Rock Shox återkallar gafflar

Sernevi

Aktiv medlem
http://www.pinkbike.com/news/RockShox-DOMAIN-recall-2008.html

Warning, warning, warning!

Guys it's recall time, THE FAILURE DOES PRESENT A SAFETY ISSUE. For this reason RockShox are putting in place an official RECALL and replacement process. SRAM has issued a recall of certain RockShox Domain 302 and 318 fork models produced with a steel steerer tube. The manufacturer has determined there is a potential for the steerer tube to fail.

Read on to learn if your fork in part of the recall,

Picture for illustration only.

SRAM is retrieving these RockShox Domain forks from the marketplace. Consumers with these forks should stop using them immediately and return the fork to dealers for verification of steerer material and serial number. Forks with steel steerers within the concerned date range should be replaced with a similar model fork by dealers who will be refunded.

SRAM Dealer Action-
SRAM Dealers should contact their regional distributor or SRAM DSD (Germany, Austria and Switzerland only) to obtain a return number for a replacement fork. Distributor info can be found at www.sram.com/en/locator/distributors.php

The steerer tube material is visible under the center of the crown. A magnet placed on the inside of the steerer tube can be used to identify the material of the tube. Forks produced with aluminum steerer tubes are not affected by this recall.

Domain Production Codes to look out for:
09T8XXXXXXX to 42T8XXXXXXX.
The production code is located on the fork crown.

Stay Unclipped.

Si Paton
www.Descent-Gear.com

Har domain, men min har ett serienummer som inte påverkas. Skönt. Jag var dock ganska säker på att gaffeln inte skulle gå sönder, då jag har kraschat ner i en lodrät kant rakt framåt med cykeln och ramen gick av istället för gaffeln den gången :)

Undrar hur de vet att exakt de serienumren är påverkade, och inte gafflarna däremellan?

Din notis-formulering är ganska lustig förresten. "En magnet ska fastna i styrröret" :-)

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Undrar hur de vet att exakt de serienumren är
> påverkade, och inte gafflarna däremellan?
>

De har väll troligen helt enkelt lite koll på vilket material som används till vilka gallar. Är det något konstigt?

Hmm, jag har ju en Domain 318. Måste kolla mitt serienr...

Spelar antalet ägare av gaffeln nån roll, borde väl inte vara så när det gäller återkallelse?

//Johan

> De har väll troligen helt enkelt lite koll på
> vilket material som används till vilka gallar.
> Är det något konstigt?

En batch borde vara större än 5-6 gafflar tycker jag.

Bladin: Torde vara ganska så lungt. Har du orginalkvitto? ;)

Edit: Jomper, en batch är större än fem gafflar. Men fem gafflar är ungefär vad man kan lyckas köra över med gaffeltrucken på SRAM-lagret vid ett och samma tillfälle.

Senast redigerad av en moderator:
the_TnT skrev:
> "Bara" 20 gafflar som är återkallade alltså,
> litet fel som kostar RockShox massor av
> förtroende och potentiellt skadade kunder.
> Tråkigt.

Om det "bara" rör sig om 20 gafflar skulle säkert vissa företag skita i de och hoppas på de bästa. Bra att dem står på sig och går ut med info och löser problemet innan skadan uppstår...

jomper skrev:
> Din notis-formulering är ganska lustig förresten.

Skulle ändra till fästa men se, någon annan har redan ändrat. ;)

Tycker också det är konstigt få gafflar som är berörda. Kanske bearbetar de ihop kronan med styrröret fem och fem och fyra batchar gått åt helvete?

Visst kan det tyckas bra att de går ut med "bara" 20 påverkade gafflar men en stämning i USA skulle kosta fläsk om någon gör sig illa på riktigt.

Tillbaka
Topp