Ganska lång återkoppling efter första dagarna med Forerunner 255. Kommer närmast från att ha haft en Forerunner 645 i 6 år så jämför mestadels med den.
Utseende
Ramen runt skärmglaset är lite tunnare så intrycket blir lite mer modern smart/sport-klocka än typ Fenix/Epic-stilen. 645:an med sin större markerade alu-färgade eller svarta ram låg aningen mer mot den senare kategorin. Nya klockan är 5mm större, jag har väl sk "cyklist-armar" men tycker ändå storleken fungerar bra och den känns inte för stor när jag bär den.
Skärm
Samma typ av skärm som 645 (MIP, alltså ej amoled), fungerar bra till aktivitet. Färger och layout under aktivitet är bättre än på 645 men det går så klart inte att jämföra med en amoled-skärm även om jag aldrig ägt en sådan på klocka.
Tycker dock att "ljusstyrkan" på grafiken utan bakgrundbelysning är något svagare än på 645. Se bild nedan men har svårt att fånga på bild pga reflexer. Det är som att kontrasten är något lägre.
Resultatet blir att det är lite svårare att se vad klockan är när man en januarikväll sitter i ett halvmörkt rum. I dagsljus syns skärmen bra, däremot är den svarta bakgrunden möjligen aningen ljusare än på 645. Även under aktivitet så är det sämre kontrast i dunkelt ljus, dvs svart text på vit bakgrund (bilden nedan är inte helt rättvisande då fokus hamnade på FR645 till höger men ger en idé om skillnaden).
Sammantaget så undrar jag om spec på skärmen är sämre än på 645 eller om den något sämre prestandan med släckt bakgrundsbelysningen är en konsekvens av de bättre färgerna?
Hade jag jämfört på en affär så hade jag nog inte sett denna skillnad, men hemma i soffan med båda klockorna bredvid varandra ser man skillnaden men den är inte jättestor.
Man kan ju låta bakgrundsbelysningen slå på när man rör på handleden men eftersom bakgrundsbelysningen på den här typen av skärm gör att klockan/skärmen ser väldigt billig ut känns det inte som en rolig lösning.
Aktivitet
Inget att klaga på, fungerar som det ska. Möjlighet till 8 data-fält under aktivitet är en positiv uppdatering. Att tiden visas på startskärmen är en grej jag verkligen saknat när man står på start-linjen och ska springa ett lopp, hade dock velat ha sekunder också och inte bara timmar/minuter.
Övrigt
Garmin har ju introducerat en massa nya features sedan min förra klocka. Jag är personligen inte intresserad av speciellt många av dessa och tror inte jag kommer att använda så mycket mer än jag gjorde på förra klockan.
En sak som ändrats är "Race predictions", de ger helt plötsligt rimliga värden, fast jag bara sprungit ett lätt pass efter förkylning med den nya klockan, eller kanske tack vare detta som värdena nu är rimliga?
Sammanfattning
Mycket i programvaran har tweakats vilket man kan förvänta sig. Skönt att kunna sätta upp datasidor i mobil-app:en, dock buggar denna funktionalitet ibland med felmeddelanden om att saker inte sparas som sedan visst har sparats. Jag betalade 3000 kr för den svarta music-varianten vilket är mindre än jag gav för 645 för lite mer än 6 år sedan så får väl sägas vara prisvärt i dagens läge.
En fråga
Har nu fått funktionen "Daily suggested workouts", troligen inget jag kommer att använda i någon större utsträckning, men ändå något jag skulle vilja testa. Verkar som att om man stänger av detta så är det en global inställning? Jag använder två profiler för löpning, en för vanlig distans-löpning och en för intervaller/lopp (där jag har auto pause och auto lap avstängt). Hade varit trevligt om förslag kom upp som default i distans-profilen men inte i intervall-profilen men detta verkar inte gå att få till?
Visa bilaga 746735