Grusstyre och grussadelstolpe, vad kör ni med?

Hur ofta håller folk på den lindade delen av styret? Jag har funnit mig själv lägga på mjuk och skön linda och även dessa gelpads sen sitter jag ändå 80-85% på de obekväma hoodsen. Håller ju nästan aldrig där på toppen i böjen fram mot reglagen där det alltid finns en gelpad att lägga under. Där är jag kanske 5% och sen typ 10% i bocken.

Har faktiskt tänkt ställa just frågan "Varför skön linda när man ändå håller på hoodsen" flera gånger
Med några år gamla SRAM Red AXS handtag och händer storlek 10-11 så får händerna inte rum på handtagen utan handloven får vila mot styret, där det är skönt med dämpning.Fet linda med gelinlägg under.Samma sak i bocken där det är skönt med dämpning under lindan. Nya AXS-handtagen är ju betydligt större och vore trevligt att prova. Kör med Ritchey Hypermax styre som har ganska litet drop och en bock som inte är cirkulär utan rak o tom har en liten inböjd bula. (Den gillar jag inte).

Har aldrig fattat grejen med speciella grusstyren, men jag tvekade ändå innan jag petade in en 3T aeronova som jag hade liggandes. Bästa grusstyre jag provat. Har verkligen inte saknat något bredare och då tror jag ändå att jag kör hyfsat mycket teknisk stig.

Har aldrig fattat grejen med speciella grusstyren, men jag tvekade ändå innan jag petade in en 3T aeronova som jag hade liggandes. Bästa grusstyre jag provat. Har verkligen inte saknat något bredare och då tror jag ändå att jag kör hyfsat mycket teknisk stig.
Anledning till att jag benämnde det så beror på att vanliga styren för racer, historiskt, är smala och utan ”flare”. Jag kör ju minst hälften av asfalt med min grusracer.

Det är ju just det där med flare jag inte har förstått mig på. 😜 Eller, det finns ju mycket annat som jag heller inte förstår.

Det är ju just det där med flare jag inte har förstått mig på. 😜 Eller, det finns ju mycket annat som jag heller inte förstår.
Lagom flare är väldigt trevligt för att få en bredare position i bocken än uppe vid reglagen, men jag skulle aldrig vilja ha så mycket flare att reglagen är vridna i typ 45° vinkel som många har.

Nån som minns Scott Drop-In Handlebars antitesen till dagens missfoster

Scott Drop-In Handlebars.webp

Utsvängd bock har ju moderna landsvägsstyren också, bara inte så mycket. Tillräckligt mycket så handleden inte ska krocka med styret när man har händerna i bocken, det är en ergonomisk grej.

Jag är inte heller så förtjust i gravel-styren med kraftig utsvängning utan kör med vanligt landsvägs/cyclocross-styre.

Tanken med kraftig grus-flare är väl att styret i bocken ska bli signifikant bredare så man har ett grepp för bättre kontroll när det blir brötigt, men har inte riktigt känt att det behövs, det är ju ingen MTB. Jag har emellertid 42 cm brett styre på gruscykeln (vilket nog innebär cirka 44 längst ned på bocken) och 38 på landsvägscykeln, så jag kör lite bredare för grus.

Det är klart jag kanske skulle kunna tänka mig ett styre som är 44 cm i bocken och 36 i hoodsen så man har en aeroposition där :unsure:, men då rymmer jag inte mycket till styrväska när det är bikepacking-tur.

De flesta har ju styret som satt på när man köpte en komplett cykel, jag tror inte kraftigt utsvängda grusstyren hade varit lika populära om man vid köp hade möjlighet att välja vilket styre man ville ha.

Samma här. Det ser ballt ut, men ergonomiskt är det helt bakvänt. Borde vara smalare i bocken och bredare i hoodsen om något.

Bytte från brett styre med flare till smalt styre utan flare på min gruscykel. Enorm förbättring.

Edit: Eller det är egentligen inte flare som sådan jag inte begriper, utan styren som är breda nere i bocken. Men jag har nog aldrig sett ett (modernt) brett bockstyre utan flare.

Du är med på att eliten inom gravel i allt större utsträckning kör 50+ däck för att det är snabbare? Kör du mycket asfalt och välpolerade grusvägar köper jag absolut att du inte nödvändigtvis vill gå upp för mycket i däckkbredd, men att kalla det monstercross för det är 40+ däck på är lite väl ;-)
Du ska nog nog titta noggrannare på vilka däck och bredder som vinner t ex Unbound. :)

OT:

jag kör en kolfiberstolpe för 144 kr från aliexpress och den sviktar fint under mina nästan 100 kg. Kör den även på min XC-cykel sen nån vecka tillbaka..

Denna skulle jag vilja ha:

Och sen ska man ha med sig att många av de stora namnen har kommersiellt stora sponsorer som fortfarande inte har utrymme för så breda däck i sina ramar / däcksponsorn har inte så breda däck i sortimentet.

Om man inte kör något ruffigt o brant är säkert flare onödigt men jag tycker det är jättebra. Av samma skäl föredrar jag en ram med lång reach o kort styrstam.

Återkom hur det är att linda / hur övergången blir mellan hoodsen och den där aerosektionen.
Tolkar det som att man inte får ha erobars, bara Pros egna rätt så odugliga lilla minibrygg?

Inget för mig givet att det väger som mitt alustyre men är mer känsligt om man skulle gå omkull.
Men blir övergången snygg med hoodsen kan det ju vara ergonomiskt nice!

Det var inga problem, men jag lindar ett bockstyre var fjärde år ungefär så det ligger mer i mina händer hur det blir…. 🙄
IMG_9737.webp

Vetetusan om jag är så nöjd med Pro-sryret. Alla mått är perfekta men jag vet inte om jag har händerna annorlunda än andra men det känns kantigt på ovandelen och utsidan (där man aldrig har händerna enligt något). Är svårt sugen på Enve-styret istället. PRO-styret kommer nog ut på K&S snart.

Tillsvidare blev det en ny hjälm, min gamla Bell sweep med tillverkningsdstum sept 08 blev ersatt av en Bell XR Spherical. På tiden?
Fantastisk skön där mipsen är inbyggd i skalet istället för ”plastmössan” som det innebär annars. Även mycket liten siluett till utseendet.
Ett stort plus är också att Bell fortfarande har justerbara spännen under öronen. Ni med stora öron och M-huvud kan testa en Specialized så förstår ni. Fid-lock får man inte heller för samma pris som på Bell, ett plus till Mao. Synd att nästan inga LBSer säljer Bell. Dock är TCM-cykel snabba med leveranser som vanligt, alltid fått bra service där.

IMG_9776.webp

Uppdatering. Den fina provstolpen från Biltema blev utbytt mot den här

IMG_9801.webp

Mycket nöjd med den. Sadeln sitter fast riktigt bra, och i cykeln var det ingen tvekan om stolpen skulle sitta ordentligt för det var mikrometertolerans. Var inte mycket om ens något kolfiberfett som följde med ner i röret.

Den känns bekväm att cykla på men det var Biltemastolpen i tjock alu också, så det är ramens förtjänst. Open UP är väldigt bekväm bak alltså. Det måste jag ge den. Hoppas den blir lika bra fram med nytt styre:

Nytt styre blir det också! ENVE SES AR 440 (445mm)

IMG_9953.webp
IMG_9952.webp

Överdelen känns riktigt smäcker och trevlig. Platt och tunn. Böjen är helt i klassisk rörform, dock är det bara den horisontella delen i bocken som är bredare, själva ”flären” görs i böjen under delen där reglagen fäster. Så det verka rom reglagen kommer sitt helt rakt vilket är bra. Ska bli kul att testa. Dock är hälsenan kass och blir sämre av cykling så det dröjer nog.

Har bara använt styret på trainern och det känns riktigt bra, PRO-styret var en plåga med sina vassa kanter och extrema styvhet, till min förvåning var det något löst inuti det när jag tog av det så jag fick pengarna tillbaka.
Men iaf så är nya styret lindat, var mycket svårare än det andra men kan också bero på supacuz-kopiastyrlindan som är både stel och har tjocka kanter.
Den skarpögde ser att jag lindade ena sidan åt ett annat håll, men så har jag även köpt billig linda först medans jag prövar mig fram så det är lugnt.
Förhoppningsvis blir det riktigt premiär utomhus imorgon,
IMG_0149.webp

Tillbaka
Topp