärm och irriterar mig på den i solljus eller att man måste vrida på handleden för att tända displayen på full ljusstyrka?

Touch klarar jag mig utan, jag är inte heller intresserad av musik på klockan eller "training readiness" som verkar vara det som skiljer i övrigt. Jag är inte heller intresserad av kartor på klockan så några av de andra alternativen i pris runt vad 265 kostar känns inte intressanta. Batteritiden vid aktivitet ser ut att räcka med båda varianterna.

Även om jag brukar klaga på Garmin i många sammanhang är jag väl så inne i ekosystemet att jag inte fn överväger några andra alternativ.

Jag är väldigt nöjd med FR255 men börjar bli lite skumögd så ibland kan jag tänka att Amoled hade varit trevligt.Men det kostar ju en hel del extra. Funktionsmässigt är den verkligen kanon. Min fru har en Fenix 6S och FR255 har bättre sensorer för både GPS och puls, det enda hennes har som jag i teorin skulle kunna haft nytta av är kartor men det fungerar egentligen bra att följa spår även utan kartbakgrunden.

Det måste vara svårt för Garmin att hitta på nya vettiga funktioner att stoppa i toppmodellerna nu när allt vettigt sipprat ner till de billigare.

Börjar bli dags för en ny klocka, har fram tills nyligen haft en Garmin Forerunner 645 så en 255 eller 265 är väl det naturliga valet. De går i dagarna att köpa för 2700 resp 4200 kr.

Kommer jag ångra mig om jag går på 255 och skippar amoled-skärm och touch den här gången? Eller kommer jag tvärt om att ångra mig om jag köper amoled-skärm och irriterar mig på den i solljus eller att man måste vrida på handleden för att tända displayen på full ljusstyrka?

Touch klarar jag mig utan, jag är inte heller intresserad av musik på klockan eller "training readiness" som verkar vara det som skiljer i övrigt. Jag är inte heller intresserad av kartor på klockan så några av de andra alternativen i pris runt vad 265 kostar känns inte intressanta. Batteritiden vid aktivitet ser ut att räcka med båda varianterna.

Även om jag brukar klaga på Garmin i många sammanhang är jag väl så inne i ekosystemet att jag inte fn överväger några andra alternativ.
För varje dag hade jag velat ha amoled. Annars nöjt mig med den billigare.

För varje dag hade jag velat ha amoled. Annars nöjt mig med den billigare.
Vad menar du med "för varje dag"? Jag använder klockan som armbandsur också men endast för att kolla tiden, för det fungerar ju den äldre typen av skärm bra. Använder ej några smart-funktioner och kommer inte att börja med det heller.

När jag köpte klocka kunde jag testa Fenix7 och Epix gen 2 samtidigt, Epixen hade AmoLED, inte den andra (vad det nu kallas).

Med glasögon var det ett nöje att titta runt i Epixen, Fenixen kändes dassig i jämförelse. Men utan glasögon hade jag ganska svårt att t.ex. läsa texter o se diagram klart på Epixen. Har ett brytningsfel och linjerna flyter liksom ihop.

Fenixen funkar hyfsat utan glasögon, förmodligen p.g.a. mindre kontraster (och kanske högre upplösning på Epixen = tunnare linjer, men har inte kollat det). Och att se vad klockan är utan att tända displayen är ju praktiskt.

Det är klart, vid en första titt är det ju coolt med snyggare färger etc. Men i långa loppet är det ju mer innehållet som betyder något, inte hur snyggt det är.

EDIT: batteritiden är ju också något att överväga, för mig var det en av anledningarna att det blev Fenixen, AmoLED drar ju mer, antar att det fortfarande är så.

När jag köpte klocka kunde jag testa Fenix7 och Epix gen 2 samtidigt, Epixen hade AmoLED, inte den andra (vad det nu kallas).

Med glasögon var det ett nöje att titta runt i Epixen, Fenixen kändes dassig i jämförelse. Men utan glasögon hade jag ganska svårt att t.ex. läsa texter o se diagram klart på Epixen. Har ett brytningsfel och linjerna flyter liksom ihop.

Fenixen funkar hyfsat utan glasögon, förmodligen p.g.a. mindre kontraster (och kanske högre upplösning på Epixen = tunnare linjer, men har inte kollat det). Och att se vad klockan är utan att tända displayen är ju praktiskt.

Det är klart, vid en första titt är det ju coolt med snyggare färger etc. Men i långa loppet är det ju mer innehållet som betyder något, inte hur snyggt det är.

EDIT: batteritiden är ju också något att överväga, för mig var det en av anledningarna att det blev Fenixen, AmoLED drar ju mer, antar att det fortfarande är så.
Intressant reflektion, jämför man skärmarna bredvid varandra inomhus så vill man nog ha amoled, men inte säkert det alltid är bättre vid användning..

Finns ju nu always on display som ändå ger helt ok standby-tid så batteritiden tror jag inte är någon dealbraker längre.

Vad menar du med "för varje dag"? Jag använder klockan som armbandsur också men endast för att kolla tiden, för det fungerar ju den äldre typen av skärm bra. Använder ej några smart-funktioner och kommer inte att börja med det heller.
Menar för vardagsanvändning. Klart det fungerar. Men skall jag ha den på armen till vardags vill jag gärna att det ser lite roligare ut, högst personligt så klart

Senast ändrad:
Menar för vardagsanvändning. Klart det fungerar. Men skall jag ha den på armen till vardags vill jag gärna att det ser lite roligare ut bara högst personligt så klart
Jag fattar fortfarande inte vad du menar. Till vardags sitter i all fall jag oftast framför en annan klocka och tittar inte så mycket på armen. Vad menar du med roligare?

Jag bytte från en fenix 6 till en epix 2 för ett tag sen och är fortfarande helt såld på amoled. Skärmen på fenixen var bättre i direkt soljus, men i alla andra scenarier är amoledskärmen överlägsen. Vilket för mig är 99 gånger av 100 när jag tittar på klockan.

Nu vet jag inte hur fast i Garminsystemet du är men om du kan tänka dig något annat så ska både Coros Pace Pro och Suunto Race S vara riktigt bra för ungefär samma pris som en FR265. Funktionerna motsvarar snarare FR965. Suunton tycker jag dessutom är riktigt snygg. Enda nackdelen är väl egentligen att man inte kan få safirglas på den S men det kan man ju inte heller på varken Garmin eller Coros.

Som smartwatch ska Garmin generellt vara bättre men annars likvärdiga för träning.

Edit: Jag själv är lite inne på en begagnad Fenix 7 Pro/Epix Pro. Det kanske kan vara ett alternativ om än lite overkill, möjligtvis.

Nu vet jag inte hur fast i Garminsystemet du är men om du kan tänka dig något annat så ska både Coros Pace Pro och Suunto Race S vara riktigt bra för ungefär samma pris som en FR265. Funktionerna motsvarar snarare FR965. Suunton tycker jag dessutom är riktigt snygg. Enda nackdelen är väl egentligen att man inte kan få safirglas på den S men det kan man ju inte heller på varken Garmin eller Coros.

Som smartwatch ska Garmin generellt vara bättre men annars likvärdiga för träning.

Edit: Jag själv är lite inne på en begagnad Fenix 7 Pro/Epix Pro. Det kanske kan vara ett alternativ om än lite overkill, möjligtvis.
Wall of text, sorry...

Ja hur fast är man i Garmins eco-system är ju en bra fråga. Senaste 6 årens träning ligger där plus att jag kör med en Garmin cykel-dator som jag inte planerat att byta ut. Men datat går väl att exportera till något annat.

Suunto Race S ser intressant ut och tillverkad i Finland ett plus :-) Men de nämner ju några irritations-moment i recensioner, har du själv testat klockan och kan uttala dig om det stämmer eller om det är något annat som irriterar? Med Garmin har man ju lärt sig vilka egenheter de har.

Funktioner är egentligen inte så intressant för mig, jag vill ha bra gps, pulsmätning som fungerar (vilket garmins handledspuls gör för mig), structured workouts och stegräknare. Men det stöder ju nästan alla klockor. Smartwatch-funktioner och kartor är inget jag använder på en klocka. Trackning av sömn och andra metrics gör mig bara stressad.

En feature som jag dock skulle vilja ha är en stegräknare som kan bortse från steg som tas under träningspass, eller åtminstone från felregistrering under träningspass som t ex vid stakmaskin eller längdskidåkning. Finns det på någon klocka?

Begagnad är inte aktuellt för mig, min förra klocka höll för 6 år av daglig användning, inget jag köper nytt varje år så jag tycker jag kan unna mig en ny klocka för att få fulla garantier osv.

har du själv testat klockan och kan uttala dig om det stämmer eller om det är något annat som irriterar?
Nej... tyvärr. Har bara erfarenhet av min FR245. Men jag går också i tankarna att byta ut den snart och jag har väl kommit fram till genom en del research att Race S är det bästa alternativet som inte är Garmin.

Jag tror bara att det är Race som är tillverkad i Finland om jag inte minns helt fel. Edit: Tvärt om var det visst...

Bara för att krångla till det så kan du få en Epix 2 för några hundralappar mer än en 265 just nu:

Hur har du kommit fram till det?
Jag är inte ute efter att "klanka" på dig utan jag är nyfiken och vill försöka lära mig
Jag har inte själv använt särskilt många olika klockor men en som har gjort det är Ray och han har bla skrivit
"One of Garmin’s advantages (if you can get out of the Home Screen), is that they’ve got FAAAR more data than any other sports-focused watch out there. Only Apple’s ‘Health’ app/database rivals it, but much of that data is more focused on Health/Medical/etc stats than the performance/training/recovery stats that Garmin has. Two different things obviously."
(Texten är även en länk till Rays genomgång av en uppdatering av Garmin Connect från januari-24)
Stämmer inte det han skriver längre?

Senast ändrad:
Bara för att krångla till det så kan du få en Epix 2 för några hundralappar mer än en 265 just nu:
Jag har en Epix 2 sapphire. Fantastiskt bra klocka, lagom stor, bra batteritid, en miljard funktioner, går att använda utan touch mm. inget som kommit efter den har något jag saknar. GPS funkar OK även i skogen vilket Garmin var ganska sena med. Enda som inte är bra är att sätta den på styret och navigera med karta, det funkar inte. Skärmen går ner på halvfart och man ser inte vart man ska, för det ändamålet är en klocka med MIPS display mycket bättre. Eller en cykeldator såklart.

Hur har du kommit fram till det?
Just att Garmin är bättre som smartwatch baserar jag framförallt på Garmin pay och möjligheten att länka med Spotify.

Att de är ungefär likvärdiga för träning är väl min egen slutsats från att ha kollat igenom recensioner. Det finns såklart skillnader, för- och nackdelar men det viktigaste(ex gps prestanda, träningsvolym, HRV, pulsmätning) verkar vara likvärdiga. Kan hålla med om att det kanske är fel ord att använda men för de allra flesta stämmer det förmodligen.

Det Ray skriver stämmer förmodligen och han har ju testat nästan allt så jag har väl inte så mycket att säga emot med. Jag vet dock inte om all data faktist är till någon större nytta men att den finns där är en fördel såklart. Däremot så skulle Suunton och Garminen båda ha betydligt mer data än vad jag får med min FR245 vilket jag antar är ungefär likvärdigt med FR645.

Sen är det ju också priset som man får ta in i ekvationen. Garmin är ju generellt dyrare än alla andra. Ganska stor nackdel i mina ögon.

Garmins hårdvara är iofs riktigt bra och klockan kommer att hålla tills du tröttnar på den. Vilket inte gäller för tex Suunto.
Min Suunto Ambit 3 Peak (2014) håller, har ungefär lika bra GPS som nya Garmin (Garmin var dåliga på det länge) och har batteritid som fortfarande är riktigt bra. Det som fick mig att byta var att Suunto slutade uppdatera appen så att det blev skitbökigt att använda klockan. Min Fenix 3 HR som är nästan jämngammal med Ambit 3 (2016) funkar med nuvarande Garmin Connect och dessutom kommer uppdatering till klockan ibland. Jag kommer aldrig att köpa Suunto igen. Jag får lite Nokia vibes, Suunto var bäst, men släppte det.

Garmins hårdvara är iofs riktigt bra och klockan kommer att hålla tills du tröttnar på den. Vilket inte gäller för tex Suunto.
Jag tror att det beror till stor del på vilken modell vi pratar om. Min FR245 har både skadad skärm, mosiga knappar och repor över halva skärmen efter ca. 5 års användning. Lite är såklart mitt egna fel men att säga att garmin generellt är mer hållbara kanske inte är rätt.

Den Epix 2 som just nu säljs billigt har inte multiband gps vilket är något jag vill ha då mina tidigare enheter haft dålig gps-täckning när man kommer in under lite träd eller i stadsmiljö (tänk midnattsloppet).

Efter väldigt mycket velande de senaste dagarna blev det beställning av FR255. Eftersom jag varit nöjd med skärmen på min gamla klocka och jag inte använder smart-funktioner så tror jag inte amoled är nödvändigt utan kanske tom en nackdel.

Valde dock den svarta music-varianten då den grå färgen på vanliga 255:an ser sådär ut på de foton jag sett. Prisskillnaden mot FR265 blev då 1200kr.

Multiband-GPS gör riktigt stor skillnad i tät skog och i stad med höga hus. Skulle inte köpa en ny Garmin utan.

Jag tror att det beror till stor del på vilken modell vi pratar om. Min FR245 har både skadad skärm, mosiga knappar och repor över halva skärmen efter ca. 5 års användning. Lite är såklart mitt egna fel men att säga att garmin generellt är mer hållbara kanske inte är rätt.
Själklart, men 5 år är i alla fall 3 år längre än vad knapparna på min Suunto Ambit överlevde. Och det var deras toppmodell.

Vet inte hur det är med epix men min venu 3a har inte det heller om jag fattat det rätt. Men jäklar vad de verkar ha jobbat med algon för signalen. Den är ruskigt exakt! Kolla också rays jämförelse av olika tekniker inc venu 3an.

Är det sån skillnad alltså? Aldrig riktigt tänkt på att min gamla Suunto tappar signal men kanske dumt att inte välja multiband när det är dags att byta.

De gamla tappar inte signal men jämför man spåren så är det helt klart skillnad till multibandklockornas fördel.

Edit: Nu lät jag väldigt generell. Jag har jämfört Garmin Fenix 6S och FR255.

Är det sån skillnad alltså? Aldrig riktigt tänkt på att min gamla Suunto tappar signal men kanske dumt att inte välja multiband när det är dags att byta.
Gamla Suunto funkar bra. Gamla Garmin not so much. Tror att Fenix serien var rätt dålig på GPS t.o.m. Fenix 6. När jag gick från Ambit 3 till Fenix 3 blev det plötsligt mycket färre segment i Strava på min vanliga runda, forskade inte så noga i det men tror det berodde på att Strava tyckte jag var lite väl off track.

Ganska lång återkoppling efter första dagarna med Forerunner 255. Kommer närmast från att ha haft en Forerunner 645 i 6 år så jämför mestadels med den.

Utseende
Ramen runt skärmglaset är lite tunnare så intrycket blir lite mer modern smart/sport-klocka än typ Fenix/Epic-stilen. 645:an med sin större markerade alu-färgade eller svarta ram låg aningen mer mot den senare kategorin. Nya klockan är 5mm större, jag har väl sk "cyklist-armar" men tycker ändå storleken fungerar bra och den känns inte för stor när jag bär den.

Skärm
Samma typ av skärm som 645 (MIP, alltså ej amoled), fungerar bra till aktivitet. Färger och layout under aktivitet är bättre än på 645 men det går så klart inte att jämföra med en amoled-skärm även om jag aldrig ägt en sådan på klocka.

Tycker dock att "ljusstyrkan" på grafiken utan bakgrundbelysning är något svagare än på 645. Se bild nedan men har svårt att fånga på bild pga reflexer. Det är som att kontrasten är något lägre.

Resultatet blir att det är lite svårare att se vad klockan är när man en januarikväll sitter i ett halvmörkt rum. I dagsljus syns skärmen bra, däremot är den svarta bakgrunden möjligen aningen ljusare än på 645. Även under aktivitet så är det sämre kontrast i dunkelt ljus, dvs svart text på vit bakgrund (bilden nedan är inte helt rättvisande då fokus hamnade på FR645 till höger men ger en idé om skillnaden).

Sammantaget så undrar jag om spec på skärmen är sämre än på 645 eller om den något sämre prestandan med släckt bakgrundsbelysningen är en konsekvens av de bättre färgerna?

Hade jag jämfört på en affär så hade jag nog inte sett denna skillnad, men hemma i soffan med båda klockorna bredvid varandra ser man skillnaden men den är inte jättestor.

Man kan ju låta bakgrundsbelysningen slå på när man rör på handleden men eftersom bakgrundsbelysningen på den här typen av skärm gör att klockan/skärmen ser väldigt billig ut känns det inte som en rolig lösning.

Aktivitet
Inget att klaga på, fungerar som det ska. Möjlighet till 8 data-fält under aktivitet är en positiv uppdatering. Att tiden visas på startskärmen är en grej jag verkligen saknat när man står på start-linjen och ska springa ett lopp, hade dock velat ha sekunder också och inte bara timmar/minuter.

Övrigt
Garmin har ju introducerat en massa nya features sedan min förra klocka. Jag är personligen inte intresserad av speciellt många av dessa och tror inte jag kommer att använda så mycket mer än jag gjorde på förra klockan.

En sak som ändrats är "Race predictions", de ger helt plötsligt rimliga värden, fast jag bara sprungit ett lätt pass efter förkylning med den nya klockan, eller kanske tack vare detta som värdena nu är rimliga?

Sammanfattning
Mycket i programvaran har tweakats vilket man kan förvänta sig. Skönt att kunna sätta upp datasidor i mobil-app:en, dock buggar denna funktionalitet ibland med felmeddelanden om att saker inte sparas som sedan visst har sparats. Jag betalade 3000 kr för den svarta music-varianten vilket är mindre än jag gav för 645 för lite mer än 6 år sedan så får väl sägas vara prisvärt i dagens läge.

En fråga
Har nu fått funktionen "Daily suggested workouts", troligen inget jag kommer att använda i någon större utsträckning, men ändå något jag skulle vilja testa. Verkar som att om man stänger av detta så är det en global inställning? Jag använder två profiler för löpning, en för vanlig distans-löpning och en för intervaller/lopp (där jag har auto pause och auto lap avstängt). Hade varit trevligt om förslag kom upp som default i distans-profilen men inte i intervall-profilen men detta verkar inte gå att få till?

PXL_20250109_165754116.jpg

Senast ändrad:
Ganska lång återkoppling efter första dagarna med Forerunner 255. Kommer närmast från att ha haft en Forerunner 645 i 6 år så jämför mestadels med den.

Utseende
Ramen runt skärmglaset är lite tunnare så intrycket blir lite mer modern smart/sport-klocka än typ Fenix/Epic-stilen. 645:an med sin större markerade alu-färgade eller svarta ram låg aningen mer mot den senare kategorin. Nya klockan är 5mm större, jag har väl sk "cyklist-armar" men tycker ändå storleken fungerar bra och den känns inte för stor när jag bär den.

Skärm
Samma typ av skärm som 645 (MIP, alltså ej amoled), fungerar bra till aktivitet. Färger och layout under aktivitet är bättre än på 645 men det går så klart inte att jämföra med en amoled-skärm även om jag aldrig ägt en sådan på klocka.

Tycker dock att "ljusstyrkan" på grafiken utan bakgrundbelysning är något svagare än på 645. Se bild nedan men har svårt att fånga på bild pga reflexer. Det är som att kontrasten är något lägre.

Resultatet blir att det är lite svårare att se vad klockan är när man en januarikväll sitter i ett halvmörkt rum. I dagsljus syns skärmen bra, däremot är den svarta bakgrunden möjligen aningen ljusare än på 645. Även under aktivitet så är det sämre kontrast i dunkelt ljus, dvs svart text på vit bakgrund (bilden nedan är inte helt rättvisande då fokus hamnade på FR645 till höger men ger en idé om skillnaden).

Sammantaget så undrar jag om spec på skärmen är sämre än på 645 eller om den något sämre prestandan med släckt bakgrundsbelysningen är en konsekvens av de bättre färgerna?

Hade jag jämfört på en affär så hade jag nog inte sett denna skillnad, men hemma i soffan med båda klockorna bredvid varandra ser man skillnaden men den är inte jättestor.

Man kan ju låta bakgrundsbelysningen slå på när man rör på handleden men eftersom bakgrundsbelysningen på den här typen av skärm gör att klockan/skärmen ser väldigt billig ut känns det inte som en rolig lösning.

Aktivitet
Inget att klaga på, fungerar som det ska. Möjlighet till 8 data-fält under aktivitet är en positiv uppdatering. Att tiden visas på startskärmen är en grej jag verkligen saknat när man står på start-linjen och ska springa ett lopp, hade dock velat ha sekunder också och inte bara timmar/minuter.

Övrigt
Garmin har ju introducerat en massa nya features sedan min förra klocka. Jag är personligen inte intresserad av speciellt många av dessa och tror inte jag kommer att använda så mycket mer än jag gjorde på förra klockan.

En sak som ändrats är "Race predictions", de ger helt plötsligt rimliga värden, fast jag bara sprungit ett lätt pass efter förkylning med den nya klockan, eller kanske tack vare detta som värdena nu är rimliga?

Sammanfattning
Mycket i programvaran har tweakats vilket man kan förvänta sig. Skönt att kunna sätta upp datasidor i mobil-app:en, dock buggar denna funktionalitet ibland med felmeddelanden om att saker inte sparas som sedan visst har sparats. Jag betalade 3000 kr för den svarta music-varianten vilket är mindre än jag gav för 645 för lite mer än 6 år sedan så får väl sägas vara prisvärt i dagens läge.

En fråga
Har nu fått funktionen "Daily suggested workouts", troligen inget jag kommer att använda i någon större utsträckning, men ändå något jag skulle vilja testa. Verkar som att om man stänger av detta så är det en global inställning? Jag använder två profiler för löpning, en för vanlig distans-löpning och en för intervaller/lopp (där jag har auto pause och auto lap avstängt). Hade varit trevligt om förslag kom upp som default i distans-profilen men inte i intervall-profilen men detta verkar inte gå att få till?

Visa bilaga 746735
Får kommentera ovanstående ang skärmen på FR255 efter lite mer tid med klockan. Jag använder den inte som smartklocka så ta det i beaktande.

I praktiken vid användning som vanlig klocka och vid träning inom- och utomhus har jag inte reflekterat över att det skulle vara någon skillnad till det sämre på skärmen jämfört med FR645. Jag har heller inte under den här tiden saknat någon amoled-skärm.

Har inte råkat ut för några konstigheter med GPS:n, vilket iof inte säger så mycket efter 3-4 pass som utomhus som under normala omständigheter inte skulle orsakat problem för gamla klockan heller. Handledspulsen fungerar minst lika bra eller bättre men då ska man komma ihåg att handledspuls alltid funkat bra för mig.

Tillbaka
Topp