[Artikel] Rösta om Sveriges bästa cykelområden - Vinn cykel från merida

Redaktionen

Medlem
rosta-sveriges_basta_cykling2024.jpg

Äntligen är det dags igen för Happyrides besökare och medlemmar att utse Sveriges bästa cykelområden för 2024. Omröstningen pågår till och med 30 oktober och alla som är med och röstar har chansen att vinna Hjälm, glasögon, knäskydd och armbagågsskyd

Läs hela artikeln:

Som "nyinflyttad" skåning är jag förvånad att inget skånsk finns med i stigcyklingsalternativen.
Har cyklat på mången platser i Sverige men Skåne med sina fina snabba rotfria stigar är fantastiskt. Vill nog påstå att Genarps-området (Häckeberga/Risen etc) - lätt erbjuder ett av Sveriges bästa stigcykling, enda smolket i bägaren är att det har varit en del skogsavverkning senaste året.

Hur har nomineringen gått till för de olika "grenarna"?

Delsjöområdet i Göteborg där jag har cyklat omkring i 25 år
Otroligt mycket stigar både lätta och utmanande.
Lätt att få sällskap på en tur.

Gerry (Trailmaster)

Delsjöområdet i Göteborg där jag har cyklat omkring i 25 år
Otroligt mycket stigar både lätta och utmanande.
Lätt att få sällskap på en tur.

Gerry (Trailmaster)
Kul!
Som Stockholmare har jag bara cyklat i Delsjöområdet tre gånger. Men det är fantastiskt fint och jag kan bara hålla med.
Lite avundsjuk på Gbg som har Delsjön och Änggårds med bara en motorväg emellan.
/
Kalle

En fråga som blir svår att svara på, eller som inte kommer ge något. Är var den bästa cykelpendlingen finns. i 99,9% av fallen så pendlar man i isn egan ort. Inte så att jag pendlar till jobbet med cykeln i Göteborg om jag bor i Stockholm. Frågan kommer bara visa var flest pendlar.

Jag vill nominera Funäsfjällen till Sveriges bästa cykelområde 2025, stigcykling på fjället har något alldeles extra!

rosta-sveriges_basta_cykling2024.jpg

Äntligen är det dags igen för Happyrides besökare och medlemmar att utse Sveriges bästa cykelområden för 2024. Omröstningen pågår till och med 30 oktober och alla som är med och röstar har chansen att vinna Hjälm, glasögon, knäskydd och armbagågsskyd

Läs hela artikeln:
Funäsdalsfjällen får min nominering

Synd att både Ulricehamn och Gesunda saknade som val, de är absolut mina favoriter tillsammans med Vallåsen.

En kommun som egentligen har alla förutsättningar men gör allt för att sumpa alla chanser till att bli ett cykelmecca är min hemkommun, Kristianstad..

Från Kristianstad centrum är det 3 mil till Hovdala. Där körs ett av Sveriges bästa långlopp, Snapphaneturen..

Tre mil åt andra hållet ligger Ryssberget där det tävlas i freeride..

Norr om Kristianstad ligger Vånga där finns det mycket down hill slingor plus att norr och öster om Vånga finns det stora möjligheter för gravel cykling.. Bland annat ett tävlingslopp på uppåt 16? mil..

Tre mil söder om Kristianstad ligger Brösarp och Drakamöllan med över 100 km stigar och leder..

I tallskogen mellan Åhus och Juleboda längs med kusten ligger kanske Sveriges bästa nybörjarcykling med uppåt 60 km stig..

På Linderödsåsen mellan Tollarp, Maltesholm, Östra Sönnarslöv, Borrestad och Degeberga finns det minst 100 km stig.
Det finns även mycket grusvägar för gravel i detta området.

Precis väster om stan ligger området med Bockeboda, Baslinjen, Uddarp och Ovesholms gods där det tävlas i xc.
Där finns det 80 till 100 km leder och stig..

Under 15 till 20 år har det varit diskussion om att anlägga en xc slinga på minst 5 till 6 km på gamla soptippen i stan..
För 5 till 6 år sedan sa kommunen att det helst skulle vara gjort i går.. Det projektet ligger fortfarande på is..

I närområdet bor det mellan 3 till 4 miljoner människor. Det tar en dryg timme från Köpenhamn hit.

Jag har erbjudit Kristianstad kommun att hjälpa till att markera hundratals km stigar och leder men med minimalt intresse från kommunen..

Tack för att ni tagit er tid till att läsa detta långa inlägg..

En kommun som egentligen har alla förutsättningar men gör allt för att sumpa alla chanser till att bli ett cykelmecca är min hemkommun, Kristianstad..

Från Kristianstad centrum är det 3 mil till Hovdala. Där körs ett av Sveriges bästa långlopp, Snapphaneturen..

Tre mil åt andra hållet ligger Ryssberget där det tävlas i freeride..

Norr om Kristianstad ligger Vånga där finns det mycket down hill slingor plus att norr och öster om Vånga finns det stora möjligheter för gravel cykling.. Bland annat ett tävlingslopp på uppåt 16? mil..

Tre mil söder om Kristianstad ligger Brösarp och Drakamöllan med över 100 km stigar och leder..

I tallskogen mellan Åhus och Juleboda längs med kusten ligger kanske Sveriges bästa nybörjarcykling med uppåt 60 km stig..

På Linderödsåsen mellan Tollarp, Maltesholm, Östra Sönnarslöv, Borrestad och Degeberga finns det minst 100 km stig.
Det finns även mycket grusvägar för gravel i detta området.

Precis väster om stan ligger området med Bockeboda, Baslinjen, Uddarp och Ovesholms gods där det tävlas i xc.
Där finns det 80 till 100 km leder och stig..

Under 15 till 20 år har det varit diskussion om att anlägga en xc slinga på minst 5 till 6 km på gamla soptippen i stan..
För 5 till 6 år sedan sa kommunen att det helst skulle vara gjort i går.. Det projektet ligger fortfarande på is..

I närområdet bor det mellan 3 till 4 miljoner människor. Det tar en dryg timme från Köpenhamn hit.

Jag har erbjudit Kristianstad kommun att hjälpa till att markera hundratals km stigar och leder men med minimalt intresse från kommunen..

Tack för att ni tagit er tid till att läsa detta långa inlägg..
Pratades det inte för några år sedan, innan pandemin om att göra ett mtb etapplopp i de omgivningarna runt Kristianstad?

Inte för att jag är expert på området. Jag ser att i Skåne finns det flera områden för landsvägscykling, Österlen, Bjärehalvön/Båstad, Hallandsåsen och Söderåsen. Jag har cyklat en del på Österlen, och visst det är fint. Men området väster om Romeleåsen, kring Genarp, Lyngby, Vismarlöv, Häckeberga naturområde etc är ännu finare. Vill man utvidga området så kan man cykla över åsen vid Slimminge och vidare österut. Området är kuperat, det är smala asfaltvägar, ibland grusvägar, med lite trafik som går genom ett böljande landskap med bokskogar och betesmarker. Jag möter ofta cyklister i området, och även MC och entusiastbilar utan tak.

Tillbaka
Topp