[Artikel] POC Barocon – Hur bra är världens dyraste DH-hjälm?

Redaktionen

Medlem
Simon-Carlsson-POC-Barocon-2000x1125.jpeg

POC:s nya hjälm Barocon Carbon är företagets mest avancerade fullfacehjälm hittills. Med ny konstruktion, tuffare krocktestning och fokus på låg vikt vill POC flytta fram positionerna inom gravitysegmentet. Men efter flera dagars cykling är det inte specifikationerna jag tänker mest på, utan hur hjälmen faktiskt fungerar ute på stigarna.

Läs hela artikeln:

"Omslutande känsla direkt ur kartongen"
"ger direkt ett intryck av att vara genomtänkt in i minsta detalj."
Nej. Det här är reklam... Förlåt säljmaterial

Nä int för 9tusen , å speciellt int omålad .
Men det Attraherar Garanterat Köpare som Vill ha det Mest Flångda de kan köpa , De finns alltid .

Jag inväntar Varsel Orange Hjälm med Reflexer fram bak och åt sidorna å givetvis Kårekta Reflexer :0)

Är det en skärm som går att justera ner så den skyddar mot sol eller bara ett onödigt vindfång?
För min del brukar en skärms huvudfunktion på mtb vara att hålla borta grenar från ansiktet samtidigt som den inte skall skymma sikten. En balansakt förvisso.

Större hjälm ger väl mer deformationsmöjlighet så det är väl inte så konstigt. Om än utanför det för ögat bekanta spannet.
Deformation vet jag inte om det är rätt ord i den meningen att hjälmen ska omvandla rörelseenergi. Det finns många hjälmar på marknaden som uppfyller diverse testprotokoll utan att för den skull bli så stora.

Deformation vet jag inte om det är rätt ord i den meningen att hjälmen ska omvandla rörelseenergi. Det finns många hjälmar på marknaden som uppfyller diverse testprotokoll utan att för den skull bli så stora.
Bara för att mer "normal"-stora hjälmar klarar testen betyder det väl inte att det inte finns behov eller finns möjlighet i poc-hjälmar för större deformation och därmed mjukare stopp.
(Sagt helt utan att ha sett några tester på detta.)

POC är säkert duktiga på sin sak men behöver de göra hjälmarna så ohemult stora och fula.
Här är Lina Frener, tvåa i världscupen i Downhill (jr).
Ja, ska man klara de senaste standarderna så är just tjocklek på skalet ett nödvändigt ont, annars så klarar du inte deformationen. ECE R22.06 ställer betydligt högre krav än ECE R22.05, det är dock en europeisk standard för motorcykelhjälmar. Skulle tro att POC vill ta en del av den växande eCross-marknaden som är någon typ av hybrid av downhill och motocross sett till skaderisk.

Mina enduro-hjälmar har växt 2-3cm åt alla håll sen den nya standarden kom.

Sen så ryktas det om att nästa standard för downhill kommer ställa betydligt högre krav än nuvarande, så befintliga hjälmar lever isf på lånad tid, men det är nog 1-2 år bort.

Tillbaka
Topp