Grusstyre och grussadelstolpe, vad kör ni med?

Leffe

Aktiv medlem
TLDR; Vilket krullstyre och 27,2mm stolpe är trevligt på en grusracer*?

Nu när jag förlikat mig med att min Yoeleo R12 inte är rätt storlek för mig så blir det ett nytt bygge. R12an var riktigt skön både på asfalt och grus men lite för hög stack för mig och en gnutta lång, ja jag hade kunnat byta ut det integrerade styret/stammen mot lösa delar och justerat upp det, men så gör man inte med uppgraditus det vet ni ju :)
Så till den nya ramen tittar jag nu lite på 3T Superghiaia men också Enve AR, som någon sa, toppen på AR men underdelen på supergaja vore perfekt, men finns det?
H21-styret från Yoeleo var helt perfekt i drop och flare men kanske lite tjock på överdelen. Så nu funderar man på vilket nästa styre ska bli, billiga alternativ från aliexpress kan absolut vara något också....

Och stolpe, är inte så noga med dem egentligen men nu när man ändå håller på, varför inte välja något förlåtande som kanske sparar ryggen och sittbenen lite extra? :)

*Grusracer enligt mig är en racercykel som är snabb på asfalt och snabb på grus, inte en monstercross som är en cykel med bockstyre och >40mm däck. Men kom gärna med tips oavsett :D

Den ser inte så tokig ut, men så mycket bekvämlighet behövs inte, iaf på bekostnad av det utseendet.

Ang styre vore ett winspace hyper med flare och vanlig styrstam det ultimata styret. Att övre delen sveper bakåt är så självklart (men sällsynt) att man undrar varför det inte finns på fler styren.

Beast gravel bar och Anve SES AR ligger i topp nu, beast görs i europa vilket är trevligt. Men priset på båda två..... det går inte alltså.

Men för info:

*Grusracer enligt mig är en racercykel som är snabb på asfalt och snabb på grus, inte en monstercross som är en cykel med bockstyre och >40mm däck. Men kom gärna med tips oavsett :D

Du är med på att eliten inom gravel i allt större utsträckning kör 50+ däck för att det är snabbare? Kör du mycket asfalt och välpolerade grusvägar köper jag absolut att du inte nödvändigtvis vill gå upp för mycket i däckkbredd, men att kalla det monstercross för det är 40+ däck på är lite väl ;-)

Du är med på att eliten inom gravel i allt större utsträckning kör 50+ däck för att det är snabbare? Kör du mycket asfalt och välpolerade grusvägar köper jag absolut att du inte nödvändigtvis vill gå upp för mycket i däckkbredd, men att kalla det monstercross för det är 40+ däck på är lite väl ;-)
För att det är snabbare? Der beror väl på vart man kör och hur banorna ser ut. Grusvägarna i USA (som många nya gruscyklar designas efter) ser inte alls ut som våra. Och jag förstår inte varför man ska köra en gravel på banor som man lika gärna kan köra en XC på om man nu _måste_ välja cykel, det är också en diskussion kan jag tycka, hade varit kul mer fler race där cykeltypen är valfri, men det skulle väl industrin protestera mot….

För mig innebär gruscykling grusvägar (no shit) och mycket asfalt både som transport och nöje. Våra grusvägar är ju väldigt släta ofta och kördes förr med vanliga racercyklar.
🙂

Ritchey Venturemax är styret alla dagar i veckan. Även för lvg men de smala varianterna produceras tyvärr inte längre.
”The Hump” avgör saken för mig.

Den som egentligen är en Ergon?
Precis, har skaffat en sån. Cane creek eller BBB (prisvärd) elastomer-parallellogram-designen är nog egentligen funktionellt bättre och hårdheten går ställa om genom att byta elastomer, men vill man ha nåt med lägsta vikt är kolfiberfjädern det bästa.

Styre kan vara personligt, men gissar de flesta kör med det styre cykeln kom med. Jag kör med ett helt vanligt bockstyre, ett Easton E100, har inte fastnat för specifik grusdesign. Överdrivet utsvängd bock känns som något för en MTB-nära hoj.

Nu börjar det närma sig....
Nästan perfekt

Kör Pro Discover alu själv, väldigt skönt styre. Har minsta möjliga flarevarianten och tycker det är supernice med lite ovala tops, lagom drop och lagom med flare.
Enda smolket är att minsta bredden är 40 cm.
Hade velat ha 38.

Precis, har skaffat en sån. Cane creek eller BBB (prisvärd) elastomer-parallellogram-designen är nog egentligen funktionellt bättre och hårdheten går ställa om genom att byta elastomer, men vill man ha nåt med lägsta vikt är kolfiberfjädern det bästa.
Sugen på den också, men när grusvägarna är blöta eller när det regnar så letar sig den fina sanden in överallt! Tänkte att springan/klykan blir en perfekt plats för sådant att samla sig i med efterföljande effekter?

Sugen på den också, men när grusvägarna är blöta eller när det regnar så letar sig den fina sanden in överallt! Tänkte att springan/klykan blir en perfekt plats för sådant att samla sig i med efterföljande effekter?
Jo, det är ett visst problem men inte stort om man inte cyklar jättemycket i blöta förhållanden. Man skulle kunna göra en custom strumpa för den som finns till andra öppna designer, men jag har inte haft nog stort behov av det.

Jag har en liten sadelväska som tar bort en hel del skvätt, det hjälper förstås.

Senast ändrad:
Har inte noterat det problemet på min Ergonstolpe. För tillfället sitter den iofs inte på någon cykel, men har den ibland på den gravelifierade CXen. När jag tagit ur den har den inte haft ett sandtag i glipan.

Har inte noterat det problemet på min Ergonstolpe. För tillfället sitter den iofs inte på någon cykel, men har den ibland på den gravelifierade CXen. När jag tagit ur den har den inte haft ett sandtag i glipan.
Den används alltså inte, du kanske ska sälja den till mig? 😎

@Manurhin2 skrev dock att den är kalas med setback, men att varianten utan setback inte gjorde någon märkvärd skillnad.
Kan vara värt att ha med sig, beroende på vilken sort man behöver.
Det beror mycket var man sitter i förhållande till sadelfästet och vinkeln på sittröret.Med sadeln max framskjuten kan nog vikten hamna för långt fram.
Själv kör jag en rak stolpe med sadeln någon cm från max bak och är jättenöjd. F.ö känner man knappast hur mycket stolpen jobbar förrän man kör i en större grop/slag och får en retur så man nästan lättar från sadeln.

Canyon/Ergon-stolpen har också bara en skruv för att låsa sadeln (istället för klassisk tvåskruv) och är tjorvig för finjustering av sadellutning. Med stora tunga sadelväskor bikepacking style så märker man också att den inte är helt vridstyv. Så endast om låg vikt och/eller clean look är en hög prioritet (som i mitt fall) skulle jag rekommendera den. Tekniskt sett tycker jag eesilk är bättre, men den väger mer. Jag har eesilk på en annan cykel.

BBB bsp-42 är en bra budgetvariant av eesilk (en kompis har den), men den har också bara singelskruv för sadelfästet. Det funkar, men jag tycker tvåskruv (som eesilk har) är överlägsen infästning, glider aldrig, enkelt och precist att justera sadelvinkel, och tar både rund och oval sadelräls utan att man behöver byta fäste.

Eftersom ena skruven på eesilk inte går komma åt underifrån (nästan säkert därför BBB valt singelskruv) är det inte lika smidigt som på en standardstolpe -- om man inte har en sadel med öppen mittskåra och byter skruven till en med hexskalle så man kan justera den ovanifrån, vilket jag har gjort med min eesilk då mina sadlar är öppna. Det bygger förstås på att ens fält-toolkit har en hexnyckel som når ned genom sadeln till skruvskallen så man kan justera i fält.

Senast ändrad:
Kör Pro Discover alu själv, väldigt skönt styre. Har minsta möjliga flarevarianten och tycker det är supernice med lite ovala tops, lagom drop och lagom med flare.
Enda smolket är att minsta bredden är 40 cm.
Hade velat ha 38.

Det där är också mitt favoritstyre. Sitter på alla mina krullstyrecyklar.
Hoppas att de släpper samma styre i 38 cm också.

Det där är också mitt favoritstyre. Sitter på alla mina krullstyrecyklar.
Hoppas att de släpper samma styre i 38 cm också.

Jepp, hade direkt uppdaterat resten av cykelparken då. Prisvärt också
Canyon/Ergon-stolpen har också bara en skruv för att låsa sadeln (istället för klassisk tvåskruv) och är tjorvig för finjustering av sadellutning. Med stora tunga sadelväskor bikepacking style så märker man också att den inte är helt vridstyv. Så endast om låg vikt och/eller clean look är en hög prioritet (som i mitt fall) skulle jag rekommendera den. Tekniskt sett tycker jag eesilk är bättre, men den väger mer. Jag har eesilk på en annan cykel.

BBB bsp-42 är en bra budgetvariant av eesilk (en kompis har den), men den har också bara singelskruv för sadelfästet. Det funkar, men jag tycker tvåskruv (som eesilk har) är överlägsen infästning, glider aldrig, enkelt och precist att justera sadelvinkel, och tar både rund och oval sadelräls utan att man behöver byta fäste.

Eftersom ena skruven på eesilk inte går komma åt underifrån (nästan säkert därför BBB valt singelskruv) är det inte lika smidigt som på en standardstolpe -- om man inte har en sadel med öppen mittskåra och byter skruven till en med hexskalle så man kan justera den ovanifrån, vilket jag har gjort med min eesilk då mina sadlar är öppna. Det bygger förstås på att ens fält-toolkit har en hexnyckel som når ned genom sadeln till skruvskallen så man kan justera i fält.

Tack för bra input! Har sneglat på Canyon/ Ergon-stolpen men ska ha utan setback då, samt var fundersam till hur infästningen funkar i praktiken med finjustering av vinkel respektive med packning.

Tycker att det är kanon med justeringen av vinkeln för sadeln sitter där den sitter på Canyonstolpen. Tycker det är lätt att vinkeln på sadeln ändras ofrivilligt på andra stolpar när man bara vill skjuta sadeln någon mm framåt eller bakåt.
Har inte heller problem att det samlas grus/sand mellan fjäderhalvorna på stolpen. Inget som gör någon skada i alla fall.

Canyon/Ergon-stolpen har också bara en skruv för att låsa sadeln (istället för klassisk tvåskruv) och är tjorvig för finjustering av sadellutning.
Ehh, vad i hela världen avser du med detta? Stolpen har en skruv i botten för att låsa vinkeln under montering, två skruvar för att sedan fixera sadeln på riktigt. Tycker inte det är några större problem att få till rätt vinkel och aldrig varit med om att sadeln flyttat på sig horisontellt eller vinklats om under cykling.

Däremot har jag tyvärr upplevt jag att stolpen jämfört med andra/vanliga stolpar verkar sitta dåligt i många ramar och har lätt för att börja glida ner/in i ramen, trots friktionspasta och korrekt moment på klämman. Har framförallt varit ett problem med ramar i metall där jag tror det både blir mindre friktion mellan ytorna och kraften från klämman antagligen inte distribueras lika mycket runt hela stolpen som för en ram i kol.

Eftersom ena skruven på eesilk inte går komma åt underifrån (nästan säkert därför BBB valt singelskruv) är det inte lika smidigt som på en standardstolpe -- om man inte har en sadel med öppen mittskåra och byter skruven till en med hexskalle så man kan justera den ovanifrån, vilket jag har gjort med min eesilk då mina sadlar är öppna.
Den generella lösningen är väl en tumskruv, vilket sitter från fabrik på vissa versioner av eeSilk men konstigt nog inte alla…

För såna som jag som gör OCD-justering 0,05 grader ute i fält särskilt vid ny sadel så är det mycket enklare med tvåskruv där man lättar ett kvarts varv på ena skruven och skruvar åt motsvarande på den andra.

Med Ergon behöver man ta ut sadelstolpen för att justera och jag tycker det svårt göra väldigt små finjusteringar.

Men det är förstås inte alla som är obsessive som jag över sadelvinkel. Kan vara bra känna till om man är det.

Angående tumskruv tycker jag de inte är så smidiga för man behöver lossa sadeln helt för att kunna skruva på den, och då blir finjustering besvärligt ändå.

Man ställe väl in sadelvinkeln och positionen en gång och sedan kör man bara?
Har aldrig behövt ändra den efter första inställningen på Ergonstolpen heller.
Ja, många gör så, samma med sadelhöjd etc, medan andra finjusterar över tid. Bike fitters kallar det för "micro adjusters" vs "macro absorbers", båda typer av cyklister existerar, både bland motionärer och proffs

Ergon-stolpen hade jag inget problem med vrid och att skruven rallade upp förrän jag började köra bikepacking med packat tält i sadelväskan som fäster i sadelrälsen. Lite läskigt dra åt skruven superhårt när man har kolfiberräls på sadeln som jag har så ska nog sätta lite loctite och se om det håller sig bättre. Finns förstås en risk att jag använt för lågt moment, minns inte vad jag hade. Brukar dra lite mindre än max-värdet när kolfiber är inblandat.

Passade på ta en bild på hur eesilk ser ut med öppen sadel och skruv bytt till en med insex-skalle. Man måste föestås ha en lång bit för att komma åt, men tycker ändå det är smidigare än ha en sexkant-skalle (original på min) eller tumskruv när det är möjligt, men det är förstås en smaksak.

Har den här sadelstolpen bak på tandemcykeln, främst för att kaptenen inte alltid kommer ihåg varna stokern inför gupp.

Eesilk med kolfiberrör (jag har alu-versionen) sägs väga 295 gram, medan Ergon allroad väger 220 gram, och det är anledningen jag valde Ergon på min gruscykel. Hade jag vetat att jag skulle börja köra bikepacking med stora sadelväskor hade jag nog kanske tagit eesilk istället. På senare tiden har jag börjat ta hänsyn till om det är amerikanskt vs europeiskt också och då har ju Ergon pluspoäng.

20250814_074502.webp
20250814_074507.webp

Senast ändrad:
Redan vid torrkörning känner jag att det kommer bli mycket bra!Visa bilaga 788407Visa bilaga 788408Visa bilaga 788409
Återkom hur det är att linda / hur övergången blir mellan hoodsen och den där aerosektionen.
Tolkar det som att man inte får ha erobars, bara Pros egna rätt så odugliga lilla minibrygg?

Inget för mig givet att det väger som mitt alustyre men är mer känsligt om man skulle gå omkull.
Men blir övergången snygg med hoodsen kan det ju vara ergonomiskt nice!

Har bara cyklat lite kort så ska ta en längre tur och ta med verktyg, så man kan justera lite, så får jag se sen. Hoppas det blir utan.

Redan vid torrkörning känner jag att det kommer bli mycket bra!Visa bilaga 788407Visa bilaga 788408Visa bilaga 788409
Vet inte vad jag ska tycka om styret. Körde en längre tur i helgen med nya cykeln (Open upper). Styret var utan linda så komforten var inte så bra som den kan bli, dock fungerade det utmärkt att köra utan med mitt förra yoeleo h21, men det var mycket tjockare och inte alls lika smäckert som pro-styret. T.o.m. i droppen var det tjockare.

Bredd och flare på pro var perfekt, vinkeln i böjen i droppen var också mycket bekväm, kunde kanske haft lite mer drop dock överlag, en cm, men det är ju en smaksak.
Det ovana och förmodligen normala var att det kändes så styvt, hela cykeln blev väldigt rapp men att styret var styvt kändes tydligt på grusvägen när man körde i hoodsen eller på toppen. I droppen var det lite flex som tur var.
Nu jämför jag ju med H21 från Yoeleo som jag på slutet tyckte var väldigt sladdrigt och ville byta mot ett styvare. Så nu fick jag som jag ville, men ovant var det. På asfalt var det ju enbart bra däremot!
Ska bli intressant att köra med lindat styre nästa gång.

För info: körde med panaracer gravelking slick 37mm (eller är de 38 🤔), 3bar fram 3,5 bak.

Senast ändrad:
Det ovana och förmodligen normala var att det kändes så styvt, hela cykeln blev väldigt rapp men att styret var styvt kändes tydligt på grusvägen när man körde i hoodsen eller på toppen. I droppen var det lite flex som tur var.
Ska bli intressant att köra med lindat styre nästa gång.
Det finns ju (vibrations-)dämpande lindor, tex
Det finns även (vibrations-)dämpande kuddar du kan ha under lindan (om det inte blir för tjockt?)
Den ovan verkar inte finnas i lager nu, den nedan skall finnas o är billigare

Jag har inte använt ngn av dem själv, men en annan dämpande linda som var mkt effektiv och gjorde stor skillnad för mig.

Det finns ju (vibrations-)dämpande lindor, tex
Det finns även (vibrations-)dämpande kuddar du kan ha under lindan (om det inte blir för tjockt?)
Den ovan verkar inte finnas i lager nu, den nedan skall finnas o är billigare

Jag har inte använt ngn av dem själv, men en annan dämpande linda som var mkt effektiv och gjorde stor skillnad för mig.
Hur ofta håller folk på den lindade delen av styret? Jag har funnit mig själv lägga på mjuk och skön linda och även dessa gelpads sen sitter jag ändå 80-85% på de obekväma hoodsen. Håller ju nästan aldrig där på toppen i böjen fram mot reglagen där det alltid finns en gelpad att lägga under. Där är jag kanske 5% och sen typ 10% i bocken.

Har faktiskt tänkt ställa just frågan "Varför skön linda när man ändå håller på hoodsen" flera gånger

Hade gelinlögg, kanske var en kombo från specialized på mitt salsa cowbell, var mycket bekvämt men byggde ju en del.

Jag har händerna väldigt varierat, och väldigt mycket på andra ställen än på handtagen.

Hur ofta håller folk på den lindade delen av styret? Jag har funnit mig själv lägga på mjuk och skön linda och även dessa gelpads sen sitter jag ändå 80-85% på de obekväma hoodsen. Håller ju nästan aldrig där på toppen i böjen fram mot reglagen där det alltid finns en gelpad att lägga under. Där är jag kanske 5% och sen typ 10% i bocken.

Har faktiskt tänkt ställa just frågan "Varför skön linda när man ändå håller på hoodsen" flera gånger
Vi är olika. Jag ligger nog 50%+ i bocken, 49% bakom reglagen och 1% på "hoodsen" som jag finner väldigt obekväma.
Olika som sagt.
Gel och gellinda.

Tillbaka
Topp