Cykla på Cypern - Nu med sympatibilder

zapiens

Ny medlem
Hejsan,
jag är tvungen att ställa in 2 X 20 mil randonné i Västerås 21/2-22/2 och åka till
Cypern för att jobba. För att inte deppa ihop helt och hållet när jag inte kan vara med
i Västerås måste jag ju trampa runt där i vårvärmen :-)

Har någon av er varit på Cypern och cyklat landsväg och har nåt att dela med er?
Bra rutter, bra uthyrning av LVG-cyklar plus annan bra att veta information.

/Z

Senast redigerad av en moderator:
Jag har varit på cypern men ej cyklat mer än sunkig fyllehyrcykel där. Dock bara måste du upp i trodosbergen vilka vi besökte med bil. Sjukt vackert och verkade vara übergrumma cykelvägar!

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är cykelförbud på hela ön. Sorry.
> ;)

Hi hi, du är bara avis :-)

Jag har varit på Cypern flera gånger och cyklat, både mtb och lvg. Men mest har jag kört mtb då det går massa internationella tävlingar där under februari-mars som jag och ett gäng Svenskar brukar åka på.
Min pappa bor nästan där nere och kan ni gissa, han hyr ut cyklar och inte bara halv och heldämpade mtb´s utan också landsvägcyklar.
Som om det inte skulle vara nog så guidar han, helt på svenska =D

Mina erfarenheter om att köra lvg på ön är bra. Det är samma kvalite på vägarna som Mallis fast med mindre bilar då nästan alla håller sig till motorvägen. Jag skrev lite om en lvg-tur jag hade där i fjol. Tyvärr är några av bilderna borta, men jag kan skicka fler om det är så. Så här skrev jag: http://oscarekstam.com/index.php/1054303

Kolla in mina faders hemsida och firma http://www.cycle-in-cyprus.com för mer information.

[edit]: felstavat, tack för att du är uppmärksam zapiens

Crosscar skrev:
> Mina erfarenheter om att köra lvg på ön är
> bra. Det är samma kvalite på vägarna som Mallis
> fast med mindre bilar då nästan alla håller sig
> till motorvägen. Jag skrev lite om en lvg-tur jag
> hade där i fjol. Tyvärr är några av bilderna
> borta, men jag kan skicka fler om det är så. Så
> här skrev jag:
> http://oscarekstam.com/index.php/1054303

Nu blev jag otroligt peppad, det ser ju helfint ut. Jag tittar gärna på fler bilder de som ligger där sur riktigt härliga ut.

> Kolla in mina faders hemsida och firma
> http://www.cycle-in-cyprus.com för mer
> information.

Kul jag har hittat den länken och har en mailkonversation med honom, på engelska :-)

Haha, ja han är bra på engenska också =D
Jag skickar lite bilder när jag kommer hem... eller så postar jag dem här... ja så får d bli

Ja här kommer det då lite bilder...

P2240043.JPG ht=544

P2240064.JPG ht=600

P2240082.JPG ht=544

P2240074.JPG ht=600

P2260158.JPG ht=544

P2260177.JPG ht=544

P2260191.JPG ht=600

P2260192.JPG ht=600

P3030246.JPG ht=600

P3030254.JPG ht=600

P3030271.JPG ht=544

P3030275.JPG ht=544

P3030284.JPG ht=544

P3030291.JPG ht=600

P3030295.JPG ht=544

P3030298.JPG ht=600

DSC00551mindre.jpg ht=337

DSC00612.jpg ht=337

ResizedDSC01268.jpg ht=600

ResizedDSC01321.jpg ht=544

ResizedPICT5865.jpg ht=544

ResizedPICT5866.jpg ht=544

ResizedPICT5958.jpg ht=544

ResizedPICT5978.jpg ht=544

Jag skriver också under på att Cypern är ett kanonställe för cykel, både lvg occh MTB. Lite trafik, lättare att få till turer som inte bara är upp, upp, upp och sen ner, ner, ner än på många andra ställen. Pappa Crosscar, Börje Ekstam, rekommenderas som trevlig och kunnig guide.

Tack för att du la upp bilderna, det ser verkligen härligt ut. Synd att det bara är tolv dagar och det skall jobbas oxå :-)

Jag ska höra med Börje om jag kan haka på några turer.

/Z

zapiens: Ja det är nog bara att haka på eller så kan han köra en tur med bara dig om det inte är någon annan som har guidning då.

mytomspunnen: Ja verkligen helt värdelöst, och det jobbiga är att jag måste dit en hel månad i år igen ;)

Crosscar skrev:
> zapiens: Ja det är nog bara att haka på eller
> så kan han köra en tur med bara dig om det inte
> är någon annan som har guidning då.
>
Festligt att det är din far, som driver företaget. Jag e-mailar fram och tillbaka för
att se hur det går att få ihop jobb/cykling/tider.

> mytomspunnen: Ja verkligen helt värdelöst, och
> det jobbiga är att jag måste dit en hel månad i
> år igen ;)

Stackars dig, så pissebenen skall ut och luftas igen ;-)

Ja det är nog mest pga mig som att han bildade företaget. Han cyklade inte innan jag började, så jag smittade honom rejält. Men företag det har han hållit på med bra länge. Men ännu har jag inte smittats av det, jag testade men det var inte min kopp te precis...

Och joep benen ska få riktigt varmt och skönt under slutet av februari och nästan hela mars. Så då är jag ju tvungen att raka som också... huva vad jobbigt

Måste börja käka Omega-3 eller något annat som hjälper minnet. Första turen glömde jag kameran hemma. Inför andra turen tog jag ut batterierna och satt dem i laddaren så att de skulle vara fulladdade. Jag cyklade givetsvis iväg utan batterier :-( så inga bilder då heller, men nästa gång då. Oskars bilder ovan får räcka så länge.

Grovt kan man dela in Cypern i två delar den västra med berg och den östra med betydligt flackare terräng. Bergen i väster stiger från havsnivå upp till 1000 meter sen är det lite böljande kullar för att sen stiga upp till 2000 meter. Det finns massor av enormt fina småvägar med otroligt fin asfalt att klättra uppför, vägarna rymmer bara en bil men trafiken är i stort sett obefinlig. De få bilar som kommer visar stor hänsyn tll mig som cyklist.

Man vill inte gärna braka utför på dessa små vägar men de passar utmärkt man är på väg uppåt. Utför finns större huvudväger där hastigheten ofta är satt till 65 km/h och om de är riktigt breda till 80 km/h. Man ligger mao i samma hastighet som bilarna och accepteras när man håller rytmen, hittils har ingen tutat på mig bara för att jag ligger mitt i filen och tar plats.

Det stora kruxet, som jag upplever det, är den totala bristen på tillförlitliga kartor. Huvudvägar är ofta utmärkta på kartan men de små pärlorna till vägar är sällan utmärkta. För att hitta dem så använder jag http://earth.google.com/ , inte att förväxla med google maps. Här kan man se var vägar som är belagda med asfalt finns. Plus det bästa är att man kan tilta bilden och få se höjder och få en uppfattning hur vägen är dragen. Här är en översiktbild över de första bergen upp till 1000 meter, 700meters stigning på 12km från avtagsvägen, härligt!

lofou.jpg ht=477

Tiltat och inzoomat strax väster om punkten "Road to Lofou"

lofou2.jpg ht=477

Tittar men på vägnätet via googlemaps eller google earth så finns inga vägar, jag har fått förklaring att ingen elektronisk representation av vägnätet finns, men det är ju klart har man inte ens kartor i pappersformat hur skulle man kunna ha nåt annat.

Det kommer bilder ...... nästa gång :-)

den dära byn känner jag igen, små smala gator uppe i troodos bergen..
det var precis man kunde köra med en atos där :), eller så körde vi på en gångväg :D

Oj, fina bilder! Cypern känns spännande efter ett inte alltför lyckat (cyklingsmässigt) besök på Tenerife (se annan tråd).

Den här bilden får iaf mig rejält sugen:
Resized_DSC01268.jpg ht=600

Hur är vädret på vår vintersäsong, typ nu, feb-mars?

ginnfilt skrev:
> Oj, fina bilder! Cypern känns spännande efter
> ett inte alltför lyckat (cyklingsmässigt) besök
> på Tenerife (se annan tråd).
>
> Den här bilden får iaf mig rejält sugen:
>
>
> Hur är vädret på vår vintersäsong, typ nu,
> feb-mars?

grovt mellan 10-30 grader. riktigt varma dagar och kalla lite fuktigare. det regnar dock sällan och är mestadels soligt. De kallaste dagarna är det knävärmare och väst som gäller, annars kortkort. även om solen värmer på riktigt bra kan det vara lite kyligt. Uppe i bergen är det kallare. 18 grader i Larnaca kan vara 6 grader uppe på höjd, så lite extrakläder är alltid bra att ha med för utförskörningarna.

När man inte kan pendla som vanligt så blev det en lunchtur idag igen, upp till den lilla byn Lofou. Jag mötte, hör och häpna, en annan cyklist på vägen idag. En engelsman som jobbar på den engelska basen här på ön. Enligt honom fanns ett stort antal cyklister bland dem och de brukar trampa runt i Trodosbergen.

Idag fick jag med kameran, ut från Limassol finns ett antal stora vägar man behöver trampa på för att komma till de små pärlorna. Oftast visar bilisterna bra hänsyn, definitivt bättre än hemma. Ingen har tutat irriterat på mig ännu. Vägrenen är i början väl tilltagan:

LimassolMainRoad.jpg ht=433

Sen svänger man av och följer någon dalgång, det är så härligt att man bara jublar rakt ut i luften :-)

ValleyRoad.jpg ht=424

Jag följer dalen fram till där det börjar klättra mot Lofou, 700 meter på 10km, bra tillfälle att köra tröskelträning :-) Det här är första gången jag cyklar något som kan kallas backe, jag gillar det, man blir varm och svettig, har tid att titta sig runt och njuta av utsikten.

UpToLofou.jpg ht=431

Och så går det up, och upp och upp.....

ViewUp.jpg ht=422

Vägen planar ut och följer ryggen på berget med strålande utsikt än åt ena hållet än åt det andra. Vad det är underbart att cykla!

Platue.jpg ht=440

Målet för lunchrundan är den lilla bergsbyn Lofou:

Lofou1.jpg ht=725

Lofou2.jpg ht=725

Lycklig trampar jag vidare genom små vinbyar, bara Happy, undrar vart jag ska cykla på lunchen i morgon?, längs Medelhavet kanske .....

Happy.jpg ht=425

Temparaturen just nu är lite låg 14-15 grader nere vid kusten, vilket är kallt för årstiden brukar ligga runt 18-20 i vanliga fall.

Härliga bilder! Jag börjar gråta snart, speciellt med tanke på att jag snart ska hempendla i minusgrader.

evosmos skrev:
> Härliga bilder! Jag börjar gråta snart,
> speciellt med tanke på att jag snart ska
> hempendla i minusgrader.

Det är härdande, gråt av glädje :-)

Vattnet i havet håller 18 grader så här års. Förra veckan hade de en artikel om galna vinterbadare som badar i 18 gradigt vatten! Men det stog en stor varning oxå, börja inte bada kallt med en gång utan vänj kroppen långsamt vid lägre och lägre temperatur under hösten, då är du en dag redo att hoppa i 18 gradigt vatten - Jösses!

Skönt att se att gubben håller igång! Det är inte utan att man får ångest här på ett snöigt Öland när man ser bilderna. Hur hamnade vi så här långt norrut...? Fick dom andra välja först?
Hälsa Börje!

/steen

Men herrejösses vad härligt det där såg ut... Kanske man ska planera en två veckors semester på Cypern så kan man lämna sambon på hotellet/stranden och själv ut och cykla ;)

Ny lunchrunda idag. Först längs med kusten sen upp i bergen, 11 mil totalt:

2009-02-13.jpg ht=414

Det går inet att åka någonstans utan Happy, antinegen i sinnet eller som här några bosättare:

HappyValley.jpg ht=544

Bergen har sin tjusning men även det blå Medelhavet, vilka scenerier. Varför har jag aldrig tagit med cykel förrut. Detta ger enorm mersmak.

Aphrodite.jpg ht=523

Sen upp i en liten by nån mil i bergen för en lunch, alla byar är så pitterska och serverar perfekt grillad toast med skicnka grönsaker och halomi. Det gäller att se upp med gatorna här så att hjulen är vinklade åt rätt håll:

WatchOut.jpg ht=544

Sen var det klättring och konstant stigning uppför vägar med perfekt asfalt och noll bilar. Inde en enda bil på drygt två mil. Den bilden av vägen ligger kvar på näthinnan när jag somnar.

EmptyRoad.jpg ht=544

Man är inte alltid ensam på vägen dock

Goats.jpg ht=544

Efter man har passerat fotkullarna breder sig en vidsträckt dalområde ut innan de riktiga bergen med toppar upp emot 2000 meter

ValleyFloor.jpg ht=499

Den här västre delan av ön är mycket frodigare än den östra, här finns gott om träd betesmarker och vinodlingar. Eventuellt skall jag ta en tur österut oxå för att se hur det ser ut. Cyklingen här i dalgången är så tillrättalagd att man undrar om området blivit designat. Och så är det så störande vackert.

MinCykel.jpg ht=526

Så till alla som ska åka på sol och badsemester skulle jag råda ta med cykeln eller hyr en här. Det finns så mycket att cykla på och trafiken är obefinlig när man väl tagit sig bort från de stora vägarna.

steen skrev:
> Skönt att se att gubben håller igång! Det är
> inte utan att man får ångest här på ett
> snöigt Öland när man ser bilderna. Hur hamnade
> vi så här långt norrut...? Fick dom andra
> välja först?
> Hälsa Börje!
>

Ska till Börje och Cycle-in-Cyprus igen på måndag, min kamrat här nere funderar på att köpa en cykel av Börjes kompanjon. Vem skall jag hälsa från?

/D

bigmollo skrev:
> Fan att jag skulle kolla i den här tråden.
> Kränkt är bara förnamnet.
> /J

Vänta bara till nästa runda med skyltspurter, då blir det dubbel-kränk! ;-)

Gah, nu kollade jag igen. Fy fan du ska inte få en skylt på nästa runda. Jag ska ta allt, även om jag kommer dö på kuppen.
;D
/J

bigmollo skrev:
> Gah, nu kollade jag igen. Fy fan du ska inte få
> en skylt på nästa runda. Jag ska ta allt, även
> om jag kommer dö på kuppen.
> ;D
> /J

Inte behöver du dö, det är ju bara att ändra reglerna ;-)

/D

zapiens skrev:
> Inte behöver du dö, det är ju bara att ändra
> reglerna ;-)
>

Vinnaren skriver historian.. :)
Till nästa runda kan vi väl räkna med din fuskskylt också. Mer för mig att ta alltså. :O

Jaaa. Det blir nog bra vårträning nästa år att vara två veckor på cypern och cykla i berg och dalar.
Hur är cyklarna man hyr då? Den du cyklar på är ju väldigt fin men det kanske är din egen? Är det schyssta cyklar man hyr med eller blir man tvungen att plocka med sin egen?

Fan Hinkas, du bumpade tråden och jag var tvungen att kolla på bilderna! Snyft. Och ja, det är hans egen hoj.

Sorry evosmos :p Oj... nu gjorde jag det igen... Så det kan gå.
Det ser onekligen ut att vara väldigt glest mellan bilarna om man kollar på bilderna, och asfalten ser riktigt fin ut. Det var måååånga år sedan jag var på cypern och det ända jag var intresserad av då var att äta god mat och bygga sandslott.
Tror ni sambon blir ledsen om man lägger många tusen på en resa tillsammans och man sedan är ute och cyklar 4-5h om dagen någon gång i veckan? :p

Hinkas skrev:

> Hur är cyklarna man hyr då?

De har hyfsade cyklar aluminiumramar, shimano 105 utrustade runt 8kg. Ska man bara cykla några dagar skulle jag hyra och bara ta med egen hjälm och skor.

Det verkar vara två ställen som hyr ut vettiga cyklar http://www.cyprusvillages.com.cy/cy...-mountainbike-rentals-race-bike-rental-fs.php och den som drivs av Crosscars far http://www.cycle-in-cyprus.com/hyrcyklar.php bägge kör med det tyska märket Quantec.

> Tror ni sambon blir ledsen om man lägger många
> tusen på en resa tillsammans och man sedan är
> ute och cyklar 4-5h om dagen någon gång i
> veckan? :p

Sticker du iväg vid 6 tiden, eller i evosmos tid runt 4, så är du ju tillbaka till frukost, jag tror hon skulle bli jätteglad när du blir på så bra humör :-)

evosmos: Och ja, det är hans egen hoj.
Bra minne du har.

Wow minus tio hemma, har vintern slagit till igen, då kanske det blir en riktig Oetzi hemma. I dag blir dt en varm dag, tjugo grader klockan åtta på morgonen. Kläderna nytvättade ny dag nya möjligheter :-)

MorningLimassol.jpg ht=544

zapiens skrev:
> Wow minus tio hemma, har vintern slagit till igen,
> då kanske det blir en riktig Oetzi hemma. I dag
> blir dt en varm dag, tjugo grader klockan åtta
> på morgonen. Kläderna nytvättade ny dag nya
> möjligheter :-)
>
>

Glöm inte att lägga upp bilder i eftermiddag då...

Varje karta som jag får tag på innehåller lite mer korrekt information och lite mer felaktig. Det gäller att matcha de olika kartorna med varandra och sen kolla på google earth för att se att det stämmer.

Planering.jpg ht=544

Denna dag blir en sympatitur med de av er därhemma som ska till Rosenhill i morgon och de som förhoppningsvis ska köra Oetzi nästa helg.

2009-02-14.jpg ht=503

Tanken blir att cykla upp över de första kullarna via Korfi och Agio Mamas, Man får en snäll 500m klättring och sen en utförslöpa på 200m sen börjar stigningen som håller hela vägen till toppen av Mount Olympus. Berget är 1951 meter högt och skall ge utsikt till Medelhaavet både i norr och i söder.

Kättringen de först 500 metrarna svider, fy faan vad ont det gör i benen. Jag cyklar bara upp till Korfi sen vänder jag, jag har inga krafter i dag, jag lägger av med de här dumheterna. Man ska lyssna på kroppen har jag hört. Väl uppe och vägen börjar luta glömmer jag bort mitt beslut och swichar glatt utför serpentinerna.

OverFootHills.jpg ht=530

Nu börjar Mount Olympus dyka upp, men det är för det mesta dolt av moln. Ähh det är ingen bra dag i dag, jag vänder. Inget kul att cykla i moln bara rått och kallt.

PeekHidden.jpg ht=493

Alla dessa negativa tankar, men något driver mig vidare. Nu kom jag på ett nytt självbedrägeri, jag behöver inte göra detta. Jag kan vända när jag vill. Det här är helt frivilligt.

Nu börjar stigningen, från 570 meter upp till 1951 meter, enligt skyltarna är det bara 13 kilometer kvar.

ToTheTop.jpg ht=553

Vegitationen ändras träden blir större och kraftigare och utsikten, ja den är vad den är, 1000 meter nu.

SmallVillage.jpg ht=528

Jaha ska man behöva dubbdäck här oxå?, 1400 meter.

SchneeKette.jpg ht=469

Benen protesterar hela tiden, jag övertygar dem om att jag kan vända när som helst, det är ju frivilligt. Bara en liten bit till. Sen blir molnen bara mörkare och mörkare.

Clouds.jpg ht=725

En liten ego bild, Så fort jag stannar känns allt bra, livet leker jag får cykla så mycket jag vill :-) Bara ett par hundra höjdmetrar kvar så blir det lunch. Magen känns tom. Jag har bara kört på vatten och de nu klättrade 1600 metrarna har tagit på energidepåerna.

Ego.jpg ht=581

Så äntligen uppe vid en restaurant, 1800 meter.

Lunch.jpg ht=494

Mätt och belåten klättrar jag vidare de sista 190 metrarna. Benen är inte pigga, tunga klumpar som motvilligt sätter igång att jobba igen. Nu är jag inne i molnen, det klarnar upp lite då och då så att man kan se vägen framför sig. Mer snö än på Oetzin senast!

InCloud.jpg ht=544

Nu när jag späkt mig för att cykla i snö för att sympatisera med er måste väl ni ta er ut ;-) Hade jag haft lite varmare kläder skulle jag ha stannat och åkt lite. Nu gällde det att hålla igång hela tiden i den isande vinden.

CyprusSki.jpg ht=544

41 km, 1950 höjdmetrar så står jag på toppen inne i ett moln och ser inte ett dugg. Jag skriker ett glädjetjut, jag klarade av det. Mind over matter. Så börjar nedfärden. Molnen spricker upp ett litet tag, man kan se Medelhavet och den Turkiska sidan av Cypern i norr. Där nere är det betydligt varmare än här.

NorthView.jpg ht=544

Det är utför i stort sett hela vägen ner till kusten, om man tar B8. Några små uppförsbackar, typ längre än den längsta man kan hitta i Stockholm. Problemet i utförslöporna är att jag fegar och spänner mig, törs inte släppa på för fullt.

Snabbt möts jag av varm luft, det är över 20 grader nere i Limassol, tänk vad jag har utsått i min sympati med er hemma!

BackInLimassol.jpg ht=544

Starkt hojat zapiens. Jag hade nog vänt vid åsynen av snö men viking som du är (eller kanske bara bra på självbedrägeri:) så fortsatte du.

Fina bilder! Idag kändes det konstigt nog inte så farligt att öppna den här tråden:)

Tillbaka
Topp