Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Motvind på hemvägen. Trampade för fullt men stod ändå typ helt stilla på toppen av Västerbron. Nere vid Hornstull igen såg jag en kvinna som hade vänt sitt bockstyre såhär? Fattar inte hur hon hade tänkt greppa styret utan att samtidigt råka bromsa? Situationen såg tämligen prekär ut.

IMG_2988.webp

Edit: Så att ni får hela bilden framför er. Hon greppade alltså styret på så vis att handflatorna låg mot bromsarna och fingertopparna runt själva styret. Helt tvärt om alltså. Det såg inte stabilt ut när hon tog sig fram så undrar om det är medvetet eller om hon bara inte visste hur det skulle sitta?

Senast ändrad:
Motvind på hemvägen. Trampade för fullt men stod ändå typ helt stilla på toppen av Västerbron. Nere vid Hornstull igen såg jag en kvinna som hade vänt sitt bockstyre såhär? Fattar inte hur hon hade tänkt greppa styret utan att samtidigt råka bromsa? Situationen såg tämligen prekär ut.

Visa bilaga 821451

Edit: Så att ni får hela bilden framför er. Hon greppade alltså styret på så vis att handflatorna låg mot bromsarna och fingertopparna runt själva styret. Helt tvärt om alltså. Det såg inte stabilt ut när hon tog sig fram så undrar om det är medvetet eller om hon bara inte visste hur det skulle sitta?
Det vet ju alla pundare att det där är bästa styret att hålla sig i. Typ.

Visa bilaga 821451

Aero!!

Det vet ju alla pundare att det där är bästa styret att hålla sig i. Typ.
För några år sedan var jag fast på stationen i Uelzen kl 2 på natten med en jätteskabbig tysk kvinna som hade sitt styre så. Och hela sitt bohag på cykeln. Mycket pundigt. Fast jag var typ lika pundig själv bortsett från styrets vinkel med full touringpackning och flera veckor utan att duscha. Haha.

Lite grå men skön pendling genom stan.
För er som kommer Götgatan söderifrån bör vara extra uppmärksamma på inledningen vid biografen Victoria i samband med ombyggnaden.
Nu på morgonen var cykelbanan omledd på ett väldigt märkligt sätt, utan någon som helst skyltning vilket skapade viss förvirring

På väg norr- eller söderut? Hen har funnit en smitväg förbi köerna på Uppsalavägen!
Riktning norrut. Jag tror nog mer på ett misstag än försök att hitta smitväg. Men lite svårt att förstå hur man kan missa mängderna av målade cykelmyror och gångbanemarkeringar, även om det faktiskt inte finns några cykelbaneskyltar i början av cykelvägen.

Visa bilaga 821451

Hahah otroligt!!

Cyklade hem vid fyratiden i rätt skön temperatur och bytte till cykel och skor för landsväg. Fin runda i kvällssol, men temperaturen sjönk snabbare än vad börserna gör efter att Trump startat ett krig i mellanöstern. Ligger nu i soffan och försöker tina upp mina isbitar till tår…

Senast ändrad:
Blev idag påmind att man aldrig får säga till i Sverige. På en korsning behövde jag undvika en fotgängare som gick mot röd. Precis samtidigt och på samma övergångsställe bestämde en cyklist som körde på trottoaren att rulla ner på cykelbanan, mot färdriktningen. Behövde bromsa kraftigt för att undvika kontakt. Sade till och fick långfingret som respons ... Annars en fin pendling i strålande morgonsolen.

Apropå berk och apan , kom att tänka på om ni helt enkelt råkat ut för "stockholmssyndrom"? Se nedan för en kanske inte så fördomsfull som man skulle tro artikel i ämnet.

[/USER]

Blev gapad på av en kärring för jag sa att hon borde gå på gångbanan istället för i cykelbanan. Hon hade en fin jycke, men vad hjälper det. Annars var det ju en fin morgonpendling trots kylan.
Blir fortfarande triggad när jag tänker tillbaka på när jag plingade på en snubbe på damtralla som slingrade kors och tvärs över hela jävla cykelbanan i snigelfart som att han vore full. Han var mer fokuserad på mobilen och sitt videosamtal än att ha koll på vägen eller någon annan i trafiken. När jag plingade så rätade han till sig temporärt men när jag klämt mig förbi skriker han ”ja jävlar vad bråttom vi har då!”. Du vet på sånt avstånd att jag hinner höra det men inte hinner svara. Det hade bara varit konstigt att tex stanna för att ge svar på tal.

Exakt sånt man tänker på i duschen efteråt ”fan jag borde ha sagt/gjort si och så istället”. Fyfan.

Min strategi numera är att bara börja gapa nonsens i stil med ”HUBUBUDUPU” högt om någon börjar tjafsa.

Blir fortfarande triggad när jag tänker tillbaka på när jag plingade på en snubbe på damtralla som slingrade kors och tvärs över hela jävla cykelbanan i snigelfart som att han vore full. Han var mer fokuserad på mobilen och sitt videosamtal än att ha koll på vägen eller någon annan i trafiken. När jag plingade så rätade han till sig temporärt men när jag klämt mig förbi skriker han ”ja jävlar vad bråttom vi har då!”. Du vet på sånt avstånd att jag hinner höra det men inte hinner svara. Det hade bara varit konstigt att tex stanna för att ge svar på tal.

Exakt sånt man tänker på i duschen efteråt ”fan jag borde ha sagt/gjort si och så istället”. Fyfan.

Min strategi numera är att bara börja gapa nonsens i stil med ”HUBUBUDUPU” högt om någon börjar tjafsa.
Haha. I know exactly what you mean.

Har tänkt på det och oftast får man dessa "shower moments" då själva situationen uppstått överraskande och av tomma intet. Typ nån reagerar på ett sätt som en normal människa aldrig vore... svårt att förbereda sig för sådant.

Men kanske du hittat lösningen: ”HUBUBUDUPU”

Ska också börja skrika så framöver :cool:

Senast ändrad:
svalt imorse, cyklade om en kvinna på elcykel (hör och häpna) som kom ifatt mig vid rödlyset vid donken i östberga. Hon var själaglad över vädret (soligt) och ville förmedla detta. Trevlig pratstund. I övrigt ont on motcyklister ändå.
Hem var det lite motvind och mycket moppar som alla gick fortare än 25 :)

Bäst!
Tog äntligen chansen att cykla brommien hemifrån till lotsningen från Frihamnen, för att sedan debarkera med den över axeln, och fick dessutom cykla hem igen från ~ Djurgårdsbron då kollegan hade ställt en tjänstebil på lotsstationen i Kapellskär och körde den till kontoret på Djurgården, där jag smet undan några hundra meters cykling genom att hoppa ur bilen före bron...
Skönt mitt på eftermiddan, kallt kl 21.30 på kvällen.

Senast ändrad:
Plockade fram räsern idag, var lite blött så man blev skitig men det var legendariskt mycket roligare att cykla räser med slicks än pendlaröket med dubb :D

Jag som trodde 2 cyklar och 4 hjulpar var standarden för pendling, men en sommargaffel behöver visst införskaffas. Skriver upp på shoppinglistan.
att kunna lätt och smidigt byta mellan dubbad och odubbad vintercykel alltefter väderläge är en klar tillgång.

den här vintern blev det i mälardalen förhållandevis mycket användning av dubbcykeln, men det är väl nu en månad sedan den kom till användning. så bytte häromdagen till sommarhjul på den.

nu är utmaningen kvarvarande skarpt grus. så raskaste sommarpendlaren har lite grövre däck på sig ett tag framåt.

Tillbaka
Topp