[Artikel] Tips på cykelverktyg du behöver ha hemma

Redaktionen

Medlem
youtube_thumbnail_HR.jpg

Känner du att du vill börja skruva lite på din cykel, men är osäker på vilka verktyg du behöver?
Här är en liten guide till de vanligaste verktygen du behöver för att dra åt bultar, byta kedja, kontrollera däcktryck och justera dämpare – och i stort sett börja lära känna din cykel. Genom att själv skruva lite och ta hand om din cykel kan du tidigt upptäcka när något behöver service, innan slitaget leder till större och dyrare reparationer i framtiden.

Läs hela artikeln:

Tips vad och var handla?
Själv jättenöjd med Biltemas färgkodade insexnycklar:

En bra tång att klippa vajer med är ett måste tycker jag. Så värt när man byter ex. växelvajer.
Köpte Biltemas en gång i tiden, tycker den är bra, osäker om det fortfarande är samma?
(De lämnar i alla fall 10år garanti)

Köpte Biltemas en gång i tiden, tycker den är bra, osäker om det fortfarande är samma?
(De lämnar i alla fall 10år garanti)

Ser ut precis som min Pedros förövrigt

Tillägg: Själv tycker jag nog att det är bättre att investera i en riktigt bra vanlig avbitare, ex. Knipex. Funkar 98% lika bra till vajer (kanske lite sämre till hölje) men mer användbar generellt.

Jag kör både hölje och vajer med den ja. Jag har en rimlig uppsättning verktyg förutom cykelverktyg. Har man inte det så kanske avbitare, kniv, skruvmejsel, hammare, osv kommer innan vajerknipsare.

La själv pengar på pengar på Park Tools vajerknipsare, och ja dyr, men samtidigt en viss känsla av proffsmek varje gång jag klipper kabel eller hölje, även möjlighet att trycka ihop ändhylsa.

Tillbaka
Topp