[Artikel] Effektmätare Favero Assioma Pro MX-2 - Test

Redaktionen

Medlem
Skarmavbild-2024-11-05-kl.-21.09.31.jpg

Favero Assioma dök för ett par år sedan upp som en utmanare på wattmätarmarknaden, då endast för landsväg. Pedaler har för de cyklister som vill mäta effekt på flera cyklar blivit en smidig lösning som nu också Favero vill erbjuda till MTB-cyklister

Läs hela artikeln:

Tack för testet. Jag har den enkelsidiga varianten och är användare sedan i sommaren 2024 på min gruscykel och mycket nöjd. Initialt var det något knas med den nya pedalen, men byttes ut av fabriken på garanti och har sedan dess fungerat perfekt, med mätvärden som är konsekventa. Precis som landsvägspedalen från Favero.

Tack för testet. Jag har den enkelsidiga varianten och är användare sedan i sommaren 2024 på min gruscykel och mycket nöjd. Initialt var det något knas med den nya pedalen, men byttes ut av fabriken på garanti och har sedan dess fungerat perfekt, med mätvärden som är konsekventa. Precis som landsvägspedalen från Favero.
Kul med återkoppling, hur upplever du batteritiden? Favero hintade att det kunde vara bättre än utlovat.
Vad var det för problem med den första pedalen du fick?
/
Kalle

Kul med återkoppling, hur upplever du batteritiden? Favero hintade att det kunde vara bättre än utlovat.
Vad var det för problem med den första pedalen du fick?
/
Kalle

Kalle, tillsammans gör vi detta forum bättre!

Har tyvärr ingen koll på batteritiden. Laddar väldigt, väldigt sällan. Fick dock nyligen en varning på min Garmin Edge 1030 om att batteriet i pedalen höll på att ta slut. När jag kom hem kikade jag och det var då mycket batteritid kvar. Min gissning är att batteritiden är den utlovade, eller mer. En kompis som har samma pedal, säger att hans verkar dra mer ström och att pedalen är känslig för rörelse, så att den lätt aktiveras i onödan. Jag tror inte att det har någon praktisk betydelse.

Första pedalen slutade att fungera i elektroniken efter att ha fungerat felfritt några veckor. Jag, tillsammans med fabriken körde några felsökningsövningar och skickade en bunt bilder. Tyvärr fick jag ingen återkoppling på vad som var fel. Gissar att det är någon typ av företagshemlighet. Jag pratade med stället jag köpte pedalen och sökte även på nätet efter någon som haft samma problem, men i somras fick jag inga träffar på den googlingen. Så det verkade som mitt fel var unikt.

Vid bytet av pedalen, så önskade fabriken att jag skulle skicka den trasiga pedalen först, och få den nya efter det. Något som jag var inte var sugen på då jag saknade några vettiga pedaler till min grusracer. Efter lite övertalning fick jag lägga några 1000-lappar i deposition, som jag genast fick tillbaka när bytet var genomfört.

Har varit väldigt nöjd efter det. Pedalerna bara funkar. Precis som det ska vara.

Jag införskaffade mig den dubbelsidiga versionen i början av sommaren till min gravel. Jag har inte laddat dom många gånger sedan dess. Förutom häromdagen då vädret började bli kallare. Innan jag tog ut hojen stod pedalerna på ca 1/3 batteri kvar men efter två timmars cyklande varnade Garmin för svagt batteri i pedalerna. Men jag har som sagt inte laddat dom på ett bra tag. Det är förväntat att de inte ska prestera lika bra i kyla och det ska bli intressant att se hur länge de håller mellan laddningarna i vinter.

För övrigt är jag mycket nöjd. Set and forget. Appen gör det den ska och det är bra kvalité på pedalerna. Lite tjockare än ett par Shimano XT- pedaler men det är inte många millimeter. Inget man märker av iaf. På Shimanos GRX- och XT-vevar har jag lagt emellan de två distansbrickor på varje sida som följer med så att de inte sticker ut på andra sidan av veven och riskerar nudda ramen. Ingen större risk iofs men det känns bättre med mer utrymme mot ramen. Som sagt det handlar om ett par ynka millimeter här med. Ingen skillnad här heller.

Jag kan varmt rekommendera pedalerna än så länge (y)

Edit: Stavfel

Senast ändrad:
Köpte mina med dubbelsidig mätning i början av sommaren. Har fungerat felfritt i drygt 500 mil iaf. Skiftar över dom mellan mtb och graveln. Vet inte om det behövdes men gjorde service på dom i helgen med nya tätningar och bussningar plus nytt fett

Tillbaka
Topp