Effektpedaler för mtb/trainer/rehab

CalleB

Medlem
Jag har aldrig riktigt känt något större behov av effektpedaler, men efter större operation för drygt ett år sedan med massor av efterföljande rehab så har jag insett att en dubbelsidig mätning skulle kunna ge mig rätt värdefull data. Mitt opererade ben är förmodligen fortfarande svagare, vilket verkar göra att det friska benet troligtvis jobbar för mycket. Men målet är såklart att få benen jämnstarka och därför har jag börjat gräva i effektmätar-djungeln. Jag kör enbart XC och pedalerna måste funka med spd-skor. Nu under vintern står cykeln på Wahoo-trainer.

De enda alternativen som jag lyckas hitta är Garmin Rally Xc200 och Favero Assioma PRO MX-2. Men om någon har ytterligare alternativ så tar jag tacksamt emot tips.

Och nu till min fråga, hur funkar kopplingen mellan pedalerna, cykeldatorer, appar, Zwift etc? Det viktiga är att jag kan se effekten i resp pedal i realtid på något sätt. Är båda pedalerna kompatibla med allt? Jag har tyvärr ingen Garmin-cykeldator. Funkar det att koppla upp Garmin Rally mot vilken cykeldator som helst, eller kan man ha appen trots att man saknar andra Garmin-produkter?

Favero kan jag slå ett slag för. Har just nu ”last call” på sin Black Friday deal också med fri frakt. 22 timmar kvar, så skynda fynda. Bättre blir det inte.

Funkar förresten med Garmin/whatever-dator precis som ett par Rally. Du ser all data, allt som Rally visar kommer du även se av ett par Assioma.

Och du behöver stänga av kraftmätningen från din trainer så att inte datorn/Zwift/vad du nu connectar till läser från fel källa.

Båda kommunicerar med ett standardprotokoll (ANT+/BT) så vilken cykeldator som helst (som kan visa effekt) ska funka

Vill du ha bra koll i realtid på H/V-balans / hur kraften ser ut över varvet tror jag du har nytta av något likt

vilket både Assioma- och Garmin-pedalerna verkar ha.

En till sak. Jag är sjukt insnöad i Garmins ekosystem. Garmins pedaler har väldigt många klagomål. Pedalerna låter och gnisslar trots noga smörjning, slutar funka osv. Assioma är alltså rent utav bättre trots lägre pris och allt. Det var svårt för mig att svälja som Garmin fanboy. Kolla lite recensioner, googla på Reddit-poster osv så kommer du se att det stämmer. Så du kommer inte bli missnöjd. Assioma-pedalerna hade överlevt kärnvapenkrig och ändå haft batteri kvar när resterna av civilisationen gräver upp dessa 100 år senare. Och skulle något mot all förmodan gå sönder finns det billiga reservdelar på hemsidan. Du kan enkelt byta ut en (ja, höger eller vänster) pedalbody utan att behöva köpa en ny kraftmätande spindel tex.

Tack för alla svar! Och ja, jag har läst recensioner och verkar vara en ickefråga gällande Garmin vs Assioma :) Assioma verkar ju uppfylla det jag vill, och dessutom riktigt bra pris just nu...

Tillbaka
Topp