Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Det finns en del andra på Happy vars beteende inte är normalt. Mig själv inkluderad. Forumet är fullt av människor som inte är vanliga Svenssons. Och vem fan vill vara normal?

Själv uppskattar jag @HåkanC och hans stora kunskap om cyklar och cykling, @kais01 och hans grymma kompetens när det gäller belysning samt att tweaka och bygga om, @LWB och hans fantastiska prosa och hypomaniska Miyatasamlande, med flera. ❤️

De som ägnar sig åt förtäckt skrävel, Svenssons eller inte, brukar jag däremot undvika.

Senast redigerad av en moderator:
Bikepacking
Jodå, nog går det. Jag har haft trippla byxor, fyra par strumpor, tre tröjor, fleece, dunjacka, balaklava, mössa och dubbla vantar och då har det fungerat ner till någon enstaka minusgrad men lite opraktiskt att släpa på allt det när man är ute på tur.
Då har vi antagligen bara väldigt olika nivå av komfort. För mig innebär det att även packa ner ett underställ och en mössa, övriga kläder (långbyxor, vindjacka, strumpor) har jag ju ändå med mig. Min varma sovsäck tar betydligt mer plats än så, och även quilt + tunna sommarsäcken tar mer plats.

Bikepacking
Då har vi antagligen bara väldigt olika nivå av komfort. För mig innebär det att även packa ner ett underställ och en mössa, övriga kläder (långbyxor, vindjacka, strumpor) har jag ju ändå med mig. Min varma sovsäck tar betydligt mer plats än så, och även quilt + tunna sommarsäcken tar mer plats.
Så kan det vara. Min önskade komfort i detta fall var att inte vakna av kylan stup i kvarten. Värt att nämna är också att vid det tillfället användes en hängmatta med ett liggunderlag som inte gör någon glad och som dessutom är alldeles för kort.

Bikepacking
I Spanien och Portugal har jag nästan uteslutande sovit på hostels. Några nätter har varit på campingar, men här är de generellt dåliga för tältande utan är anpassade för camper vans. Standardpris för camping med tält i Spanien verkar vara runt 13€ och man kan hitta hostels för 10-15€.
En natt tältade jag i en trädgård där jag även bjöds på grönkålssoppa och hummus.
En natt sov jag på en soffa hos en långfärdscyklist vid namn Alan Potter som bjöd på underbar frukost i sitt off-grid-hus. Så trevligt att kunna prata cykling med någon som omväxling, för på hostels i Portugal handlade det mest om hur man hittar de bästa vågorna att surfa på.
Vägarna i Portugal är bättre än de i Spanien, iallafall längs kusten som är där jag cyklat, men bilförarna är riktigt hemska. Är vägen fri så byter de oftast fil och ger dig gott om utrymme, men är det möte samtidigt så är säker omkörning någonting som de aldrig hört talas om. Att sakta ner farten kommer inte på tal och du får vara glad om du får 20cm fritt utrymme.
Men nu är det skönt att vara tillbaka i Spanien. Har aldrig känt mig osäker på vägarna här. Skriver det här från centrala Cádiz.

Bikepacking
Novembertur till norska finnskogen
Älskar verkligen de här hösturerna, tog emot att ge sig iväg men väl ute så skönt. Cyklade en långtur upp till norska finnskogen, mil efter mil efter mil med fantastisk gruscykling. Körde den som en kick-off för vinterträningen men cyklade första delen extra lugnt och tog ett par vilodagar efter att ha legat sjuk i influensa i oktober. Jotunheimen fick jag avstå efter att ha blivit lurad av SMHI, hade inte rätt utrustning för riktigt vinterväder. men vädret hade varit perfekt för en utflykt dit. Drygt 200 mil cyklade, samma som Sverige på längden.

Känns underligt att vara hemma igen :)

54150846680_8d9043dd99_o_d.jpg

Först en bild från det Skåne jag lämnade :)

54150721264_4edd659367_o_d.jpg

Finnskogen

54150713454_3904a2d9ea_o_d.jpg

54150850585_b7c767f6d4_o_d.jpg

54150389211_f79a96a8d5_o_d.jpg

54150683378_3fa7a99a22_o_d.jpg

54150390326_788b759fc7_o_d.jpg

54150683223_9c57a84a77_o_d.jpg

54150717184_f5b2fc49fc_o_d.jpg

Även om du har svarat på det tidigare, så finner jag det rejält fascinerande med hur du kör med all packning på pakethållaren. :)

Bikepacking
Jag träffade på en cykelturist (eventuellt hemlös) idag. Utanför XXL kom en cyklist (väskor fram och bak). När jag handlat klart hade han dragit igång köket (i lä vid väggen). Inte direkt kallt, men kallt nog för att snön ska ligga kvar. Och det börjar skymma efter 14-14.30 i dessa trakter. Blev inte avis/sugen. @aben s tur ser trevligare ut. Och ljusare.

Bikepacking
Jag träffade på en cykelturist (eventuellt hemlös) idag. Utanför XXL kom en cyklist (väskor fram och bak). När jag handlat klart hade han dragit igång köket (i lä vid väggen). Inte direkt kallt, men kallt nog för att snön ska ligga kvar. Och det börjar skymma efter 14-14.30 i dessa trakter. Blev inte avis/sugen. @aben s tur ser trevligare ut. Och ljusare.

Undrar vars den snubben kom ifrån, pitehållet möjligen? Gamla Kågevägen ligger väl inte långt från området där XXL har sin lokal... Och åt Anderstorps håller finns det väl inte så mycket cyklingsbara småvägar? (är inte så bekant med den sidan av schtaan)

Bikepacking
Undrar vars den snubben kom ifrån, pitehållet möjligen? Gamla Kågevägen ligger väl inte långt från området där XXL har sin lokal... Och åt Anderstorps håller finns det väl inte så mycket cyklingsbara småvägar? (är inte så bekant med den sidan av schtaan)
Har ingen aning. Det är inte optimalt underlag på cykelbanorna så att cykla tillsammans med bilar (när det inte är riktigt ljust ens när det är ljust)... inte bättre. Och (en hel del) snö är ju på väg in. Efter snön landat blir det ju en helt annan deal (plogvallar etc). Jag skulle inte cykla alls. Det GÅR att cykla. Men...

Bikepacking
Ljuset är en av de trevliga sakerna med höstturer, man är utomhus hela dagen och det gör årstiden mindre mörk. Fast uppe i dina trakter blir det förstås inte så många timmar ändå. Men du slipper även myggen :)

Bikepacking
Ljuset är en av de trevliga sakerna med höstturer, man är utomhus hela dagen och det gör årstiden mindre mörk. Fast uppe i dina trakter blir det förstås inte så många timmar ändå. Men du slipper även myggen :)
Senaste oktoberturen slapp jag konstigt nog inte mygg! Just över nollan på nätterna, men ändå lyckades jag slå ihjäl tre mygg (som väntade på mig i absiden).
Ska försöka mig på fler höstturer nästa år. Det är en trevlig/vacker årstid. :)

Bikepacking
Om man hittar en pärla är det obligatoriskt att berätta var !!
Stugan ligger i ett naturreservat ute på ett näs några mil söder om Kristinehamn, finns med på appkartor. Ved brukar tyvärr inte finnas, nu var det spillbitar av brädor från någon renovering som sågats upp och lagts dit men det är första gången det funnits ved när jag varit där. Tror det är Naturvårdsverket som äger stugan och det finns flera i området.

Bikepacking
Igår passerades 6000km, och det var även en ansträngande cykling genom stora områden utan skugga och solbrända marker, men även långa klättringar på vägar med nästan ingen trafik.
Bytte bakdäck efter ungefär 5000km för gummit var helt borta på vissa ställen. Så illa att jag inte vågade ta klättringsvägen till Málaga utan tog en tråkigare men säkrare väg.
1000000462.jpg
1000000463.jpg
1000000467.jpg

Bilagor

• 1000000467.jpg
    1000000467.jpg
    1 MB · Besök: 44
Bikepacking
Igår passerades 6000km, och det var även en ansträngande cykling genom stora områden utan skugga och solbrända marker, men även långa klättringar på vägar med nästan ingen trafik.
Bytte bakdäck efter ungefär 5000km för gummit var helt borta på vissa ställen. Så illa att jag inte vågade ta klättringsvägen till Málaga utan tog en tråkigare men säkrare väg.
Visa bilaga 739438Visa bilaga 739440Visa bilaga 739441
Helt otrolig väg att få cykla på :)

Bikepacking
Han kom söderifrån, Tyskland närmare bestämt. Var på väg till Nordkap för vidare resa genom Finland på väg till Kroatien eller liknande.

Bikepacking
Han var en ärrad bajkpäker, visste vad han gjorde.
Men fi schatan, jag avstår.
En månad norrut, medans det blir mörkare, till områden där solen aldrig ens går upp. På smala vägar med plogvallar, trafik och vinter... Vågat (är inte riktigt rätt ord).

Jag hade också avstått... Om man nu inte hade fått den helt underbara iden att cykla tvärsöver Island mitt i värsta vintern (öst-väst riktning)

Vågat? Snarare dumdristigt i mina ögon...

Bikepacking
De här vintercyklingarna uppe i norr är inte en lek, läste nyss om en ung kille, Storm De Beul, som överraskades av dåligt väder under en solovandring utanför Jokkmokk för en månad sedan och inte klarade sig.

Senast ändrad:
Bikepacking
De här vintercyklingarna uppe i norr är inte en lek, läste nyss om en ung kille, Storm De Beul, som överraskades av dåligt väder under en solovandring utanför Jokkmokk för en månad sedan och inte klarade sig.

Ja, vädret är inte speciellt pålitligt där uppe för tillfället. Fastnade han dessutom i stormen som var (trots att han var en erfaren vandrare) så är inte chanserna stora, särskilt inte som han var skadad enl infon jag läste mig till.

Tillbaka
Topp