[Annons] Orbea Diem, remdrift och elektrisk hjälp - Vinterpendlare för salta förhållanden.

Redaktionen

Medlem
[Annons] Orbea Diem, remdrift och elektrisk hjälp - Vinterpendlare för salta förhållanden.
IMG_3025-2000x1500.jpg

Vi har lånat en Orbea Diem med remdrift. Det hela började med en nyfikenhet och längtan efter mindre underhåll, i forumets trådar om remdrift och pendling kunde vi läsa om overkligt långa serviceintervaller och remdrivna cyklar som tuffade på vinter

Läs hela artikeln:

Varför inte i elcykelforumet?

:ROFLMAO:
Eller här?

Ni gör alltså betalt reklam för en elpendlare som kostar enbart 49990:- och nämner inte ens priset i eran fina artikel :)
Det är säkert en jättebra cykel, trots att ramen är ful.

Min elpendlare för kroppsligt dåliga dagar kostade 15000:- med shimanomotor och remdrift. En Ortler dock, däremot är elcyklar stöldbegärliga så det räckte bra.

En riktigt underhållsfri vinterhoj ska ha rullbromsar, det är sen gammalt.

Vacker! Är inte hojjen lite för liten för dig?

@gott den ser kanske lite för liten ut på bilden, men trots detta så känns den inte konstig på något vis. Jag är 190 och Sitter upprätt och bekvämt och kilometerna bara rasar iväg när man kör det här vrålåket. Grymma dubbdäck m 4 rader från Suomi Tyres gör saken än mer bekväm.

Om två veckor ca kommer en recension av en kvinnlig elcyklist som kört myclet elcykel förr. Därefter skall en hårdnackad cykelpendlare från stocholms sydöstra förorter ge sin syn på saken/cykeln.

@gott den ser kanske lite för liten ut på bilden, men trots detta så känns den inte konstig på något vis. Jag är 190 och Sitter upprätt och bekvämt och kilometerna bara rasar iväg när man kör det här vrålåket. Grymma dubbdäck m 4 rader från Suomi Tyres gör saken än mer bekväm.

Om två veckor ca kommer en recension av en kvinnlig elcyklist som kört myclet elcykel förr. Därefter skall en hårdnackad cykelpendlare från stocholms sydöstra förorter ge sin syn på saken/cykeln.
Gott! Men du borde testa hållarna också och inte åka runt med väskan sådär, känns trafikosäkert

Den är ju ful och nyttig och är väl därför tänkt att användas som en brukshoj. När man då tänker på vad den kostar och hur riskfyllt man ibland parkerar en brukshoj, så får jag inte riktigt ihop det. Blir till att rusta med minst två riktigt feta lås och försåtsminering. Opraktiskt...

Efter att vår medarbetare Jonas E testat cykeln i lite mer än en månad så tog Ursula Haas över Orbean. Hon cyklar dagligen elcykel till och från jobbet. cirka 90 minuter ToR. Här kommer ett utdrag från hennes upplevelse. Resten kommer att redovisas i en slutartikel när cykeln också testats av ytterligare en person.

/Redaktionen

"När jag var tolv fick jag en bländande ny turkos crescent med vitt lindat styre, det var min första nya cykel som inte ärvdes av ett sykon eller köptes begagnad. Jag hade samma känsla inför Orbean, en riktig cykel, jag tyckte det var kul att cykla på en så fin cykel och inte helt vanlig bland andra elcyklar. Den ser ganska anspråkslös ut men allt känns väldigt gediget och välbyggt. Jag har cyklat i flera år på en elcykel till jobbet, väldigt funktionell men ingen känsla av wow eller cykel, mer bara praktisk bruksfunktion som tar en snabbt från a-b, med orbean kände jag att jag satt på en cykel som också andra cyklister kunde spana in!"

Här kommer tre negativa egenskaper och tre bra:

Mindre bra
  • Lasthållaren fram blockerar ljuset och är klumpig att lasta på, annat än platta paket
  • Smal obefintlig pakethållare, bäst för väskor specifikt tillverkade för den pakethållaren
  • Ingen datordisplay på själva styret/ramen, man blir beroende av telefonen för att kunna se batteristatus, hastighet och körsträcka
Bra
  • Man kan cykla långt med hög komfort (ca två mil i enkel riktning, dagligen)
  • Även med nästan urladdat batteri går det att cykla ganska långt
  • Orbean tar sig smidigt fram över olika underlag, trygg i vintercykling
IMG_3450.webp

Tillbaka
Topp