[Artikel] Erik Herou – om att bygga ett nischat Cykelmärke

Redaktionen

Medlem
IMG_3971-2-2000x1500.jpeg

Från samarbete med tidigare sovjetiska flygplanstillverkare till att förhandla varumärkesrättigheter på franska. Erik Herou berättar om sin resa från dröm till ett unikt företag.

Läs hela artikeln:

Tjena!

Hade jag inte ägt lite för många hardtails så hade jag köpt en för länge sen. Men när den där heldämpade SSen ser dagens ljus så ställer jag mig först i kön.

Riktigt kul och intressant läsning. Bra artikel! Uppskattar drivkraften och testande hos cykelbyggaren. Känner igen mycket från det egna byggandet och produktionen av nuvarande och tidigare cykelmärken. Mycket slit, men samtidigt väldigt kul och utvecklande på många plan.

Gällande ekonomi kan man säkert gå två vägar. Tjäna bra med pengar på cyklar eller skapa unika cyklar. Jag tror vanligtvis inte att dessa produkter möts i samma företag.

IMG_3971-2-2000x1500.jpeg

Från samarbete med tidigare sovjetiska flygplanstillverkare till att förhandla varumärkesrättigheter på franska. Erik Herou berättar om sin resa från dröm till ett unikt företag.

Heroux Cycles har en tydlig vision, den finns på hemsidan och den lö

Läs hela artikeln:
Ritningar i kad rekommenderar ett gammalt som min bror använde är två stycken pärmar med instruktioner på exempel heter Rhinoceros
NURBS modulering for Windows.

Väldigt trevlig läsning. Har alltid vart inspirerad av erik h och de andra Stockholmarnas cleana SS- och Fixiehojar.

Det har resulterat i ett antal roliga hojar under åren, även om jag numera är tillbaka på växlat. :-)

Senast ändrad:
Mycket bra artikel! Har också inspirerats till helstela byggen på grund av Erik, men behöver tyvärr både växlar och bromsar fortfarande :)

Riktigt kul och intressant läsning. Bra artikel! Uppskattar drivkraften och testande hos cykelbyggaren. Känner igen mycket från det egna byggandet och produktionen av nuvarande och tidigare cykelmärken. Mycket slit, men samtidigt väldigt kul och utvecklande på många plan.

Gällande ekonomi kan man säkert gå två vägar. Tjäna bra med pengar på cyklar eller skapa unika cyklar. Jag tror vanligtvis inte att dessa produkter möts i samma företag.
Lite tankar till den som funderar på att starta ett eget cykelmärke. Jag kan efter mina två senaste möten med ett stort respektive gigantiskt cykeltillverkande företag, avslöja att det krävs ekonomiska muskler i Hulken-klass för att få fart på en egen avancerad cykel i större serier. Att göra mer standardiserade cyklar i mindre serier, kräver inte mer än en rejält tjock plånbok, lite beroende på ram-matreal.

Att använda befintliga Asien-ramar och "branda" dess kan i princip vem som helst göra redan med några SMS-lån, och sedan skriva cykelfabrikör på sitt visitkort.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp