[Annons] Kungsberget växlar upp – och resultaten syns redan

Redaktionen

Medlem
MartinOlson-6998-e1782203841669.jpg

Kungsberget öppnade för cykling 2021 och gör nu en storsatsning för att förbättra sina leder genom att ta in Trailbyggarna; en duo med ett CV som backar upp snacket, och resultatet syns redan tydligt på berget.

Läs hela artikeln:

Kul med förbättringar på kungsberget. Jag minns flipper som en led man var tvungen att bromsa bort väldigt mycket fart i hela tiden. Ibland en brant landning och sen en tvär kurva med tveksamt stöd.. Någon som cyklat kungsberget i år och vet hur flipper ser ut nu för tiden?

> Någon som cyklat kungsberget i år och vet hur flipper ser ut nu för tiden?

Jag var där under Kristi himmelsfärdsdag och man röjde fortfarande bort nedfallna träd från lederna. Jag är säker att lederna är 100% klara nu. Vet inte hur de stigarna känns när man vågar cykla i full fart på dem, hoppas att besöka platsen igen någon gång.

P.S. Då vi landade precis mellan skid- och cykelsäsongerna, var hotellen helt tomma på folk. Knappt några gäster förutom oss, inte någon personal heller (jag hade sett precis noll tjänstefolk under tre dagar), verklig spökstad. En märklig känsla men man vänjer sig vid det.

Kul med förbättringar på kungsberget. Jag minns flipper som en led man var tvungen att bromsa bort väldigt mycket fart i hela tiden. Ibland en brant landning och sen en tvär kurva med tveksamt stöd.. Någon som cyklat kungsberget i år och vet hur flipper ser ut nu för tiden?
Flipper har fått en nyrenovering och det har gjort att man inte behöver bromsa så mycket, börjar gå mot hållet där man mer behöver pumpa i kurvorna för att få fart, den är ännu inte helt färdig då det är ett hopp till brant landning kvar men den håller Kungsberget på att åtgärda nu i stund.

Det är väl jättebra att de bygger ut m m i Kungsberget
fast det största behovet är mer fallhöjd.
Berget behöver växa med åtminstone 300-400-500 höjdmeter om det ska bli något bra.
Istället kan man gräva en 300-500 meter djup grop precis bredvid berget. Kommer väl funka lika bra.

Nu har jag aldrig varit i Kungsberget men jag tycker att 200 höjdmeter kan funka bra, som t.ex. i Järvsö.

Igår cyklade jag och sonen på en berg med 2100 fallhöjd. Kan säga att det inte gör saken bättre, snarrare värre. Det var främst en stig med 224 höjdmeter vi ville köra, jobbigt att behöva tar en lift med 924 höjdmeter för det. (Sen får vi dock, såklart, inte klaga)

Tillbaka
Topp