Artikel: Shimano Ultegra 2010

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
ult1.jpg ht=509

Knappt ett år efter att Shimano lanserat nya Dura-Ace är det dags att börja uppdatera de lägre grupperna. Vi har tittat närmare på nya Ultegra.

Läs mer

Bra justerskruv på bromsarna!

Utseendemässigt riktigt lyckat, förutom att de obegripligt nog har gjort bakväxelarmen SVART. Skulle ju varit silver, anser jag!

Vettigt med intern vajerdragning på handtagen, sjukt värt att det kommer på Ultegran
Vevpartierna får som vanligt ögonen att blöda...

marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Vettigt med intern vajerdragning på handtagen,
> sjukt värt att det kommer på Ultegran
> Vevpartierna får som vanligt ögonen att
> blöda...

Eh?

Intern vajerdragning ger högre friktion. Ett steg bakåt i utvecklingen.

Och vevpartiet är ju, näst efter D-A 7900, det snyggaste på marknaden, anser jag!

Men va trist att de sabbar kompabiliteten mellan grupperna. Dura-Ace handtagen drar olika mycket vajer för framväxeln påstår de.. Nä, min gamla Ultegragrupp kommer sitta på ett tag. Sen blir det Sram.

Inget snygg vevparti tycker jag. Den testkörning jag gjort på nya Dura-ace var ingen höjdare m a p reglagen. Kändes trögt och fippligt. Antar att nya Ultegra känns likadant. Gamla Dura och Ultegra kändes mkt bättre tycker då jag.

Lite trist att man måste byta bromsar för att få de nya STI-reglagen. Snackade med en kille från Shimano på CykelCity om detta och han bekräftade att det inte funkade något vidare att ha kvar de gamla bromsarna.

Cyclingnews gnällde när det gäller 7900 på priserna på storklingan. Blir det lika dyrt för 6700 tro?

Vill minnas lite kritik för att innanmätet i handtagen exponeras i nya DA också. Var det pga den ändrade vajerdragningen?

Vevpartiet är grymt snyggt!

Jag är inte emot "systemtänkadet", det är naturligt att Shimano inte vill kompromissa prestanda och därför undviker bakåtkompabilitet, men lite tråkigt är det att inte kunna blanda DA och Ultegra vad gäller exempelvis framväxeln.

rback skrev:
> Men det ser fortfarande ut som
> leksaker/Miniatyrmodeller

Du har för liten skärm. På min 53-tummare är de i naturlig storlek!

geologen skrev:
> rback skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men det ser fortfarande ut som
> > leksaker/Miniatyrmodeller
>
> Du har för liten skärm. På min 53-tummare är
> de i naturlig storlek!

Nej, nej. Alla bilderna är helt klart makrofotografier av objekt inte större än högst 15 mm.

Jag gillar Shimano men tycker det är idiotiskt att sabba kompatibiliteten och låsa in användaren. Microsoft-fasoner. Blir svårt att hålla reda på hur mycket vajer olika grupper drar och vad som passar ihop och det kan väl inte finnas någon rimlig praktisk anledning till att mekaniken inte kunde vara likartad. Annars var vevarna snygga, i mitt tycke snyggare än 7900, även om blanka, slanka 6600 bättre passar om man har en hoj av klassiskt snitt. De nya ihåliga dreven kostar väl en slant också.

Har det inte alltid varit så på sätt och vis? Jag menar, man gick från 9 till 10-delat förra gången och då var inte grejerna längre kompatibla mellan generationerna. Men visst håller jag med att allt inom en generation eller produktcykel ska funka ihop. Såsom trimningen av framväxeln mellan nya DA och nya Ultegra.

Någon som vet något om priserna? För de lära vara väldigt höga med tanke på nyintroduktion och det faktum att yen:en ökat med över 50% det senaste året.

NiklasL skrev:
> Jag gillar Shimano men tycker det är idiotiskt
> att sabba kompatibiliteten och låsa in
> användaren. Microsoft-fasoner.

Kupa skrev:
> Är jag ensam om att tycka att
> original-6600-vevarna är snuggast?

Verkligen inte!

Supertramp skrev:
> Jag tycker att de nya vevarna ser modernare ut,
> och att de passar bättre på en modern
> kolifiberhoj än de gamla vevarna.
> http://www.labicicletta.com/edatcat/uploads/ultegr
> a_crank.jpg
> http://happymtb.org/wp-content/uploads/2009/04/ult
> 11-448x328.jpg

Modernare var det ja. Lite som nåt som satt på DeLorean:en i Tillbaka till framtiden, typ. ;)
Jag tycker att 6600-vevarna är de snyggaste Shimano har, men jämfört med FSA, Campa mfl. ser de rätt bleka ut.

Apropå bakåtkompatibelt: Welcome to my world. Jag kör 8-delat Campa. Finns typ inga delar att få tag på, förutom nån enstaka Record-kassett på eBay. 9- och 10-delade kassetter passar inte på splines:en. Dessutom har jag 20-ekrade Scirocco-hjul, så det finns inga nya nav som funkar heller.
Och det går inte att byta till en modernare body.
Det blir helt enkelt till att köra tills inget funkar längre, och då köpa helt ny jonne.

vader
>
> Apropå bakåtkompatibelt: Welcome to my world.
> Jag kör 8-delat Campa. Finns typ inga delar att
> få tag på, förutom nån enstaka Record-kassett
> på eBay. 9- och 10-delade kassetter passar inte
> på splines:en. Dessutom har jag 20-ekrade
> Scirocco-hjul, så det finns inga nya nav som
> funkar heller.
> Och det går inte att byta till en modernare
> body.
> Det blir helt enkelt till att köra tills inget
> funkar längre, och då köpa helt ny jonne.

Jag har också åttadelat campa. Det är samma spacing som shimano sjudelat, så jag har gjort så att jag har tagit en sjudelad kassett 12-26 och satt dit en 11 från en gammal sjudelad kasett utanför den. då jag jag en 8-delad kasett för campa men som passar perfekt på min shimanobody för 8-10-delat.

Aha, fiffigt tips! Kan vara en allra sista utväg, men troligen blir det ny cykel så småningom, eftersom jag är märkesbög och således har genomgående Campa på racern;)
Tillbaka till Ultegra som det egentligen handlade om, och inte min gamla stålracer, så glömde jag säga att den i mina ögon ser bättre ut än nya Dura Ace. Silver eller möjligen helsvart, tycker jag att komponenterna ska vara. Dura Ace:s mörkgrå, lite smutsiga färg känns helmysko.

Kan man använda nya Ultegra 6700 kedjor och kassetter med gamla 6600 i övrigt. Ser ju som att prisbilden blivit sådan att slitdelarna till 6600 är dyrare än 6700.

Angående STI reglagen - om man vill ha vajrarna "nedsänkta" i styret, skall man då hitta 1 (fram)eller 2 (fram+bak) skenors styre?

Tillbaka
Topp