[Artikel] Kan ett nationellt cykelregister få bukt med cykelstölder?

Redaktionen

Medlem
cykelstold-2000x960.jpeg

Jag tror att vi alla kan relatera till sorgen som uppstår när ens egen eller kompisens cykel försvinner spårlöst. Oavsett om det är inbrott i hemmet, ett uppklippt lås utanför kontoret eller ett ensamt hjul som står kvar i cykelstället. Det, ihop med snabb avskrivningstakt i försäkringsvärde och svårigheten att försäkra vissa cyklar, gör sorgen även stor ekonomiskt. Tänk om det fanns ett stort ägarregister som kunde försvåra vidareförsäljning, skulle det motverka stölder? En förstudie från VTI föreslår nämligen det.

Läs hela artikeln:

Av de cyklar jag lämnat in och fått tillbaka, så har flertalet registrerats hos försäkringsbolag vid nyförsäljningen. Efter det har snålhet tagit över och ägare slutat betala in årsavgift.
Tveksamt ifall man vill betala enbart för att vara registrerade i ytterligare ett register.
Stöldmärkning hjälper tydligen inte hela vägen, och den är dessutom billig!
Här har vi blandat upp alla j-a el-sparkcyklar på rekognocering, med dumpat stöldgods som renoverats. Så får slöheten ta de alternativen i första hand.

Ett problem är när det plockas delar från cyklar. Jag tror det var därför min cykel stals, trots att den såg risig ut och den dessutom var "custom-målad". Hjulen och däcken var i mycket bra skick, säkert värda ett par hundra tillsammans.

cykelstold-2000x960.jpeg

Jag tror att vi alla kan relatera till sorgen som uppstår när ens egen eller kompisens cykel försvinner spårlöst. Oavsett om det är inbrott i hemmet, ett uppklippt lås utanför kontoret eller ett ensamt hjul som står kvar i cykelstället. Det, ihop med snabb avskrivningstakt i försäkringsvärde och svårigheten att försäkra vissa cyklar, gör sorgen även stor ekonomiskt. Tänk om det fanns ett stort ägarregister som kunde försvåra vidareförsäljning, skulle det motverka stölder? En förstudie från VTI föreslår nämligen det.

Läs hela artikeln:
Diskuterades här
Svar i tråden 'Hör upp, cykel i media-tråden'
https://happyride.se/forum/threads/hor-upp-cykel-i-media-traden.1402807/post-4725728. f.f.

Känns litet som affärernas skyltar med papperspoliser, för att skrämma snattare: Kanske märkningen får någon att tänka efter litet.

Såväl Personalcyklar/Sportson som ELCYKELPUNKTEN har noterat kraftigt minskat antal cykelstölder då de ISR-märker Förmånscyklar och cyklar som säljs till privatpersoner. Då Polis/Tull och Försäkringsbolag i såväl Sverige som utomlands kan få fram ägaruppgifter i realtid, lämnas dessa cyklar i stor utsträckning ifred från tjuv/hälare.
Gärna ett nationellt register, men varför inte ta det lite längre klivet till ett internationellt register som redan är igång? International Security Register - isrcodecheck.se isrcodecheck.com

Tillbaka
Topp