[Artikel] Första titt på nya Canyon Lux WC 2027

Redaktionen

Medlem
ThumbCanyonLUX.jpg

Canyon har officiellt lanserat nästa generation av sin flaggskeppsmodell för cross country, Lux World Cup CFR 2027. Efter en säsong där den tidigare generationen samlade ihop hela 41 segrar under 2025, ligger inte Canyon pålatsidan. Istället presenteras en grundligt omarbetad cykel med ny geometri, mer fjädringsväg och ett unikt justerbart anti-squat-system som Canyon menar är ett första i sitt slag på en XC-hoj. Titta på filmen och hör Aron prata om hans initiala upplevelse.

Läs hela artikeln:

Geo:n är väldigt lik nuvarande Lux Trail. Vilket är bra, för den tycker jag är spot-on för stigcykling. Hoppas dom fått till fjädringen lika bra på denna.

Lite fel i videon, det är inte 120/120mm utan 120/110mm, Flip chip ändrar antisquat (positionen på nedre sving-infästningen) men inte cykelns geometri. Alla modeller har samma cfr-kolfiber i ramen, skillnaden mellan de som heter cfr resp. cf är den integrerade kolfiber styre/styrstam som finns på cfr.

@pennan, modeller och priser finns på Canyons hemsida.

det står "coming soon" på alla intressanta modeller man vill ha, utom så klart den som var med i videon och den för hela 98000 =). Någon som vet när de andra world cup modellerna släpps?

Alla modeller har samma cfr-kolfiber i ramen, skillnaden mellan de som heter cfr resp. cf är den integrerade kolfiber styre/styrstam som finns på cfr.
Nja, är du säker på det? För andra modeller har väl skillnaden mellan CF och CFR handlar om just ramen, men du säger att det enbart skiljer sig på komponent-nivå? Var har du hittat denna information?

Jag tycker artikeln är lite missvisande. Aron gör sitt bästa att försöka värka fram någon slags recension efter lite provcykling i Hellas, resten av videon och hela texten är ju bara återgivande av Canyons egen copy-text. Så det är ju mer av ett sponsrat inlägg än en redaktionell text som kritiskt granskar, testar och jämför en ny cykelmodell. Jag tänker att om man ska kalla en artikel för ett test behöver man kanske göra lite mer än att bara upprepa tillverkarens egen information?

Nja, är du säker på det? För andra modeller har väl skillnaden mellan CF och CFR handlar om just ramen, men du säger att det enbart skiljer sig på komponent-nivå? Var har du hittat denna information?
Från riktiga tester av cykeln och även från canyons egen hemsida, det står specat under komponenter vad det är för kolfiber. Men du har helt rätt att det inte varit så på tidigare modeller.

Jag tycker det är rätt oimponerande i videon när mannen i canyon-tröja inte ens kan få rätt på vad deras flip chip gör, när det är något de har tagit patent på och gjort en stor deal av i sin lansering.

Det blev tyvärr ett par fel i infon under intervjun.

Nya Lux World Cup har 120mm fram och 110mm bak.

De modellerna som syns på hemsidan har alla CFR ram. (Canyon Factory Racing) Med en vikt på 1 480 gram, en av de lättaste fulldämpade ramarna hittills – utan att göra avkall på styvhet, hållbarhet eller kontroll. Den modell som är med i testet är Lux World Cup CF 9 har samma ram men utan elektroniska växlar och utan integrerat kolfiberstyre. För att nå ett annat prisläge.

Canyons innovativa, justerbara anti-squat flip chip (eller ”Quick Chip”) ger dig möjlighet att finjustera Lux World Cup CFR:s pedaleffektivitet så att den passa din terräng, åkstil eller tävlingsstrategi.

Mvh
Anders
Canyon

Bra med ett officiellt svar. Men ni gör det inte lätt för era kunder att ändra betydelsen av en sedan tidigare använd modellbeteckning. CF och CFR har väl alltid tidigare betytt skillnad på just ramen? Eller har jag missförstått något?

Jag tycker artikeln är lite missvisande. Aron gör sitt bästa att försöka värka fram någon slags recension efter lite provcykling i Hellas, resten av videon och hela texten är ju bara återgivande av Canyons egen copy-text. Så det är ju mer av ett sponsrat inlägg än en redaktionell text som kritiskt granskar, testar och jämför en ny cykelmodell. Jag tänker att om man ska kalla en artikel för ett test behöver man kanske göra lite mer än att bara upprepa tillverkarens egen information?
Kallar den för första titt. och skriver att den är kort testad under cykeltestarhelgen och sen vill vi ju dela viktig fakta som geometri och vad som skiljer mot tidigare modeller.

Kallar den för första titt. och skriver att den är kort testad under cykeltestarhelgen och sen vill vi ju dela viktig fakta som geometri och vad som skiljer mot tidigare modeller.
Fast om det nu är en redaktionell text och inte ett sponsrat inlägg ska väl det som hävdas på något sätt vara förankrat i någonting annat än tillverkarens egen information? Ni står som avsändare av påståenden som ni inte har ställt mot någonting annat. Nu tror jag inte nödvändigtvis att alla tillverkare ljuger eller överdriver, men själva poängen med en redaktionell text måste väl vara ett lite mer objektivt återgivande av information?

Jag förstår att förutsättningarna för ert arbete kanske inte tillåter en sådan djupdykning, men då ska man kanske vara lite mer ärlig och inte få det att se ut som en objektiv redogörelse för egenskaperna hos en produkt man testar. För ni kallar det ju för ett test och inte en "första titt", och ni presenterar Canyons egna texter i form av en redaktionell text. Lite ledsamt att ni inte ser det problematiska i detta.

Sedan kan jag ju ärligt säga att jag är en hängiven Canyon-cyklist, och är grymt sugen på denna nya modell, i så fall min fjärde Lux. Jag försöker hålla mig skeptisk till alla fantastiska påståenden som Canyon nu berättar, men kan förstås inte hålla mig från att känna mig förförd av alla lockande beskrivningar. Men jag sitter inte och skriver redaktionella texter på Sveriges mest inflytelserika cykelsajt, och förväntningen är ju att ni ska ha ett lite nyktrare förhållningssätt än en medelålders man med ett lite för tungt köpknappsfinger.

Fast om det nu är en redaktionell text och inte ett sponsrat inlägg ska väl det som hävdas på något sätt vara förankrat i någonting annat än tillverkarens egen information? Ni står som avsändare av påståenden som ni inte har ställt mot någonting annat. Nu tror jag inte nödvändigtvis att alla tillverkare ljuger eller överdriver, men själva poängen med en redaktionell text måste väl vara ett lite mer objektivt återgivande av information?

Jag förstår att förutsättningarna för ert arbete kanske inte tillåter en sådan djupdykning, men då ska man kanske vara lite mer ärlig och inte få det att se ut som en objektiv redogörelse för egenskaperna hos en produkt man testar. För ni kallar det ju för ett test och inte en "första titt", och ni presenterar Canyons egna texter i form av en redaktionell text. Lite ledsamt att ni inte ser det problematiska i detta.

Sedan kan jag ju ärligt säga att jag är en hängiven Canyon-cyklist, och är grymt sugen på denna nya modell, i så fall min fjärde Lux. Jag försöker hålla mig skeptisk till alla fantastiska påståenden som Canyon nu berättar, men kan förstås inte hålla mig från att känna mig förförd av alla lockande beskrivningar. Men jag sitter inte och skriver redaktionella texter på Sveriges mest inflytelserika cykelsajt, och förväntningen är ju att ni ska ha ett lite nyktrare förhållningssätt än en medelålders man med ett lite för tungt köpknappsfinger.
Nu vet jag inte varför det står test här. Men klickar du in på artikeln så är det Första titt som vi använder i rubriken och i videon. Artikeln är stöd med mer information kring videon. Främst geometrisiffror och detaljer som är svåra att få med i videon. Artikeln är inte fristående från videon dvs.

Nu vet jag inte varför det står test här. Men klickar du in på artikeln så är det Första titt som vi använder i rubriken och i videon. Artikeln är stöd med mer information kring videon. Främst geometrisiffror och detaljer som är svåra att få med i videon. Artikeln är inte fristående från videon dvs.
Så nu har jag ändrat rubriken i tråden här med.

Tillbaka
Topp